102 620 läst ·
1 092 svar
103k läst
1,1k svar
Vintråden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Gott", frun höll med.
Köptes tidigt i våras tro.
Hon blir arg när jag luktar på vin, för jag begriper ju inget om sånt, säger hon....
Trots att jag det är jag som normalt sett står för alkoholinköpen - varesig det är IPA, DIPA, Rosé, Cider eller vanlig lager.
Den vinprovningskurs jag var på så tog kursledaren upp detta också.nino skrev:
För många är det mer eller mindre omöjligt att ordna sig en vinkällare av högsta klass, men det var inte alls omöjligt ändå att lagra vin.
Det man främst vill åt enligt honom var mörker och mindre temperaturvariationer, vilken exakt temp det är spelar inte så stor roll ifall man inte tänker lagra i tiotals år.
Så tipset var att klä en garderob på insidan med 5-10cm cellplast, även dörren, och sen fylla med flaskor, ju fler flaskor desto bättre för då blir temperaturvariationen mindre.
Man slipper dygnsvariationer, men årstidsvariationer blir kvar, men de finns även i fina vinkällare.
Sen är det ingen nackdel ifall man kan undvika att det blir jättevarmt, typ över 22 grader typ.
Så har du något ställe där du kan erhålla inomhustemp utan temperaturchock några jättevarma sommardagar så duger det för att lägga undan flaskor i tio år åtminstone.
Sen var det där med vilka viner som är värda att lagra, det är en svårare fråga. Men han gav en grov tumregel, ifall strävheten är kl 9 eller mer vinner de ofta på lagring, är den under så är det mer tveksamt.
Men det var ju inte allt som avgör, men då strävheten som regel minskar med lagringen så är det ändå en grov indikation på lagringsvänligheten.
Men mest bör man nog ha koll på olika druvor, regioner, vingårdar och producenter, för att veta lite mer om vad som är bra att lagra.
En kompis till mig som under ett antal år rätt ofta hade resor i tjänsten till Frankrike försökte hitta bra vingårdar där man kunde köpa årets skörd till riktigt låga priser, där det var lite chansning på vinst och förlust ifall de utvecklades bra eller inte.
Då kunde han ibland dricka riktigt gott vin efter 5-8 år till fyndpris.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag kör i vår källare i BRF. Håller jämn temp hela året.
Igår blev den en brut nature cava köpt i Barcelona. Riktigt bra. Synd att det inte finns mer bra cava på systemet - släpps ibland en del bra i tillfälligt sortiment.
Idag blev det något så ovanligt som syrah från ribera del duero
Rejält spanska fattoner, hade definitivt gissat på tempranillo snarare än syrah om än något lenare än tempranillo från ribera del duero brukar vara. Riktigt roligt exempel på hur terroir och lagring påverkar en druva. Köpt på Barcelona flygplats.
Båda runt 20 euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejält spanska fattoner, hade definitivt gissat på tempranillo snarare än syrah om än något lenare än tempranillo från ribera del duero brukar vara. Riktigt roligt exempel på hur terroir och lagring påverkar en druva. Köpt på Barcelona flygplats.
Båda runt 20 euro.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Drack en fransk Riesling idag som var riktigt bra. Perfekt match till min gös. Tog tyvärr ingen bild men rätt säker på det är denna
https://www.vivino.com/SE/sv/koenig-kanzlerberg-alsace-grand-cru-riesling/w/1250085
https://www.vivino.com/SE/sv/koenig-kanzlerberg-alsace-grand-cru-riesling/w/1250085
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Glasen ser ut som överblivna slattar från vilket bröllop som helst.J Jonobe skrev:Igår blev den en brut nature cava köpt i Barcelona. Riktigt bra. Synd att det inte finns mer bra cava på systemet - släpps ibland en del bra i tillfälligt sortiment.
[bild]
Båda runt 20 euro.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Den är bra, vi köper den ibland till gäster som ej dricker vin. Finns en del bra alkoholfritt i systemets sortiment.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg