Flaska Fontanafredda Barolo 2017 och ett glas rödvin på bord med matrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Gott", frun höll med.
Köptes tidigt i våras tro.

Hon blir arg när jag luktar på vin, för jag begriper ju inget om sånt, säger hon....
Trots att jag det är jag som normalt sett står för alkoholinköpen - varesig det är IPA, DIPA, Rosé, Cider eller vanlig lager. :oops:;):geek:

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om man vill prova att lagra vin och inte har någon källare hur gör man?
Man hyr plats i vinkällare, förr gick det att hyra under Kärnan men jag vet inte om de håller på.

F fribygg skrev:
Man hyr plats i vinkällare, förr gick det att hyra under Kärnan men jag vet inte om de håller på.
Nja det lät inte som nåt för mig, inte vet jag vad Kärnan är heller :D

nino nino skrev:
Nja det lät inte som nåt för mig, inte vet jag vad Kärnan är heller :D
Kärnan är resterna av en gammal borg i det gamla Östdanmark, numera Helsingborg i Sverige, kom man med bil från kontinenten var det lämpligt att stanna och lasta in lådorna som skulle sparas

• Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Om man vill prova att lagra vin och inte har någon källare hur gör man?
Den vinprovningskurs jag var på så tog kursledaren upp detta också.
För många är det mer eller mindre omöjligt att ordna sig en vinkällare av högsta klass, men det var inte alls omöjligt ändå att lagra vin.
Det man främst vill åt enligt honom var mörker och mindre temperaturvariationer, vilken exakt temp det är spelar inte så stor roll ifall man inte tänker lagra i tiotals år.

Så tipset var att klä en garderob på insidan med 5-10cm cellplast, även dörren, och sen fylla med flaskor, ju fler flaskor desto bättre för då blir temperaturvariationen mindre.
Man slipper dygnsvariationer, men årstidsvariationer blir kvar, men de finns även i fina vinkällare.
Sen är det ingen nackdel ifall man kan undvika att det blir jättevarmt, typ över 22 grader typ.
Så har du något ställe där du kan erhålla inomhustemp utan temperaturchock några jättevarma sommardagar så duger det för att lägga undan flaskor i tio år åtminstone.

Sen var det där med vilka viner som är värda att lagra, det är en svårare fråga. Men han gav en grov tumregel, ifall strävheten är kl 9 eller mer vinner de ofta på lagring, är den under så är det mer tveksamt.
Men det var ju inte allt som avgör, men då strävheten som regel minskar med lagringen så är det ändå en grov indikation på lagringsvänligheten.
Men mest bör man nog ha koll på olika druvor, regioner, vingårdar och producenter, för att veta lite mer om vad som är bra att lagra.

En kompis till mig som under ett antal år rätt ofta hade resor i tjänsten till Frankrike försökte hitta bra vingårdar där man kunde köpa årets skörd till riktigt låga priser, där det var lite chansning på vinst och förlust ifall de utvecklades bra eller inte.
Då kunde han ibland dricka riktigt gott vin efter 5-8 år till fyndpris.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Jag kör i vår källare i BRF. Håller jämn temp hela året.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Provade den här från 2019
Ungt friskt mycket bubblor

Flaska av Black Tower Pink Bubbly på ett träbord utomhus med damm och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

J
Igår blev den en brut nature cava köpt i Barcelona. Riktigt bra. Synd att det inte finns mer bra cava på systemet - släpps ibland en del bra i tillfälligt sortiment.
En flaska Brut Nature Cava och ett glas fyllt med mousserande vin, på ett köksbord.
Skapa konto

Idag blev det något så ovanligt som syrah från ribera del duero :thinking:
Rejält spanska fattoner, hade definitivt gissat på tempranillo snarare än syrah om än något lenare än tempranillo från ribera del duero brukar vara. Riktigt roligt exempel på hur terroir och lagring påverkar en druva. Köpt på Barcelona flygplats.

Båda runt 20 euro.

• Ett glas rödvin och en flaska Hacienda Zorita Natural Reserve Syrah vid ett bord.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Igår blev den en brut nature cava köpt i Barcelona. Riktigt bra. Synd att det inte finns mer bra cava på systemet - släpps ibland en del bra i tillfälligt sortiment.
[bild]

Idag blev det något så ovanligt som syrah från ribera del duero :thinking:
Rejält spanska fattoner, hade definitivt gissat på tempranillo snarare än syrah om än något lenare än tempranillo från ribera del duero brukar vara. Riktigt roligt exempel på hur terroir och lagring påverkar en druva. Köpt på Barcelona flygplats.

Båda runt 20 euro.
Glasen ser ut som överblivna slattar från vilket bröllop som helst.

• Haha
  • Gilla
raveper och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Va?

Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker det ser ganska normalt ut sådär mellan nyss påfyllt glas och innan man har tömt det...
Fanns det något som antydde att glasen skulle lämnas sådär?

Sambon fick köra hem igår så hon drack en blåbärsdryck på rekommendation
till sin dovhjort. Det var faktiskt en bra match till maten. Kul testa. :)

Denna var det

Två flaskor av blåbärsdrycken "BLÅBÄR 100%" mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon fick köra hem igår så hon drack en blåbärsdryck på rekommendation
till sin dovhjort. Det var faktiskt en bra match till maten. Kul testa. :)

Denna var det

[bild]
Den är bra, vi köper den ibland till gäster som ej dricker vin. Finns en del bra alkoholfritt i systemets sortiment.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Den är bra, vi köper den ibland till gäster som ej dricker vin. Finns en del bra alkoholfritt i systemets sortiment.
Varför bjuda in sådant folk? :)

• Gilla
munge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.