Hej på er

Har ett sommarhus och med dagens elpris så kollar jag på hur man ska överleva detta.

Huset är ganska stort, 3 våningar inkl källare och vinterbonat 30-tals hus på kusten. Så kanske är i fel forum.

Vi har tidigare rivit ur den vattenburna värmen och oljepannan så nu har vi en luft/luft pump på mellanvåningen och direktverkande element i de flesta rum.
Elementen är centralt styrda on/off via home assistant och värmepumpen har wifi.

Nu till min fråga, tänker att det är bäst att gå över på ett timavtal och bara värma på natten. Hur stora variationer är okej att ha i huset över dygnet, riskerar man kondens osv om man till exempel går upp mot 18-20 grader på natten för att sen intervall köra det så det långsamt går ner till 15 grader när priset är dyrt?
 
Det är främst VA-installationerna som måste skyddas mot att frysa, så det är kök och bad/dusch/WC/tvätt-rum som måste ha grundvärme på. Sovrum och liknande kan stängas igen och kallställas, gärna med en Torrboll i varje rum.
Går det att hålla rummen med VA-installationer frostfria mha värmepumpen, eller behövs det elradiatorer?
Ytterligare relevant information är längs vilken kust huset ligger, samt i vilket elprisområde? Är viss skillnad på både klimat, elpris samt luftfuktighet vintertid mellan Öresund och Bottenviken.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är främst VA-installationerna som måste skyddas mot att frysa, så det är kök och bad/dusch/WC/tvätt-rum som måste ha grundvärme på. Sovrum och liknande kan stängas igen och kallställas, gärna med en Torrboll i varje rum.
Går det att hålla rummen med VA-installationer frostfria mha värmepumpen, eller behövs det elradiatorer?
Ytterligare relevant information är längs vilken kust huset ligger, samt i vilket elprisområde? Är viss skillnad på både klimat, elpris samt luftfuktighet vintertid mellan Öresund och Bottenviken.
Tack för svar
Är ett hus på västkusten, så några få minusgrader och mycket blåst.
Är främst fukt som blir mögel som jag är orolig över.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.