1 412 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vintervärme i fritidshuset
Hej på er
Har ett sommarhus och med dagens elpris så kollar jag på hur man ska överleva detta.
Huset är ganska stort, 3 våningar inkl källare och vinterbonat 30-tals hus på kusten. Så kanske är i fel forum.
Vi har tidigare rivit ur den vattenburna värmen och oljepannan så nu har vi en luft/luft pump på mellanvåningen och direktverkande element i de flesta rum.
Elementen är centralt styrda on/off via home assistant och värmepumpen har wifi.
Nu till min fråga, tänker att det är bäst att gå över på ett timavtal och bara värma på natten. Hur stora variationer är okej att ha i huset över dygnet, riskerar man kondens osv om man till exempel går upp mot 18-20 grader på natten för att sen intervall köra det så det långsamt går ner till 15 grader när priset är dyrt?
Har ett sommarhus och med dagens elpris så kollar jag på hur man ska överleva detta.
Huset är ganska stort, 3 våningar inkl källare och vinterbonat 30-tals hus på kusten. Så kanske är i fel forum.
Vi har tidigare rivit ur den vattenburna värmen och oljepannan så nu har vi en luft/luft pump på mellanvåningen och direktverkande element i de flesta rum.
Elementen är centralt styrda on/off via home assistant och värmepumpen har wifi.
Nu till min fråga, tänker att det är bäst att gå över på ett timavtal och bara värma på natten. Hur stora variationer är okej att ha i huset över dygnet, riskerar man kondens osv om man till exempel går upp mot 18-20 grader på natten för att sen intervall köra det så det långsamt går ner till 15 grader när priset är dyrt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 635 inlägg
Det är främst VA-installationerna som måste skyddas mot att frysa, så det är kök och bad/dusch/WC/tvätt-rum som måste ha grundvärme på. Sovrum och liknande kan stängas igen och kallställas, gärna med en Torrboll i varje rum.
Går det att hålla rummen med VA-installationer frostfria mha värmepumpen, eller behövs det elradiatorer?
Ytterligare relevant information är längs vilken kust huset ligger, samt i vilket elprisområde? Är viss skillnad på både klimat, elpris samt luftfuktighet vintertid mellan Öresund och Bottenviken.
Går det att hålla rummen med VA-installationer frostfria mha värmepumpen, eller behövs det elradiatorer?
Ytterligare relevant information är längs vilken kust huset ligger, samt i vilket elprisområde? Är viss skillnad på både klimat, elpris samt luftfuktighet vintertid mellan Öresund och Bottenviken.
Produkter som diskuteras: "Torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svarSågspånPappspikEternit skrev:
Det är främst VA-installationerna som måste skyddas mot att frysa, så det är kök och bad/dusch/WC/tvätt-rum som måste ha grundvärme på. Sovrum och liknande kan stängas igen och kallställas, gärna med en Torrboll i varje rum.
Går det att hålla rummen med VA-installationer frostfria mha värmepumpen, eller behövs det elradiatorer?
Ytterligare relevant information är längs vilken kust huset ligger, samt i vilket elprisområde? Är viss skillnad på både klimat, elpris samt luftfuktighet vintertid mellan Öresund och Bottenviken.
Är ett hus på västkusten, så några få minusgrader och mycket blåst.
Är främst fukt som blir mögel som jag är orolig över.
Klicka här för att svara