11 117 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Vinterskötsel av poolen
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Hej. Har precis flyttat in i huset och på tomten har vi en 45m3 pool med duk. Hade hit förra ägarna häromdan som visade hur jag skulle sköta om poolen, dvs rensa filter och damsuga botten.
Damsög poolen idag, fiska upp lite skräp som flöt runt och la över presenningen igen.
Har lite frågor som glömt ställa till förra ägarna/säljarna (dödsbo). Hur skall jag sköta om poolen vintertid? Eftersom den inte är uppvärmd så tänkte jag tyvärr vänta till nästa sommar innan jag inviger den. Som det ser ut nu är den inte klorrerad på ett tag och pumpen är avstängd. Behöver jag klorera lite även vintertid, måste jag fortsättningsvis damsuga 1 gång i veckan/varannan vecka? Vill ju inte mötas av ett grönt vidunder en dag när jag bestämmer mig för att kolla till den.
Har förstått att jag måste sänka vattennivån i poolen, vilket jag får ha koll på när det blir lite kallare. Vart skall vattennivån ligga?
Mvh Andreas
Damsög poolen idag, fiska upp lite skräp som flöt runt och la över presenningen igen.
Har lite frågor som glömt ställa till förra ägarna/säljarna (dödsbo). Hur skall jag sköta om poolen vintertid? Eftersom den inte är uppvärmd så tänkte jag tyvärr vänta till nästa sommar innan jag inviger den. Som det ser ut nu är den inte klorrerad på ett tag och pumpen är avstängd. Behöver jag klorera lite även vintertid, måste jag fortsättningsvis damsuga 1 gång i veckan/varannan vecka? Vill ju inte mötas av ett grönt vidunder en dag när jag bestämmer mig för att kolla till den.
Har förstått att jag måste sänka vattennivån i poolen, vilket jag får ha koll på när det blir lite kallare. Vart skall vattennivån ligga?
Mvh Andreas
Algtillväxten upphör vid ung 10 grader så fram tills dess behöver du klorera o köra pumpen.
När du vet att inte vattnet kommer att bli varmare, kör en chock klorering, låt pumpen gå en dag.
dammsug.
Sänk vattennivån så den kommer under breddavlopp.
töm ur utomhusslangarna
täck polen med en pressenning
lägg över plåtar.
Ovanstående förutsätter att pump o filter står frostfritt.
polen måste startas upp i vår igen innan temp går över 10 grader.
När du vet att inte vattnet kommer att bli varmare, kör en chock klorering, låt pumpen gå en dag.
dammsug.
Sänk vattennivån så den kommer under breddavlopp.
töm ur utomhusslangarna
täck polen med en pressenning
lägg över plåtar.
Ovanstående förutsätter att pump o filter står frostfritt.
polen måste startas upp i vår igen innan temp går över 10 grader.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
hur tömmer man utomhusslangarna? Vissa säger att jag skall tömma så vattennivån ligger kant i kant med breddavloppet eller så att lite vatten fortfarande går in som jag förstod det.
Pumpen har förra ägarna aldrig låtit gå hela tiden, utan de har bara haft på den dagtid under sommarsäsongen.
Pumpen står i pannrummet så där är det frostfritt.
Mvh Andreas
Pumpen har förra ägarna aldrig låtit gå hela tiden, utan de har bara haft på den dagtid under sommarsäsongen.
Pumpen står i pannrummet så där är det frostfritt.
Mvh Andreas
Hej Andreas,
Jag håller med Nimajneb ang. temperaturen. Om du stänger ner tidigare än 10 grader är risken stor att du det bildas alger.
Kolla gärna på Folkpools skötselguide: http://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf
den är generell och ger en hel del råd.
Jag hade Folkpool till hjälp mina två första poolår, men klarade förra vintern själv. Det jag gjorde med min markpool med plywoodskivor och solfångare var:
- Dammsug
- Chockkolorera
- Koppla loss övre inloppet (där vattnet börjar rinna in) och diagonala anslutningen (där vattnet rinner ut från solmattorna) på solfångarna för att tömma ut vattnet och så att det inte ligger kvar något där som kan frysa sönder kopplingarna/mattorna.
- Ta bort stege, solfolie eller annan "sommartäckning"
- Fyll breddavloppet med sån där vit plast som ligger runt elektronikprylar (kommer inte ihåg namnet)
- Ta bort munstyckena för utloppen
- Täck med vinterplåtar eller presenning som får ligga mot vattenytan
That's it! Inget sänkande eller dyligt behövs. Har funkat för mig i två år så jag hoppas att det ska funka i år igen.
/Mica
PS. Har också tidigare fått lära mig att man ska sänka vattennivån under breddavloppet men eftersom mina Folkpool-gossar inte gjorde det och det verkar funka så kör jag på det.
Jag håller med Nimajneb ang. temperaturen. Om du stänger ner tidigare än 10 grader är risken stor att du det bildas alger.
Kolla gärna på Folkpools skötselguide: http://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf
den är generell och ger en hel del råd.
Jag hade Folkpool till hjälp mina två första poolår, men klarade förra vintern själv. Det jag gjorde med min markpool med plywoodskivor och solfångare var:
- Dammsug
- Chockkolorera
- Koppla loss övre inloppet (där vattnet börjar rinna in) och diagonala anslutningen (där vattnet rinner ut från solmattorna) på solfångarna för att tömma ut vattnet och så att det inte ligger kvar något där som kan frysa sönder kopplingarna/mattorna.
- Ta bort stege, solfolie eller annan "sommartäckning"
- Fyll breddavloppet med sån där vit plast som ligger runt elektronikprylar (kommer inte ihåg namnet)
- Ta bort munstyckena för utloppen
- Täck med vinterplåtar eller presenning som får ligga mot vattenytan
That's it! Inget sänkande eller dyligt behövs. Har funkat för mig i två år så jag hoppas att det ska funka i år igen.
/Mica
PS. Har också tidigare fått lära mig att man ska sänka vattennivån under breddavloppet men eftersom mina Folkpool-gossar inte gjorde det och det verkar funka så kör jag på det.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Verkar som att alla sätt är bra utan de dåliga.
Kommer att göra som de gjorts de andra åren med poolen. med andra ord: Dammsuga, chockklorera, sänka nivån under breddavloppet, täcka över och säga godnatt.
Pumpen har vart av hela sommaren vad jag förstått, endast gått då och då och damsugits en gång i veckan. Sedan jag flyttade in har jag damsugit 1 gång, det var efter 2 veckor, och nu är det dags igen, inga tecken på alger och inte speciellt smutsig. Att ha pumpen igång hela våren-sommaren-hösten fram till 10 grader blir ju inte billigt eller? Pumpen måste väl ändå dra en hel del ström under en sådan lång period. säg 24kr/dag i 4 månader blir ganska mycket för det lilla man använder den. Eller?
Mvh Andreas
Kommer att göra som de gjorts de andra åren med poolen. med andra ord: Dammsuga, chockklorera, sänka nivån under breddavloppet, täcka över och säga godnatt.
Pumpen har vart av hela sommaren vad jag förstått, endast gått då och då och damsugits en gång i veckan. Sedan jag flyttade in har jag damsugit 1 gång, det var efter 2 veckor, och nu är det dags igen, inga tecken på alger och inte speciellt smutsig. Att ha pumpen igång hela våren-sommaren-hösten fram till 10 grader blir ju inte billigt eller? Pumpen måste väl ändå dra en hel del ström under en sådan lång period. säg 24kr/dag i 4 månader blir ganska mycket för det lilla man använder den. Eller?
Mvh Andreas
Allt poolvatten ska passera genom sandsfiltret ca: 4-5 ggr per dygn så du får kolla hur mycket din pump pumpar per timme o sen räkna ut hur många timmar per dygn den ska gå.
Stillasående vatten främjar också alger! Ju varmare ju bättre trivs algerna.
Du kan ju dra ner pumptiden på hösten när det börjar bli kallt i poolen, dra ner någon/några timmar per dag.
Hur många hk har din pump o hur många kubik vatten har poolen?
Stillasående vatten främjar också alger! Ju varmare ju bättre trivs algerna.
Du kan ju dra ner pumptiden på hösten när det börjar bli kallt i poolen, dra ner någon/några timmar per dag.
Hur många hk har din pump o hur många kubik vatten har poolen?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Pumpen är såg ut att vara 0,55kw, poolen är 45m3. Nu använder jag såklart inte poolen när vattnet står still, kan väl inte vara nån idé att köra pumpen dygnet runt och klorera varje vecka då?
Din pump pumpar ca: 14,5 kubik i timmen så för att få runt vattenmängden ca: 4 gånger per dygn så bör pumpen gå 12 timmar per dygn.Klornivån ska ligga mellan 0,5-1,5 för att hålla en bra vattenkvalite. Har du en för låg klornivå o sen stillasående vatten så kommer algerna direkt, de älskar stillasående vatten!
Mitt råd är att du skaffar en timer till pumpen o ställer in gångtiden till ex. 09,00-21,00 varje dag. Sen är det bra om pumpen går om du badar övrig tid så du for bort ytskräpet under badet. Det brukar kunna bli en hel del. Reningen är ju a och o för att få trevliga bad o det är inte kul att komma ut o hitta en grön pool plus att det kostar i kemikalier att få bort algerna med upprepade chockkloreringar.
Det här är vad jag fick lära mig av säljaren när jag köpte poolen o det har fungerat perfekt!! Har aldrig haft besvär med alger.
Mitt råd är att du skaffar en timer till pumpen o ställer in gångtiden till ex. 09,00-21,00 varje dag. Sen är det bra om pumpen går om du badar övrig tid så du for bort ytskräpet under badet. Det brukar kunna bli en hel del. Reningen är ju a och o för att få trevliga bad o det är inte kul att komma ut o hitta en grön pool plus att det kostar i kemikalier att få bort algerna med upprepade chockkloreringar.
Det här är vad jag fick lära mig av säljaren när jag köpte poolen o det har fungerat perfekt!! Har aldrig haft besvär med alger.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Men det måste väl räcka att gå efter den rekomendationen under badsäsongen? Kostar onödigt mycket pengar att ha igång pumpen så mycket från säg mars-november???
Pumpen kostar väl inte så mycket i drift... brukar inte watt talen motsvara starteffekten, när den väl kommit igång så sjunker den väl ganska mycket.
Har aldrig hört någon bekymra sig över driftskostnaden på pumpen, värmen däremot kostar även om man kör med v-pump.
Har aldrig hört någon bekymra sig över driftskostnaden på pumpen, värmen däremot kostar även om man kör med v-pump.
Vi har samma förutsättningar som du ( pool, pumpeffekt mm).
Pumpen går 2 timmar /dygn vid temp 15 - 20. Den går 4 timmar/ dygn omdet är varmare. Är det kallare står den stilla.
Det finns alltid tillgång till klorpuckar, c:a 1,5 puck i medeltal. Chockklor var 3:dje vecka
På vintern lägger jag 6 puckar i en spann, bara små hål på plasten runt puckarna, som hängs i ett snöre nere i vattnet. Jag har märkt att det är viktigt att vintertäckningen mörklägger poolen.
På våren vid start fylls poolen helt upp till kanten och dammsugs direkt i avloppet utan att köra via sandfiltret. Därefter chockklor ett par gånger
Pumpen går 2 timmar /dygn vid temp 15 - 20. Den går 4 timmar/ dygn omdet är varmare. Är det kallare står den stilla.
Det finns alltid tillgång till klorpuckar, c:a 1,5 puck i medeltal. Chockklor var 3:dje vecka
På vintern lägger jag 6 puckar i en spann, bara små hål på plasten runt puckarna, som hängs i ett snöre nere i vattnet. Jag har märkt att det är viktigt att vintertäckningen mörklägger poolen.
På våren vid start fylls poolen helt upp till kanten och dammsugs direkt i avloppet utan att köra via sandfiltret. Därefter chockklor ett par gånger
Drar den 0,55 kW hela tiden så blir det 13,2 kWh/dygn = ca 500:-/månad..andreas_gbg_ skrev:
Ang detta maed att köra pumpen när tempen är mer än +10°, Hur lång tid tar det ungefär innan tempen gått ner från säg +28° till 10°??
Hej. Jag har en pahlénpool, 4x8x1,5 ca 48 kbm, jag har min pump på 24/7 från april- ca slutet av okt. Det kostar mig ca. 0.55X24 X 30dagar = 396:-/mån...
Jag tycker att det är billigt med tanke på att jag endast behöver chocka när jag startar upp på våren och veckan innan jag stänger av den... I veckorna använder jag endast puckarna... en puck räcker ca 5 dagar på högsommaren. Jag skulle inte våga testa att andast ha igång pumpen typ 4 tim om dagen maj-sept då det badas flitigt, kan vara både 3,4,5 och sex st i ibland....
rekordet är 9 st....
Jag behöver heller inte dammsuga ofta då det ju är så bra cirkulation, det mesta hamnar i filtret.... Grovfiltret vid bräddavloppet får man såklart tömma varje dag....
Vinterkonserveringen jag gör går till såhär..... : 1 vecka innan jag stänger av... (Kollar tempen till UNDER 10gr) så chockklorerar jag ordentligt... Såklart har jag då dammsugit poolen... jag lägger över den vanliga pooltäckningen... (Poolpressening) när då dagen för avstängning är, så sänker jag vattnet, (Dränkbar pump) och avlopp på filtret... Under tiden det sjunker så monterar jag bort stegen, tar fram plåtarna och plankorna..... poolen sänker jag till under inblåsen, detta på inrådan av en folkpoolssäljare sen 30 år..... Detta för att minimera risken för att dessa munstycken ska frysa sönder...
När fullständig sänkning har skett ca, 28 kbm... kvar runt 20kbm... så monterar jag dit pooltäckningen, plankor på lång och kortsidor... + att jag lägger 3 st inom oxå... sen skruvar jag dit stålplåten,,, använder farmarskruv,, jag har då lagt plankorna med fall som gör att det rinner FRÅN huset....sen är det bara att invänta april månad igen....
Det jag brukar göra oxå är att i bräddavloppet så stoppar jag ned en slang kopplar den till högtryckstvätten som sen pumpar ut vattnet.
Vid min pump har jag ju oxå ett grovfilter. detta tar jag ur och rengör, låter även locket till pumpen vara av hela vintern.... Pump och sandfilter är monterat inne i garaget...
Jag tycker att det är billigt med tanke på att jag endast behöver chocka när jag startar upp på våren och veckan innan jag stänger av den... I veckorna använder jag endast puckarna... en puck räcker ca 5 dagar på högsommaren. Jag skulle inte våga testa att andast ha igång pumpen typ 4 tim om dagen maj-sept då det badas flitigt, kan vara både 3,4,5 och sex st i ibland....
rekordet är 9 st....
Jag behöver heller inte dammsuga ofta då det ju är så bra cirkulation, det mesta hamnar i filtret.... Grovfiltret vid bräddavloppet får man såklart tömma varje dag....
Vinterkonserveringen jag gör går till såhär..... : 1 vecka innan jag stänger av... (Kollar tempen till UNDER 10gr) så chockklorerar jag ordentligt... Såklart har jag då dammsugit poolen... jag lägger över den vanliga pooltäckningen... (Poolpressening) när då dagen för avstängning är, så sänker jag vattnet, (Dränkbar pump) och avlopp på filtret... Under tiden det sjunker så monterar jag bort stegen, tar fram plåtarna och plankorna..... poolen sänker jag till under inblåsen, detta på inrådan av en folkpoolssäljare sen 30 år..... Detta för att minimera risken för att dessa munstycken ska frysa sönder...
När fullständig sänkning har skett ca, 28 kbm... kvar runt 20kbm... så monterar jag dit pooltäckningen, plankor på lång och kortsidor... + att jag lägger 3 st inom oxå... sen skruvar jag dit stålplåten,,, använder farmarskruv,, jag har då lagt plankorna med fall som gör att det rinner FRÅN huset....sen är det bara att invänta april månad igen....
Det jag brukar göra oxå är att i bräddavloppet så stoppar jag ned en slang kopplar den till högtryckstvätten som sen pumpar ut vattnet.
Vid min pump har jag ju oxå ett grovfilter. detta tar jag ur och rengör, låter även locket till pumpen vara av hela vintern.... Pump och sandfilter är monterat inne i garaget...
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Milkshaken:
Kan vara lite overkill o köra pumpen 24/7 när vattentempen går ner under 15-16 grader.
Smart lösning med högtyckstvätten.
Jag sätter pluggar i inblåsen men låter vattennivån ligga en bit under breddavloppet.
Säkrar åxå breddavloppet med en påse frigolit.
För sänkningen under breddavloppet så funkar en vanlig vattenslang utan pump utmärkt, bara att fylla upp den och se till att den ligger lägre än polytan.
Kan vara lite overkill o köra pumpen 24/7 när vattentempen går ner under 15-16 grader.
Smart lösning med högtyckstvätten.
Jag sätter pluggar i inblåsen men låter vattennivån ligga en bit under breddavloppet.
Säkrar åxå breddavloppet med en påse frigolit.
För sänkningen under breddavloppet så funkar en vanlig vattenslang utan pump utmärkt, bara att fylla upp den och se till att den ligger lägre än polytan.