Har en stundande installation av backspolande vattenfilter att ta tag i. För att inte överbelasta slamavskiljare och infiltration behöver jag anlägga ett nytt dagvattenavlopp. Backspolning görs var 3:e dygn med ca 380 liter.

Vi har ca 2,2 meter till frostfritt djup (södra Norrbotten). Jag planerar att förlägga avloppsrör (110 mm) i isolerad kulvert med frostskyddskabel, såklart med adekvat fall, så avloppsröret lär inte behöva förläggas särskilt djupt. Men hur gör jag med dagvattenkassetterna? Markisolering ovanpå samt på sidorna? Hur djupt?

Någon som har erfarenhet av en liknande (och fungerande) lösning?

Hur gick det? Fick du till någon installation som fungerar bra (vintertid)?

Ja! Jag skippade kassetterna och drog avloppsröret (i isolerad kulvert) till ett dike. Ligger på kanske en halvmeters djup, så absolut inte frostfritt. Fallet blev 2 cm per meter om jag minns rätt.

Jag lade en värmekabel tillsammans med röret och körde den med termostat den första vintern. Andra vintern testade jag att köra utan värmekabeln. Det gick hur bra som helst, så jag har inte använt den alls senaste vintrarna och har inte haft några problem, inklusive nästan två veckor med medeltemperatur på -20 i januari i år.

Det blir inte så mycket vatten kvar i röret pga fallet. Det som blir kvar fryser förstås, men det verkar som att det tinar i samband med nästa backspolning, så det bygger inte på is trots många minusgrader.

Slangen från filtret går ut genom väggen och går ner en liten bit i avloppsröret där. Slangen lutar hela vägen ut genom väggen, så det verkar inte bli så mycket vatten kvar i slangen som kan frysa där heller.

Kort sagt så har det här fungerat över förväntan. Det som skulle kunna hända är väl att marken rör på sig så att fallet på röret påverkas. Rör det sig så mycket att det står vatten kvar i röret för högt, då kommer det att bli problem, men än så länge fungerar det utmärkt.

En sak jag skulle göra annorlunda om jag gjorde om det hela är att jag skulle lägga kabel inuti röret istället för utanpå. (Då kan man enkelt både byta och ta bort den.)

L logiken skrev:
Ja! Jag skippade kassetterna och drog avloppsröret (i isolerad kulvert) till ett dike. Ligger på kanske en halvmeters djup, så absolut inte frostfritt. Fallet blev 2 cm per meter om jag minns rätt.

Jag lade en värmekabel tillsammans med röret och körde den med termostat den första vintern. Andra vintern testade jag att köra utan värmekabeln. Det gick hur bra som helst, så jag har inte använt den alls senaste vintrarna och har inte haft några problem, inklusive nästan två veckor med medeltemperatur på -20 i januari i år.

Det blir inte så mycket vatten kvar i röret pga fallet. Det som blir kvar fryser förstås, men det verkar som att det tinar i samband med nästa backspolning, så det bygger inte på is trots många minusgrader.

Slangen från filtret går ut genom väggen och går ner en liten bit i avloppsröret där. Slangen lutar hela vägen ut genom väggen, så det verkar inte bli så mycket vatten kvar i slangen som kan frysa där heller.

Kort sagt så har det här fungerat över förväntan. Det som skulle kunna hända är väl att marken rör på sig så att fallet på röret påverkas. Rör det sig så mycket att det står vatten kvar i röret för högt, då kommer det att bli problem, men än så länge fungerar det utmärkt.

En sak jag skulle göra annorlunda om jag gjorde om det hela är att jag skulle lägga kabel inuti röret istället för utanpå. (Då kan man enkelt både byta och ta bort den.)
Aha, vad bra att du fick till det! Jag kommer också med ett 110-rör med rejektvatten/backspoling från omvänd osmos-anläggning och funderar vad jag ska göra av det. Var inne på gräva ned dagvattenkasset(er) och sen breddavlopp till dike en bit nedströms. Men ni kör alltså ut ~400 liter 2 ggr per vecka i ett dike direkt? Inga "problem" i diket då? Tänker att det skulle bli som en isbana som till slut täpper igen utloppet? Bor själv i Luleå, vinter 2026 var tuff, lite snö och kallt länge.

Jag var faktiskt lite orolig innan vi drog igång filtret för hur det skulle bli på vintern. Såg framför mig just en isbana som bredde ut sig långt utanför tomtgränsen, men det har fungerat exceptionellt bra. Det blir inte ens en vattensamling. Det ska dock sägas att marken här är väldigt genomsläpplig, vilket såklart bidrar.

Jag har ändrat lite i filtrets programmering (tyckte att det ibland blev märkbara mängder järn kvar dagen innan backspolning), så det backspolar nu ungefär varannan dag. Om antalet liter stämmer helt vet jag inte, men det är helt klart ganska stora mängder vatten ändå.

Om man tittar i diket så är det enda spår som syns av vattnet att de stenar jag har lagt i diket där vattnet "landar" är rostfärgade. Möjligen är det lite avvikande växtlighet också i området närmast där vattnet kommer ut. På vintern syns i princip ett hål i snön där vattnet landar och vattenstänk gör snön runtomkring lite isig. Men definitivt ingen isbana.

Hur djupt tänker du gräva?

L logiken skrev:
Jag var faktiskt lite orolig innan vi drog igång filtret för hur det skulle bli på vintern. Såg framför mig just en isbana som bredde ut sig långt utanför tomtgränsen, men det har fungerat exceptionellt bra. Det blir inte ens en vattensamling. Det ska dock sägas att marken här är väldigt genomsläpplig, vilket såklart bidrar.

Jag har ändrat lite i filtrets programmering (tyckte att det ibland blev märkbara mängder järn kvar dagen innan backspolning), så det backspolar nu ungefär varannan dag. Om antalet liter stämmer helt vet jag inte, men det är helt klart ganska stora mängder vatten ändå.

Om man tittar i diket så är det enda spår som syns av vattnet att de stenar jag har lagt i diket där vattnet "landar" är rostfärgade. Möjligen är det lite avvikande växtlighet också i området närmast där vattnet kommer ut. På vintern syns i princip ett hål i snön där vattnet landar och vattenstänk gör snön runtomkring lite isig. Men definitivt ingen isbana.

Hur djupt tänker du gräva?
Om du tänker på med djupet jag tänker gräva så körde vi förra vintern ut "rejektvattnet" i ett annat gammalt oisolerat 110-rör som bara låg på ~30 cm. Under delvis skottat mark till en gammal stenkista som vi inte kan använda för renaren längre. Då körde vi ändå anläggning så att den körde kontinurligt. Dvs uttag av 1 liter vatten så tar den 2 liter. En liter blir rent, 1 liter i rejekt + lite backspoling. "Små-pinkande"

Det var första vintern vi använde anläggningen och på det djupet klarade det sig från frysning (trodde inte det, men inga problem med det gamla röret hos mig iaf)).
Vi tog bara ut 100 liter per dygn och inför stundande vinter gissar jag på uttag om ~200 liter per dygn. Renaren har en intern tank på 100 liter så tänker nog köra att den renar när tanken är tom, dvs diket ska klara ~100 liter 10 gradigt vatten under 20 minuter och då 2 ggr per dygn.

Så, lång text...
Nya röret ligger på samma djup, ~30 cm (med lite XPS ovan) då jag tänkte att den delen fungerade bra förra vintern. Det är diket/utloppet jag funderar kring. Tyvärr verkar det vara rejält med lera, så där skiljer det sig åt. Tänker att där lär det inte vara mycket till genomsläpp. Även om AI har ideèr om hur det går att lösa är man tveksam....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.