3 904 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Vintern är här, nytt underställ behövs
Sida 1 av 3
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Tjo!
Hoppas att någon annan upptäckt samma sak som mig, det blev kallt ute i år igen
Varje gång jag går ut och får någonting gjort på garagebygget så inser jag att mitt gamla underställ gjort sitt, så nu är jag ute efter ett nytt MED polokrage utan dragkedja & lång rygg så det slipper bli lika kallt i ländryggen. Om det är ett komplett paket med långkalsonger så blir jag bara glad.
Någon som förstår vad jag är ute efter?
Vad kör ni med för att hålla värmen när ni drar på en snickarbyxorna under vintern?
Hoppas att någon annan upptäckt samma sak som mig, det blev kallt ute i år igen
Varje gång jag går ut och får någonting gjort på garagebygget så inser jag att mitt gamla underställ gjort sitt, så nu är jag ute efter ett nytt MED polokrage utan dragkedja & lång rygg så det slipper bli lika kallt i ländryggen. Om det är ett komplett paket med långkalsonger så blir jag bara glad.
Någon som förstår vad jag är ute efter?
Vad kör ni med för att hålla värmen när ni drar på en snickarbyxorna under vintern?
Du ska absolut ha ett helt i ull. Är helt överlägset allt syntetiskt, Då kan du svettas och bli blöt utan att bli kall på samma sätt som du blir utan ull.
Jag har ett komplett underställ från woolpower. Tycker det är hur bra som helst. Varmt och mysigt även om man svettats lite eller fått det fuktigt av någon annan anledning. Har svårt att tänka mig något annat än ull igen.
Blir ju lite nyfiken Polos, vad är det som inte funkar med ull?
Blir ju lite nyfiken Polos, vad är det som inte funkar med ull?
Moderna ullkläder är något helt annat än vad som funnits tidigare. Dessutom har de den fantastiska egenskapen att de inte luktar svett. Ofta räcker det att hänga ut på vädring. Merinoull är mjukt och fint och kliar inte alls.Polos skrev:
Ull värmer dessutom om det blir blött till skillnad mot alla möjliga och omöjliga syntetmaterial eller bomull för den delen.
Numera är alla mina gamla craft-underställ kasserade till förmån för ull-underställ. Våra småbarn har bara haft ull-underställ. Förskolepersonalen har svårt att fatta att de inte fryser utan en tjock bylsig bomullsoverall och vantar som gör att de ser ut som michelingubbar.... Tre-lagersprincipen funkar alldeles utmärkt, ullunderställ, fleecetröja och fleecebyxor och så skalbyxor och skaljacka på det samt skalvantar med ull-innerhandske så kan ungarna springa i cirklar runt sina bylsiga kompsar.
Ull är helt enkelt "da shit"
Till TS: Kolla på outnorth, där finns ett bra utbud av ull-underställ. Ibland kan man hitta på XXL till lägre pris om man har lite tur - men det är inte riktigt säsong för att de ska rea ut det nu
Jag har några olika varianter, såväl ull som syntet, och det råder ingen som helst tvekan, ull är överlägset bäst.
TS här också helt rätt ute med polokrage och lång rygg. Helt hopplöst med alla korta varianter, och som inte värmer runt halsen.
I ull har jag helly-hansen och craft, men de är för korta i ryggen. Sedan har jag syntet som är långa i ryggen, men de är inte lika varma som ull-ställen. Lite osäker på märkena där, men den ena är i alla fall helly-hansen, och jag undrar om inte den andra är craft faktiskt. Själv föredrar jag dragkedja i halsen dock, så man kan anpassa lite när det blir varmt
Och den som tror att det inte blir kallt i södra sverige är välkommen med ut på skagerack en dag när det är +3, så kallt som det är där då har jag då aldrig varit med om någon annanstans. -25 i norra sverige är ju rena sommaren i jämförelse.
Och det är samma visa här nere, det är kallare när det är +3 än när det är -3
TS här också helt rätt ute med polokrage och lång rygg. Helt hopplöst med alla korta varianter, och som inte värmer runt halsen.
I ull har jag helly-hansen och craft, men de är för korta i ryggen. Sedan har jag syntet som är långa i ryggen, men de är inte lika varma som ull-ställen. Lite osäker på märkena där, men den ena är i alla fall helly-hansen, och jag undrar om inte den andra är craft faktiskt. Själv föredrar jag dragkedja i halsen dock, så man kan anpassa lite när det blir varmt
Och den som tror att det inte blir kallt i södra sverige är välkommen med ut på skagerack en dag när det är +3, så kallt som det är där då har jag då aldrig varit med om någon annanstans. -25 i norra sverige är ju rena sommaren i jämförelse.
Och det är samma visa här nere, det är kallare när det är +3 än när det är -3
Redigerat:
Dom nya ställen brukar vara mer syntet än ull, och det kallar jag inte ett ull ställ 😀mexitegel skrev:Moderna ullkläder är något helt annat än vad som funnits tidigare. Dessutom har de den fantastiska egenskapen att de inte luktar svett. Ofta räcker det att hänga ut på vädring. Merinoull är mjukt och fint och kliar inte alls.
Ull värmer dessutom om det blir blött till skillnad mot alla möjliga och omöjliga syntetmaterial eller bomull för den delen.
Numera är alla mina gamla craft-underställ kasserade till förmån för ull-underställ. Våra småbarn har bara haft ull-underställ. Förskolepersonalen har svårt att fatta att de inte fryser utan en tjock bylsig bomullsoverall och vantar som gör att de ser ut som michelingubbar.... Tre-lagersprincipen funkar alldeles utmärkt, ullunderställ, fleecetröja och fleecebyxor och så skalbyxor och skaljacka på det samt skalvantar med ull-innerhandske så kan ungarna springa i cirklar runt sina bylsiga kompsar.
Ull är helt enkelt "da shit"
Till TS: Kolla på outnorth, där finns ett bra utbud av ull-underställ. Ibland kan man hitta på XXL till lägre pris om man har lite tur - men det är inte riktigt säsong för att de ska rea ut det nu![]()