Hej

Jag gjorde nya stolpar till ett tak över ytterdörren. Stolparna består av två halvstolpar 60x120 som jag limmat och skruvat ordentligt.
När jag köpte skruv och lim så sa säljaren att jag skulle ha vinterlim(trälim/vitlim) eftersom det är utomhus.
Nu står stolparna där, målat och klart.
Av en händelse så läser jag nu på flaskan att det är för inomhusbruk men att det kan limmas med i minusgrader.
Jag trodde det var ett bättre lim än vitlim för utomhusbruk, litade på säljaren. :screwy:

Vad kan hända? Pallar det utomhusbruk? Stolparna är målade med fönsterfärg tre varv.
Fick ju lite ångest, sen känner man sig lite puckad som inte kollar på flaskan innan man limmar. :banghead:

Sent from a nalle using Byggahus

Säljaren har missförstått, alla trälim fungerar i minustemperaturer när de är härdade. Vinterlim behövs endast när man skall limma vid temperaturer ner till -10 grader. Oftast använder man det för att limma golvspån i ouppvärmda utrymmen, det är i princip ett vanligt inneträlim som man blandat glykol i. Vissa tillverkares lim (Casco t.ex) klarar att vara utomhus men under tak så jag tror du klarar dig eftersom du dessutom målat så noga. Skruven står ändå för den viktigaste delen av sammanfogningen av stolparna.

Tack! Det är limmat med Casco, och jag har skruvat ordentligt. Då kan jag sova lugnt.

Sent from my XT910 using Byggahus

Vissa påstår att vinterlimmet är starkare. Men om det bara innehåller lite glykol utöver vanligt vitlim, så är det påståendet falskt alltså?

du hade kunnat skippa lim till och med. Det hade endå hållt med bara skruv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.