8 775 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Vinställ ovanpå kyl och frys?
Hej!
Vi bygger nytt hus. I tisdags ritade vi köket hos HTH i Jönköping. Jag kom på den briljanta idén att ha vinställ ovanpå kyl och frys. Det passar bra då kyl och frys står bredvid vitrinstället där vi ska ha vinglas etcetera. Och så når ju inte barnen vinet. (Inte jag heller, men jag tar gärna en stol). Frågan är om idén var så briljant.
Vi vet att vinet kan bli lite varmt ovanpå kylen och frysen. Men eftersom vi inte är några vinkännare tyckte vi inte att det gjorde något. Ska man ha rätt tempererat vin kan man ju flytta ned det i förväg. Men kan vinet till och med bli förstört? Då funkar det naturligtvis inte.
Vi bygger nytt hus. I tisdags ritade vi köket hos HTH i Jönköping. Jag kom på den briljanta idén att ha vinställ ovanpå kyl och frys. Det passar bra då kyl och frys står bredvid vitrinstället där vi ska ha vinglas etcetera. Och så når ju inte barnen vinet. (Inte jag heller, men jag tar gärna en stol). Frågan är om idén var så briljant.
Vi vet att vinet kan bli lite varmt ovanpå kylen och frysen. Men eftersom vi inte är några vinkännare tyckte vi inte att det gjorde något. Ska man ha rätt tempererat vin kan man ju flytta ned det i förväg. Men kan vinet till och med bli förstört? Då funkar det naturligtvis inte.
Man ska inte ha vin i närhet av värmekällor.
Om vinet du placerar där tänker du drycka ofta, är det ok, men om det ska ligga i flera månader är det ingen lysande idé.
Vin ska förvaras mörkt och kallt (14 grader) överhuvudtaget inte förvara i köket. I så fall kan du placera den långt från spis och kyl/frys, som t ex avslutningshylla.
Vi köpte en vinkyl på internet, som vi placerade i förrådet. Om det inte ska vara "synlig" kan man köpa en billig sval för att förvara vin, där man ställer in temperaturen till 14-15 grader.
Där kan det stå i åratal ;D
Ovanför kyl/frys har jag ett skåp där jag placerar alla stora brickor- och serveringsfat som är svårt placerade i vanliga köksskåp.
Om vinet du placerar där tänker du drycka ofta, är det ok, men om det ska ligga i flera månader är det ingen lysande idé.
Vin ska förvaras mörkt och kallt (14 grader) överhuvudtaget inte förvara i köket. I så fall kan du placera den långt från spis och kyl/frys, som t ex avslutningshylla.
Vi köpte en vinkyl på internet, som vi placerade i förrådet. Om det inte ska vara "synlig" kan man köpa en billig sval för att förvara vin, där man ställer in temperaturen till 14-15 grader.
Där kan det stå i åratal ;D
Ovanför kyl/frys har jag ett skåp där jag placerar alla stora brickor- och serveringsfat som är svårt placerade i vanliga köksskåp.
Klicka här för att svara