49 334 läst ·
422 svar
49k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Nej en elmotor har inte maxeffekt direkt. En elmotor har exakt 0 kW I början, bara moment utan rotation. En elmotor har högt moment vid låga varvtal och accelererar därför bra. Men effekt P=Moment*Vinkelhastighet=Kraft*hastighetF fsn skrev:oklart vad man skall ha det till då bilen inte kommer att rör sig en mm åt nåt håll. Bättre då att säga att en elmotor har maxeffekt direkt. Jag hoppas dock inte att en elbil har det då det skulle ställa rätt tuffa krav på tex drivaxlarna mm. Att lägga på det momentet, (där kom moment igen). Men du förstår skillnaden, bilen accelererar eller går inte framåt pga momentet, inget moment i världen kan flytta bilen framåt.
Ska man köpa nytt eller leasa finns det inget annat rätt än att välja elbil.
Det skulle väll vara om man bor långt bort från arbete eller bor på landet men jag tror dom flesta klarar sig med elbil.
Många har dessutom fler än en bil, så man kan ha en billigare diesel/bensin som slitochsläng bil.
Det skulle väll vara om man bor långt bort från arbete eller bor på landet men jag tror dom flesta klarar sig med elbil.
Många har dessutom fler än en bil, så man kan ha en billigare diesel/bensin som slitochsläng bil.
Nej ser du inte då problemet. Det är väldigt stort intresse att åka runt och campa i Sverige.F fsn skrev:
Men nu kommer dessa som vill göra det få ta bort sitt intresse, (aja gäller inte nuvarande generation)
Självklart måste man argumentera för att ett simpelt behov som nästan alla vanliga bilar fixar plätt lätt gör inga elbilar som kostar under miljonen. Du hittar väl endast en enda "familjebuss" i form av en texla X.
Jag tror knappast att en tesla hamnar någonsin i samma prisklass som flesta normala bilar gör idag.
Varför skulle man inte kunna fortsätta med sitt intresse? Det som sägs är att; om man vill dra en husvagn 4-5 timmar i streck så behöver du idag köpa en bil med förbränningsmotor.Rkarlsson skrev:Nej ser du inte då problemet. Det är väldigt stort intresse att åka runt och campa i Sverige.
Men nu kommer dessa som vill göra det få ta bort sitt intresse, (aja gäller inte nuvarande generation)
Självklart måste man argumentera för att ett simpelt behov som nästan alla vanliga bilar fixar plätt lätt gör inga elbilar som kostar under miljonen. Du hittar väl endast en enda "familjebuss" i form av en texla X.
Jag tror knappast att en tesla hamnar någonsin i samma prisklass som flesta normala bilar gör idag.
För att vi har ett parti som vill få in förbud på att sälja fossilbilar helt och hållet väldigt snart? Trodde ni visste om det.T Texan skrev:
Kalla det fossil eller ice-age bil... Eller förbränningsmotorbil. Eller bensin, diesel.JA”Snabbe” skrev:
Änsålänge har båda en plats då båda har egenskaper den andra saknar. Men vad än regeringen i Sverige och Miljöpartiet gör så planerar fordonsföretagen att fasa ut och planerar inte nya ice plattformar. Så lite kommer det lösa sig själv. Men, har man ekonomi, en fungerande tillämpning och dessutom kan räkna hem elbil, varför vänta att gå över om man står inför att köpa ny bil. Att skrota befintlig flotta på några få år tror jag få talar för...
Precis, högt moment vid låga varvtal, alltså hög effekt. Och är det momentet eller effekten som får bilen att gå framåt och accelerera tycker du? Du kommer inte framåt öht med moment.L largab skrev: