T Texan skrev:
Så svaret är; Ja, det är rätt att skriva att en elmotor har 100% moment utan rotation!
Det är också rätt att skriva att en elmotor har 0 i effekt utan rotation.

• Haha
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
oklart vad man skall ha det till då bilen inte kommer att rör sig en mm åt nåt håll. Bättre då att säga att en elmotor har maxeffekt direkt. Jag hoppas dock inte att en elbil har det då det skulle ställa rätt tuffa krav på tex drivaxlarna mm. Att lägga på det momentet, (där kom moment igen). Men du förstår skillnaden, bilen accelererar eller går inte framåt pga momentet, inget moment i världen kan flytta bilen framåt.
Nej en elmotor har inte maxeffekt direkt. En elmotor har exakt 0 kW I början, bara moment utan rotation. En elmotor har högt moment vid låga varvtal och accelererar därför bra. Men effekt P=Moment*Vinkelhastighet=Kraft*hastighet

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Det är också rätt att skriva att en elmotor har 0 i effekt utan rotation.
Bra inlägg där! Det går inte att uträtta något arbete utan rörelse!

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ska man köpa nytt eller leasa finns det inget annat rätt än att välja elbil.
Det skulle väll vara om man bor långt bort från arbete eller bor på landet men jag tror dom flesta klarar sig med elbil.
Många har dessutom fler än en bil, så man kan ha en billigare diesel/bensin som slitochsläng bil.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför inte bara använda ordet bil? Ingen kallar en bil för ICE bil.
Varför inte bara använda ordet räknesticka när vi menar dator. Same, same but different! :crysmile:

• Haha
ajn82
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Det är väl uppenbart att det inte går att hyra, eller köpa den elbil som drar den där i 4-5h i sträck. Du behöver inta argumentera för eller emot det, bara konstatera att med det behovet och kravbilden så finns inte förutsättningen att köra elbil just nu.
Nej ser du inte då problemet. Det är väldigt stort intresse att åka runt och campa i Sverige.
Men nu kommer dessa som vill göra det få ta bort sitt intresse, (aja gäller inte nuvarande generation)
Självklart måste man argumentera för att ett simpelt behov som nästan alla vanliga bilar fixar plätt lätt gör inga elbilar som kostar under miljonen. Du hittar väl endast en enda "familjebuss" i form av en texla X.
Jag tror knappast att en tesla hamnar någonsin i samma prisklass som flesta normala bilar gör idag.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej ser du inte då problemet. Det är väldigt stort intresse att åka runt och campa i Sverige.
Men nu kommer dessa som vill göra det få ta bort sitt intresse, (aja gäller inte nuvarande generation)
Självklart måste man argumentera för att ett simpelt behov som nästan alla vanliga bilar fixar plätt lätt gör inga elbilar som kostar under miljonen. Du hittar väl endast en enda "familjebuss" i form av en texla X.
Jag tror knappast att en tesla hamnar någonsin i samma prisklass som flesta normala bilar gör idag.
Varför skulle man inte kunna fortsätta med sitt intresse? Det som sägs är att; om man vill dra en husvagn 4-5 timmar i streck så behöver du idag köpa en bil med förbränningsmotor.

A
T Texan skrev:
Varför skulle man inte kunna fortsätta med sitt intresse? Det som sägs är att; om man vill dra en husvagn 4-5 timmar i streck så behöver du idag köpa en bil med förbränningsmotor.
För att vi har ett parti som vill få in förbud på att sälja fossilbilar helt och hållet väldigt snart? Trodde ni visste om det.

A
T Texan skrev:
Varför inte bara använda ordet räknesticka när vi menar dator. Same, same but different! :crysmile:
Finns det en chans att utöka Svenskan med ännu ett Engelskt uttryck, så gör vi det så gärna i det här landet, we love US of A! ;)

T Texan skrev:
Nja det är väl inte samma sak, det är troligtvis bara elbilsnördar som måste skriva ”ICE-bil”.
Jag är varken för eller emot elbilar, elbilen har sin plats precis som den vanliga bilen.

G guggen skrev:
Svårt att slå känslan av att köra el.
Prova en Chevrolet Silverado...
hade denna för några år sedan...300 hk bensin V8,vikt 2,5 ton...0-100 12 sekunder
Chevrolet Silverado pickup truck med V8 motor, parkerad på grus nära skog och snörester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
zapppa och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Prova en Chevrolet Silverado...
hade denna för några år sedan...300 hk bensin V8
[bild]
Det finns inga elbilar i världen som slår känslan att köra v8. Brukar köra cadillac deville. Och man får plats 6 st lagligt :D

• Gilla
  • Wow
vcx och 2 till
  • Laddar…
J
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nja det är väl inte samma sak, det är troligtvis bara elbilsnördar som måste skriva ”ICE-bil”.
Jag är varken för eller emot elbilar, elbilen har sin plats precis som den vanliga bilen.
Kalla det fossil eller ice-age bil... Eller förbränningsmotorbil. Eller bensin, diesel.
Änsålänge har båda en plats då båda har egenskaper den andra saknar. Men vad än regeringen i Sverige och Miljöpartiet gör så planerar fordonsföretagen att fasa ut och planerar inte nya ice plattformar. Så lite kommer det lösa sig själv. Men, har man ekonomi, en fungerande tillämpning och dessutom kan räkna hem elbil, varför vänta att gå över om man står inför att köpa ny bil. Att skrota befintlig flotta på några få år tror jag få talar för...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Rkarlsson skrev:
Det finns inga elbilar i världen som slår känslan att köra v8. Brukar köra cadillac deville. Och man får plats 6 st lagligt :D
Har du kört tex en Tesla?

Sen är jag också veteranbilsägare. Och som hobby är det klart du ska få köra din v8 livet ut!

• Gilla
Texan
  • Laddar…
F
L largab skrev:
Nej en elmotor har inte maxeffekt direkt. En elmotor har exakt 0 kW I början, bara moment utan rotation. En elmotor har högt moment vid låga varvtal och accelererar därför bra. Men effekt P=Moment*Vinkelhastighet=Kraft*hastighet
Precis, högt moment vid låga varvtal, alltså hög effekt. Och är det momentet eller effekten som får bilen att gå framåt och accelerera tycker du? Du kommer inte framåt öht med moment.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.