49 334 läst ·
422 svar
49k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Vad behöver du för att generera ett vridmoment under rotationshastighet, dvs vad är funktionen av vridmoment och rotationshastighet?L largab skrev:Ett sista försök:
Man kan beräkna effekt som P=F*v, där F är framdrivningskraften i Newton (kraften som hjulen verkar mot vägen bakåt) . V är hastighet som bilen åker i m/s. Moment växlas ned från motor till hjulaxel via utväxling. Hjulaxelmoment blir kraft enligt F=Mhjul/hjulradie. OM bilen har konstant acceleration dvs konstant F , vilket innebär konstant moment så ökar hjuleffekten linjärt från NOLL till Max.
Dvs Moment/Kraft är styrande. Utan moment, ingen acceleration eller fart (luft/rullmotstånd). För att skapa framdrivande moment/kraft så behövs det energi. Hastigheten med energi som behövs kallas för effekt, Joule/s eller Watt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Jag ger mig attans på att du inte heller kan räkna hem en några år gammal ICE-bil för 2/3 av priset om du jämför med bilar för 20'-25'. Det är inte bara om den tankas med el som den ekvationen inte går ihop, detsamma gäller diesel- och bensinbilar.K Kasken skrev:
Det har jag skrivit flera ggr.F fsn skrev:
P (effekt,watt) = M (moment, Nm) * omega (vinkelhastighet, radianer/sekund).
Omega = rpm / 60 * 2 * pi
pi = ungefär 3.14159
P är noll från början. För att uträtta ett arbete så måste en rörelse ske
.
Vi har ju en som köpte den nyaste mustangen (bensin) i somras och kör en eller 2 dagar till jobbet. Kul att han vågar satsa på sin drömbil ändå =) Den elektriska brorsan måste jag tyvärr säga att det är en flopp i utseende.J JohanLun skrev:Ja, några få lyckas kombinera sin "hobbybil" med sin vardagsbil. Jag tycker det är lite kul när folk åker en Amazon eller en Ferrari till vardags. Båda kräver endel uppoffring av föraren. På olika sätt. Ekonomiskt, bekvämlighet osv. Kudos till de som gör det!
Jag har varken Cadillac eller Tesla som realistiskt val, bla pga ekonomi. Eller, en Saabillac skulle jag kunna ha råd med och trivas med, men det är nog inte det du menar?Men som vardagsbil som man kör 1500+ mil per år med tror jag mer på en elbil. Även om inte Tesla. Även enklare elbilar har en trevlig karaktäristik, fint bottendrag. Otroligt bra reglering (bättre än nån annan automatlåda) vid start i backe, halka, rangering etc.
Elbilar behöver inte vara trista moppar för miljöpartister. Snarast tvärt om. Elbilarna är snabbast iväg.
Men, inte kan de mäta sig med en veteranbil i charmfaktor. Men återigen är det få som faktiskt väljer så. Entusiastbil som endabil/vardagsbil. För att göra frågeställningen rättvis så tycker jag vi ska mäta två nya bilar mot varandra. Jag skulle absolut inte ha nåt emot att ha tex en flång ny Ford Mustang Mach1 Fastback (V8, 460HP) - den är mycket snyggare än sin elektriske brorsa. För ungefär samma pengar får man även en Ford Mustang Mach-E på 294HP (497HP Mach-E kostar betydligt mer än Mach-1). Men Mach-E är en familjebil. Jag skulle tro betydligt fler i Sverige kommer välja Mach-E. Men jag har egentligen ingen aning...
Med det sagt är risken stor det blir nån riktigt trist "fossil" i väntan på en något mer prisvärd elbil och vetskap om hur mycket vi kommer behöva vara på jobbet. Just nu skulle jag nästan klara mig på en cykel, så nästa bilbyte blir nog nåt billigt...
Just Tesla måste jag ändå säga att efter att ha läst kanske om 100 tal exemplar att bilarna ju faktiskt inte är värd sitt pris. Absolut kanske de har mycket bra drivlina och sånt. Men bilen som helhet verkar många missnöjda med pga att de ger ju ändå runt miljonen eller mer och får i kvalitetsmässigt lack och plast en Dacia eller sämre.
Haha saabilac brukar jag kalla deras floppbil BLS, det är en komplett saab 93 men med cadillacemblem och är hemsk att köra jämfört med cts.
Just veteranbil så finns där ju inga nya bilar, varken el eller bensin som kommer i närheten av stora jänkare i komfort. Det är som att gå från sin sköna soffa i huset till en rullande soffa.
Jag har själv tänkt att ha en vettig fossilbil och en liten elbil som kostar max 150 för jobb och smårundor. Men det ligger nog dessvärre 10 år fram i tiden.
L largab skrev:
Det skrev jag i inlägg #113. Alltså moment x varvtal (SI). Jag har väldigt svårt att förstå hur nån som kallar sig utbildad kan få för sig att man kör eller för all del, accelererar med moment). Du bevisar ju precis att det är effekt genom det du skriver här.L largab skrev:
Helt rätt, men det är ju det jag utgår ifrån eftersom detta är mina bilkostnader i dagsläget.Fairlane skrev:
När man kan snappa upp en 10år gammal el-bil som gör allt som min riktiga (vägrar säga ice eller nått annat) bil klarar av för 25-30.000:- så kan det ev bli ett alternativ.
Men det vet vi ju alla att det aldrig kommer hända.
Det är klart det behövs effekt. Men du skrev från början att du har Max effekt från noll fart vilket är helt fel. Det är moment/kraft som bestämmer hur snabb accelerationen är. F=m*a har du kanske hört talas om någon gång? m är massa kg , a acceleration m/s2. Effekt styr hur mycket kraft du kan få ut vid viss hastighet. Vid noll fart så är effekten noll på axeln.F fsn skrev:
Enklast om du bara konstaterar att du har fel om Max effekt från början. För det är så fel det kan bli.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Det är en inställning som gör att det kommer bli vi som kör andra sorters bilar kommer vara de som bestämmer vilken retronym det kommer bli som till slut används. För naturligtvis är även elbilar riktiga bilar.K Kasken skrev:
Själv skriver jag fossilbil om det du kallar riktig bil, men det är förstås i någon mån nedsättande. ICE känner jag behöver förklaras i de flesta sammanhang, så det ser jag idag som rätt kasst.
Men min syn på din vilja att få kalla det riktigt bil ungefär lika dödfödd som någon som för 25 år sen insisterade på att få kalla en papperstidning för ”riktig” tidning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 399 inlägg
Jag föreslår förbränningsbil, borde täcka in biodrivmedel med.Nötegårdsgubben skrev:
Det är en inställning som gör att det kommer bli vi som kör andra sorters bilar kommer vara de som bestämmer vilken retronym det kommer bli som till slut används. För naturligtvis är även elbilar riktiga bilar.
Själv skriver jag fossilbil om det du kallar riktig bil, men det är förstås i någon mån nedsättande. ICE känner jag behöver förklaras i de flesta sammanhang, så det ser jag idag som rätt kasst.
Men min syn på din vilja att få kalla det riktigt bil ungefär lika dödfödd som någon som för 25 år sen insisterade på att få kalla en papperstidning för ”riktig” tidning.
Tack, jag tror jag har 16,5 år skola varav 7,5 år av dessa är av teknisk inriktning så jag har nog sett det förut. Nej, jag kan inte dra mig till minnes att jag skrivit ”max effekt från noll”. Däremot så har jag skrivit ”princip maximal effekt på alla varvtal.” och som en uppföljning på det när det inte fastnade och den jag svarade kontrade med maximalt moment från noll så skrev jag ”elmotor har maxeffekt direkt”. Det är naturligtvis en förenkling av verkligheten sett till vad jag skrev tidigare så är det rätt uppenbart att jag inte menar att det är full effekt när den står still, allt utgår naturligtvis från origo med 0,0 men det är rätt fet derivata på effektkurvan på en elmotor jämfört med en förbränningsmotor.L largab skrev:Det är klart det behövs effekt. Men du skrev från början att du har Max effekt från noll fart vilket är helt fel. Det är moment/kraft som bestämmer hur snabb accelerationen är. F=m*a har du kanske hört talas om någon gång? m är massa kg , a acceleration m/s2. Effekt styr hur mycket kraft du kan få ut vid viss hastighet. Vid noll fart så är effekten noll på axeln.
Enklast om du bara konstaterar att du har fel om Max effekt från början. För det är så fel det kan bli.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du accelererar en bil med Nm, och med endast Nm som du skrev i inlägg #141
Effekt är ju bara en produkt av hastighet och kraft så vari består svårigheten att förstå detta sammanhang?
Enkelt uttryckt, ingen kraft = ingen acceleration.
Sök på Newtons rörelselagar.
Enkelt uttryckt, ingen kraft = ingen acceleration.
Sök på Newtons rörelselagar.
Nedsättande är väl knappast anledningen till att inte kalla det fossilbil för det är väl inte direkt någon människa som blir klämd av en sån benämning. Det är snarare fel eftersom det finns förbränningsmotorer som körs på icke fossila bränslen och därför fel benämning. En benämning som faktiskt är rätt oavsett bränsle i förbränningsmotorn kan ju även vara koldioxidutsläppareNötegårdsgubben skrev:
Det enda nedsättande är väl de som envisas med att kalla det riktig bil i ett försök att få det att låta som att elbilar inte är riktiga.
Förbränningsmotorbil är väl korrekt men lite drygt att säga, ICE är den engelska förkortningen för det, så varför inte.. Härlig blandning av engelska och tyska
Förbränningsmotorbil är väl korrekt men lite drygt att säga, ICE är den engelska förkortningen för det, så varför inte.. Härlig blandning av engelska och tyska
Eller U • I.snaggletooth skrev:
Jag är som sagt bara intresserad av att de som tror sig veta kan förklara hur man kan köra/accelerera en bil med ett moment.
De som hämtar ut nya bilar har mycket liten makt att påverka vilken typ av bil typer som jag använder, de typer av bilar som är helt ointressanta nya förblir så även som begagnade.Nötegårdsgubben skrev:
Det är en inställning som gör att det kommer bli vi som kör andra sorters bilar kommer vara de som bestämmer vilken retronym det kommer bli som till slut används. För naturligtvis är även elbilar riktiga bilar.
Eller du kanske syftar på att utbudet av begagnade bilar med förbränningsmotor på sikt kommer bli obefintligt? Det är inga problem att då istället renovera en 30år gammal bil och köra den 30år till.
Personligen är jag idag 40+ och det är nog realistiskt att anta att jag kommer köra bil runt 40år till.
Jag har inga som helst problem med att behålla min nuvarande bil tills det är dags att lämna ifrån sig lappen av ett eller annat hälsoskäl.
Så sålänge ingen revolution eller större genombrott kring tekniken att lagra elektricitet inträffar så blir jag kvar i min "förbränningsmotorbil", tills det är dags att gräva ner mig.
Liknelsen med papperstidningen är klockren, testa att t.ex tända vedspisen eller klappa ihjäl en irriterande fluga med din "e-prenumeration".
Givetvis ligger det en vilja att förlöjliga och förnedra el-bilar genom att benämna bilar med förbränningsmotor "riktiga bilar", det förstår nog de allra flesta.A ajn82 skrev:
Personligen kommer jag uppgöra med detta omedelbart den dagen en el-bil går att använda på precis samma sätt som en bil med förbränningsmotor. Den dagen känns dock mycket avlägsen med dagens el-bilars begränsningar.