9 914 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Vinst att byta från Pellets till Bergvärme?
Läs ts andra inlägg, fristående skorsten i tillbyggnad. Påverkar inte någon vind eller annat i byggnaden!M MrDizzy skrev:Att tänka på med är din vind.
Har du kallvind så kan det uppstå fuktproblem där då murstocken inte kommer att vara varm
(Beroende på hur saker är byggt givetvis)
Huset jag har var byggt med kallvind och öppentakfot och att det skulle eldas i en panna för värme & VV. Detta medför att murstocken även värmde kallvinden och drev ut fukt därifrån.
Nu bytte föregående ägare till LVVP och murstocken blev kall.
Enl besiktningsmannen så är det som räddat kallvinden från fukt att det var bara två äldre personen i hushållet. Hade det varit en barnfamilj, speciellt om det varit en barnfamil med två(el fler) tonåringar så skulle det definitivt varit fuktproblem.
Kan vara värt att ev stoppa in en TrygghetsVakt för vind (alt bygga en själv med en raspberry pie som jag just nu håller påmed) om byte sker och hur din vind är konstruerad.
Bara för att säkerställa att du inte får fuktproblem på vinden pga att murstocken inte blir varm längre
Pengar i fickan? Nä, det ska man nog inte räkna med men jag är väl ute efter mindre arbete.M Marcus-AA skrev:Det är lite mer än en gissning men förutsätter att man inte snålar på pump och får ett bra hål, gärna 200m men beror på ytan du skall värma och lite var i landet du är. Gamla högtemp-radiatorer är inte heller bra.
En bra anläggning kör man normalt utan tillskott (elpatron) med dessa förutsättningar.
Om du idag kör in 33 MWh med pellets, i en gammal panna, så har du ca 75% verkningsgrad, resten går ut i skorstenen. Så du värmer huset med 25 MWh.
En snitt på bergvärmens SCOP (årsverkningsgrad), även med radiatorer (golvvärme är bättre), är 3,5, ingen modern pump bör vara under 3.0, dvs 300%
25/3,5 = 7,1 MWh el, men då skall man lägga till för varmvatten. Avrundat, mellan tummen och pekfinger; 10MWh, 10.000 kWh.
Se även andra som redan gjort resan
[länk]
[länk]
[länk]
Men det är ju inte pengar i fickan, du skall ju ut med investeringen.
Finns inget elpris i världen som skulle få mig att elda sågspån, det kan jag säga.
Jag förstår att det är mer än en gissning. Tackar för din förklaring.
Det är väldigt dåligt isolerat på vinden och jag var stenhårt inne på att tilläggisolera där för några år sedan men blev avrådd. Låter underligt men det går inte att täta så den varma luften från huset inte smiter igenom upp på det kalla. Jag har gjort fuktloggning över tid och just nu minns jag inte utfallet i siffror men att vi insåg att det troligen inte skulle bli gynnsamt med kallare vind med de förutsättningarna jag har. Det hade ju annars varit en stor vinst i att isolera och få alstrad värme att stanna i huset. Det läcker så mycket att vi har snöfri nock på vintern och det bidrar förstås till en ganska ogynnsam effektförlust. En isolering hade nog påverkat klimatet på vinden betydligt mer till det sämre än att ändra uppvärmning då jag som sagt inte använder och eldar i de skorstenar som går genom bjälklaget och upp på vinden.M MrDizzy skrev:Att tänka på med är din vind.
Har du kallvind så kan det uppstå fuktproblem där då murstocken inte kommer att vara varm
(Beroende på hur saker är byggt givetvis)
Huset jag har var byggt med kallvind och öppentakfot och att det skulle eldas i en panna för värme & VV. Detta medför att murstocken även värmde kallvinden och drev ut fukt därifrån.
Nu bytte föregående ägare till LVVP och murstocken blev kall.
Enl besiktningsmannen så är det som räddat kallvinden från fukt att det var bara två äldre personen i hushållet. Hade det varit en barnfamilj, speciellt om det varit en barnfamil med två(el fler) tonåringar så skulle det definitivt varit fuktproblem.
Kan vara värt att ev stoppa in en TrygghetsVakt för vind (alt bygga en själv med en raspberry pie som jag just nu håller påmed) om byte sker och hur din vind är konstruerad.
Bara för att säkerställa att du inte får fuktproblem på vinden pga att murstocken inte blir varm längre
Det krävs 65-70c. när det är ca -15 ute.I marknadsföringen för vissa pumpar slår de på trumman för att de numera har fungerande lösningar för så hög frammatning men, jag inser ju att effektiviteten kommer bli sämre. Det är ju en sak att ta med i beräkningen att man kanske i viss mån, blir tvungen att byta alla elementen och då lär det bli så dyrt att det inte kommer bli av.J Josth skrev:Vad krävs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla 20-21 grader inne vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT? Pelletspanna kan ge höga temperaturer till ett högtemperatursystem medans värmepumpar inte ger lika höga temperaturer och trivs bäst i lågtempererade värmesystem.
Förmodligen behöver man inte byta alla elementen, utan bara de som är sämst. Har man ett gammalt system med termostater och lite godtyckliga flöden så kan det räcka med en ordentlig injustering och byte av någon/några enstaka radiatorer för att kapa framledningstempen några grader och hamna på rätt sida 55-strecket.
Gissar också på att man kan få till det med ett intrimmat värmesystem och att man tar bort termostater, finns inga ventiler på utgående man strypa så får man justera in det med vanliga rattar istället för termostaterna.
Idag kan det finnas termostater som fungerar så där, ventiler som kanske kärvar/fastnat, etc, men det kanske du har koll på.
Idag kan det finnas termostater som fungerar så där, ventiler som kanske kärvar/fastnat, etc, men det kanske du har koll på.
Tackar för alla svar. Jag ska höra mig för hos diverse olika leverantörer och be dem titta specifikt på mina förutsättningar. Det kan hända att de dömer ut mig helt. Jag har försökt läsa på och har hört mig för hos vänner som har just sådana här förutsättningar. Saken är att en god vän har en sådan anläggning i gammalt hus, Han har heller inga anpassade element utan gamla från den sunkna oljepannan som han själv säger. Han har ett snitt på ca 1000 i mån i värmeel, (mindre på sommaren, mer på vintern förstås), annan el tillkommer för kylskåp, brödrost och annat livsnödvändigt förstås.
Jag är väl som sagt mest sugen på en annan värmelösning. Slippa sotet, smutsen och alla tunga lyft men faktiskt även som många redan sagt, bara få en enklare hantering och vardag. Tanken på att få bort pelletsförrådet gör mig upprymd, det tar stor plats. De flesta (alla tror jag) jag talat med som skaffat bergvärme, oavsett dato på hus, är nöjda och som nån redan sagt, "varför gjorde vi det inte tidigare". Så det är ju ett betyg som är värt att ta med sig. Däremot får man vara vaksam på att det verkar finnas lite fallgropar. Inte nödvändigtvis från dåliga installatörer utan andra händelser.
Hörde om ett hus nära där vi bor, ett äldre, stort hus med källare och sen två våningar som under en tid och fick HEMSKA elräkningar för några år sen. En vinter där det var kallt under tre månader. De förstod egentligen aldrig varför, det rimmade dåligt med hela principen. Anläggningen var modern och tuffade på men gick på "rött" varje gång nollan närmade sig. Fick sen veta att den pumpen köpts för att driva en våning på detta stora hus och sen när huset bytte ägare kopplade de in hela huset på den pumpen (källare och övervåning). Då blev ju pumpen i stor mening, underdimensionerad. Den fick gå hårt och under fel förutsättningar, då kan en princip som bergvärme få dåligt rykte, oförtjänt. Där lär man sig att allt är inte vad det förefaller. Bergvärme är inte automatiskt synonymt med "låg kostnad" och kort återbetalningstid om förutsättningarna är fel.
Återbetalning och intjäning är något man ofta hör och det är viktiga delar förstås. Utan att ha räknat så värst mycket så tror jag pelletspannan i mitt hus tjänades in på några år. Mina beräkningar haltar kanske men jag tänkte så här. Modern pelletspanna med ny brännare kostade för 12 år sen ca 90 tusen. Mycket pengar. Men, det satt en sur sprucken oljepanna som sög i sig MINST 4 kubik olja per år med en person, för vår familj hade det varit minst 5 (troligen mer). Då kostade oljan 15 tusen kubiken och alltså hade det blivit 60-75 lök i olja, på året? Pelletsförbrukningen kostade de första åren ca 18 per år, sen har det gått upp men en enkel beräkning är ju att man betalade den nya anläggningen för pellets på 2-3 år men säg 4 då. Så, ska den kastas ut så är den ändå i nån mening "betald". Ja, jag vet inte hur man kan resonera. Däremot har jag inte sådan kalkyl på bergvärme i mitt hus för jag tror det blir dyrt att värma med bergvärme med och vad jag kan ta del av så kan det ändå bli en viss besparing men, målet med enklare tillvaro får tas med i kostnaden.
Jag är väl som sagt mest sugen på en annan värmelösning. Slippa sotet, smutsen och alla tunga lyft men faktiskt även som många redan sagt, bara få en enklare hantering och vardag. Tanken på att få bort pelletsförrådet gör mig upprymd, det tar stor plats. De flesta (alla tror jag) jag talat med som skaffat bergvärme, oavsett dato på hus, är nöjda och som nån redan sagt, "varför gjorde vi det inte tidigare". Så det är ju ett betyg som är värt att ta med sig. Däremot får man vara vaksam på att det verkar finnas lite fallgropar. Inte nödvändigtvis från dåliga installatörer utan andra händelser.
Hörde om ett hus nära där vi bor, ett äldre, stort hus med källare och sen två våningar som under en tid och fick HEMSKA elräkningar för några år sen. En vinter där det var kallt under tre månader. De förstod egentligen aldrig varför, det rimmade dåligt med hela principen. Anläggningen var modern och tuffade på men gick på "rött" varje gång nollan närmade sig. Fick sen veta att den pumpen köpts för att driva en våning på detta stora hus och sen när huset bytte ägare kopplade de in hela huset på den pumpen (källare och övervåning). Då blev ju pumpen i stor mening, underdimensionerad. Den fick gå hårt och under fel förutsättningar, då kan en princip som bergvärme få dåligt rykte, oförtjänt. Där lär man sig att allt är inte vad det förefaller. Bergvärme är inte automatiskt synonymt med "låg kostnad" och kort återbetalningstid om förutsättningarna är fel.
Återbetalning och intjäning är något man ofta hör och det är viktiga delar förstås. Utan att ha räknat så värst mycket så tror jag pelletspannan i mitt hus tjänades in på några år. Mina beräkningar haltar kanske men jag tänkte så här. Modern pelletspanna med ny brännare kostade för 12 år sen ca 90 tusen. Mycket pengar. Men, det satt en sur sprucken oljepanna som sög i sig MINST 4 kubik olja per år med en person, för vår familj hade det varit minst 5 (troligen mer). Då kostade oljan 15 tusen kubiken och alltså hade det blivit 60-75 lök i olja, på året? Pelletsförbrukningen kostade de första åren ca 18 per år, sen har det gått upp men en enkel beräkning är ju att man betalade den nya anläggningen för pellets på 2-3 år men säg 4 då. Så, ska den kastas ut så är den ändå i nån mening "betald". Ja, jag vet inte hur man kan resonera. Däremot har jag inte sådan kalkyl på bergvärme i mitt hus för jag tror det blir dyrt att värma med bergvärme med och vad jag kan ta del av så kan det ändå bli en viss besparing men, målet med enklare tillvaro får tas med i kostnaden.
Kör nästan utan termostater helt på bottenvåningen. Dessa får masseras ibland men förvånansvärt sällan. Jag tror dock "skiktningen" i dessa är helt fel. De är HELT GENOMVARMA på vintern och så ska det väl egentligen inte vara. Där är jag novis och en injustering skulle säkert göra mycket men ärligt talat har ännu inte funnit någon som lyser upp som en sol när man för ämnet injustering på tal. Antar att det tar väldigt mycket tid i anspråk.A AndersS skrev:Gissar också på att man kan få till det med ett intrimmat värmesystem och att man tar bort termostater, finns inga ventiler på utgående man strypa så får man justera in det med vanliga rattar istället för termostaterna.
Totalt sett, högt räknat förbrukar jag pellets på 25,000kwh per år. 10-20% lägre har varit normalt med milda vintrar. Har en ren Effecta pelletspanna. Bott här i tre vintrar.
Kommer att sätta in en eldriven varmvattenberedare för sommarvattnet för det går åt alldeles för mycket pellets bara att värma vatten, att köra på elpatronen istället gav en märkbar skillnad i kostnad för varmvatten. Varmvattenberedaren betalar av sig själv på 2-3år
Har satt in en automatschunt med innegivare vilket gjorde stor skillnad för tempraturspannet hemma, från dag till dag kunde det skilja över fem grader på tempraturen i vardagsrummet när jag kom hem från jobbet. Nu är det inte en en grad, så nu slipper jag elda för att få en högre innetempratur som jag inte vill ha.
25,000kwh i total energi i pelletsen, pannan är förstås inte 100% effektiv så det faktiska värmebehovet är lägre, men kan ge bergvärmekalkylen så stor fördel som möjligt. Sidan jag googlat fram säger att bergvärmen förbrukar 0.286kw för varje 1kw värme som den matar ut.
Så räknar jag rätt hamnar jag på en energiförbrukning på 7150 kwh istället för sex pallar pellets.
Matar jag in den siffran i mitt excelldocument som ger mig totalen på elräkningen med alla faktorer inräknade så kostar uppvärmningen med bergvärme 8000kr-10000kr per år beroende på det rörliga elpriset.
Mina sex pallar med pellets kommer att ha kostat runt 13,000kr per år, så hur folk kan "räkna hem" ett byte av fungerande system förstår jag inte. Med 3000-5000kr per år tar det ju årtionden innan ny installation har sparat en krona. Självklart kommer brännaren att behöva reservdelar och förr eller senare ger pannan upp och då är det inget snack om saken att göra ett byte.
Jobbar nära Jula och dom har regelbundet sålt 52säckarPallar för 2100-2200kr dom senaste två åren och jag hämtar själv och betalar någon tia i extra bensionkostnad för att köra hem pallarna.
Om elskatten ändras längre fram när intäkterna för bensinskatten sjunker till följd av mer elbilar så blir det mer fördelaktikt att inte byta. Vilket får mig att verkligen vilja avvakta.
Kommer att sätta in en eldriven varmvattenberedare för sommarvattnet för det går åt alldeles för mycket pellets bara att värma vatten, att köra på elpatronen istället gav en märkbar skillnad i kostnad för varmvatten. Varmvattenberedaren betalar av sig själv på 2-3år
Har satt in en automatschunt med innegivare vilket gjorde stor skillnad för tempraturspannet hemma, från dag till dag kunde det skilja över fem grader på tempraturen i vardagsrummet när jag kom hem från jobbet. Nu är det inte en en grad, så nu slipper jag elda för att få en högre innetempratur som jag inte vill ha.
25,000kwh i total energi i pelletsen, pannan är förstås inte 100% effektiv så det faktiska värmebehovet är lägre, men kan ge bergvärmekalkylen så stor fördel som möjligt. Sidan jag googlat fram säger att bergvärmen förbrukar 0.286kw för varje 1kw värme som den matar ut.
Så räknar jag rätt hamnar jag på en energiförbrukning på 7150 kwh istället för sex pallar pellets.
Matar jag in den siffran i mitt excelldocument som ger mig totalen på elräkningen med alla faktorer inräknade så kostar uppvärmningen med bergvärme 8000kr-10000kr per år beroende på det rörliga elpriset.
Mina sex pallar med pellets kommer att ha kostat runt 13,000kr per år, så hur folk kan "räkna hem" ett byte av fungerande system förstår jag inte. Med 3000-5000kr per år tar det ju årtionden innan ny installation har sparat en krona. Självklart kommer brännaren att behöva reservdelar och förr eller senare ger pannan upp och då är det inget snack om saken att göra ett byte.
Jobbar nära Jula och dom har regelbundet sålt 52säckarPallar för 2100-2200kr dom senaste två åren och jag hämtar själv och betalar någon tia i extra bensionkostnad för att köra hem pallarna.
Om elskatten ändras längre fram när intäkterna för bensinskatten sjunker till följd av mer elbilar så blir det mer fördelaktikt att inte byta. Vilket får mig att verkligen vilja avvakta.
Att byta ut en fungerande pellets panna räknar man nästan aldrig hem.Mattias Andreasson skrev:
Totalt sett, högt räknat förbrukar jag pellets på 25,000kwh per år. 10-20% lägre har varit normalt med milda vintrar. Har en ren Effecta pelletspanna. Bott här i tre vintrar.
Men man ska passa på att byta ut den till lvvp/bvp om pelletspannan går sönder så det inte är värt att laga.
Det man kanske kan räkna hem är olje -pannor. (hur det är med el & ved pannor vet jag inte )
Däremot kan det ju vara så att man inte vill hålla på med hanteringen av ved/pellets och är då beredd att betala för det.
Njae, nu gissar jag men jag tror inte den "räcker" när det blir kallt ute. Sen har vi ett gammalt hus och sådana pumpar har väl en "ytterdel" och det kan jag inte se skulle passa in hur man än gör. Vore ju suveränt att slippa borra och bara ha en pump stående i pannrummet utan nått på utsidan men vi är väl inte riktigt där 2021.Jonatan79 skrev:
Jag frågade min installatör ang varmvattnet när jag köpte min anläggning och då sa han att varmvattnet blir aldrig billigare än pelletsvärmevatten. Vet inte om det stämmer. Han gjorde nån beräkning per kWh antar jag och vi eldar året om, på somrarna går det otroligt lite pellets och pannan startar nog bara för just varmvattnet. Smart eller inte, jag vet inte men i dagsläget har jag ändå inte plats för en varmvattenberedare som matchar behovet för tonåringarna och deras kompisar hemma...Mattias Andreasson skrev:
Intressanta beräkningar du visar, du eldar betydligt mindre än mig men det ser ju ut att bli en skillnad trots allt om man ser till besparingen bergvärmen ger.
Sen är det som du säger, den politiska osäkerheten med Elskatt osv. Det är komplext för inför de (ännu högre) skatt än det är idag pga elbilsladdningen och utebliven bensinskatt så lär Sverige stanna, Troligen går de en annan väg. Utebliven bensinskatt kommer troligen kompenseras i statens inkomstplan med nån form av kilometerskatt. Det finns långt gångna planer för det har jag förstått och då låter de förhoppningsvis elskatten ligga där den ligger. En chockhöjning där får stora konsekvenser med tanke på hur inte bara vanligt folk värmer numera (ändå en liten sak i sammanhanget) men tänker man på industrin, den lär väl gå i kvav, de tycker redan det är extremt dyrt och stänger ner när elpriset skenar.
Nja som jag skrev tidigare, "räkna hem" lär man aldrig göra. I de sämsta stunderna när jag tittar på min pelletspanna och försöker hitta förmildrande omständigheter för att låta den stå kvar så är det just att den är betald. Min tanke på bergvärme är helt och hållet baserad på bekvämlighet. Den lär bli dyr. Inget snack om det men livet är kort och den där pelletsen tar om än inte mycket tid (det är i faktum inte mycket jobb när man har en modern panna som jag har) men hanteringen, den är inget rolig. Jag är ingen pannrumsnisse som sitter på en upp och ned vänd hink och lyssnar på pannans sång när den går på lördagkvällar med en pilsner i näven. Så jag kan nog tänka mig att det är värt att betala för att slippa hanteringen och få bättre plats för annat där pelletsförrådet står mm.M MrDizzy skrev:Att byta ut en fungerande pellets panna räknar man nästan aldrig hem.
Men man ska passa på att byta ut den till lvvp/bvp om pelletspannan går sönder så det inte är värt att laga.
Det man kanske kan räkna hem är olje -pannor. (hur det är med el & ved pannor vet jag inte )
Däremot kan det ju vara så att man inte vill hålla på med hanteringen av ved/pellets och är då beredd att betala för det.