Sverige har högre beskattning vid försäljning av bostäder än övriga EU, vilket gynnar medelålders villaägare som bor kvar. De som missgynnas är yngre, förstagångsköpare och pensionärer.

Du kan läsa artikeln här: Vinnare och förlorare på flyttskatten

Ossian K Olsson
Ja jag tycker så synd om alla äldre som köpte sina hus för en miljon för 20-30 år sedan och nu måste betala 22% skatt på de 5-6 miljoner de gör i vinst!

Styrkekramar till er ❤️

/s

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Inkan och 31 till
  • Laddar…
Sant det med flyttskatten, ett sätt för staten att pungslå en medborgare. Lika här, köpte för 800kkr, tax idag nu 3,5 mill, enligt det nya som kommit. Säljer vi så blir det så lite över att vi inte kan köpa en lägenhet eller mindre hus, utan att låna. Just nu inga lån och skönt med dom räntor som är idag Bara skit med den skatten.

• Gilla
MiWi och 6 till
  • Laddar…
G
Inget i artikeln hur andra länders "fastighetsskatt/avgift" fungerar?
I Sverige är det alltid helt omöjligt att sänka skattetrycket.

• Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja jag tycker så synd om alla äldre som köpte sina hus för en miljon för 20-30 år sedan och nu måste betala 22% skatt på de 5-6 miljoner de gör i vinst!

Styrkekramar till er ❤️

/s
Problemet är ju att det gör att vi inte flyttar. För ekonomiskt sett är vi bara vinnare så länge vi bor kvar. Köpt villan för 650 000, renoverat och betalat av lånen, så boendekostnaderna är minimala. Men säljer jag huset för 4-4,5 miljoner blir det ju en rejäl skatt, vilket minskar investeringsutrymmet för ny bostad, nya bostaden lär ju dessutom vara en hyfsat nybyggd bostadsrätt, vilket sannolikt innebär hög månadsavgift. Så förutom en hög klumpsumma i skatt blir det ökade boendekostnader också.

Nej, man borde ha passat på att ta bort reavinstskatten på bostad (tex genom att ha krav på att man ska ha varit skriven i bostaden ett antal år) och kvittat mot ränteavdragen, när räntan var noll.

• Gilla
Jörgen Petersson1 och 13 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inget i artikeln hur andra länders "fastighetsskatt/avgift" fungerar?
I Sverige är det alltid helt omöjligt att sänka skattetrycket.
Fast det stämmer ju nite, vi har fått tusentals kronor i jobbskatteavdrag, arvsskatt och gåvoskatt är borttaget, fastighetsskatten kraftigt sänkt för de flesta osv.

• Gilla
Jörgen Petersson1 och 11 till
  • Laddar…
Fast när det gäller äldre som "sitter fast" i sina stora villor... där handlar det ju om (iaf de närstående exempel jag vet) snarare om att den numer avbetalda 180m2 villan har en månadskostnad på typ en fjärdedel av vad hyran på en 60m2 lägenhet "i stan" ligger på.

Det är inte någon reavinstskatt som stoppar dem, det är det omöjliga i att betala hutlösa hyror ställt mot att bo kvar i villor utan lån som ju är ett snorbilligt boende.

• Gilla
Henrik.S och 16 till
  • Laddar…
Har inga uppgifter nu. Men i en del länder i Europa så är det skattefritt att sälja efter ett innehav av 5 år och uppåt. Men försök inte att påverka åt det hållet, staten tar in måååånga millijoner varje år, genom den skatten. det finns nog inget parti som är med på den vägen och blir nedröstade direkt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är ju främst reavinstskatt som ger den stora delen av "flyttskatten", och att ta bort den tror jag skulle få ännu större spekulation i värdeökning i bostäder.

Jag hade hellre sett att man fick uppskov på vinsten, skattefritt, tills dess att man flyttar till ett billigare boende.

• Gilla
Henrik.S och 4 till
  • Laddar…
G
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det stämmer ju nite, vi har fått tusentals kronor i jobbskatteavdrag, arvsskatt och gåvoskatt är borttaget, fastighetsskatten kraftigt sänkt för de flesta osv.
Arvskatt, gåvoskatt fungerar ofta dåligt, "de rika" kan lätt trixa bort den och det har inget med boendekostnader att göra, inte jobbskatteavdrag heller.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Fast när det gäller äldre som "sitter fast" i sina stora villor... där handlar det ju om (iaf de närstående exempel jag vet) snarare om att den numer avbetalda 180m2 villan har en månadskostnad på typ en fjärdedel av vad hyran på en 60m2 lägenhet "i stan" ligger på.

Det är inte någon reavinstskatt som stoppar dem, det är det omöjliga i att betala hutlösa hyror ställt mot att bo kvar i villor utan lån som ju är ett snorbilligt boende.
Får man in några miljoner på kontot så räcker det nog livet ut för en pensionär.

• Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är ju att det gör att vi inte flyttar. För ekonomiskt sett är vi bara vinnare så länge vi bor kvar. Köpt villan för 650 000, renoverat och betalat av lånen, så boendekostnaderna är minimala. Men säljer jag huset för 4-4,5 miljoner blir det ju en rejäl skatt, vilket minskar investeringsutrymmet för ny bostad, nya bostaden lär ju dessutom vara en hyfsat nybyggd bostadsrätt, vilket sannolikt innebär hög månadsavgift. Så förutom en hög klumpsumma i skatt blir det ökade boendekostnader också.

Nej, man borde ha passat på att ta bort reavinstskatten på bostad (tex genom att ha krav på att man ska ha varit skriven i bostaden ett antal år) och kvittat mot ränteavdragen, när räntan var noll.
Det är inte rimligt att ta bort den, det finns ju dessutom möjlighet till uppskov.

• Gilla
Stolpskott
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Får man in några miljoner på kontot så räcker det nog livet ut för en pensionär.
Min upplevelse är att många pensionärer vill kunna lämna efter sig pengar i arv till barnen och då kanske det kan tänkas trist att blåsa 10-15000 kr EXTRA i månaden i en hyresrätt bara för att.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade hellre sett att man fick uppskov på vinsten, skattefritt, tills dess att man flyttar till ett billigare boende.
Just nu har vi ju detta.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Köpt fastighet med skattade pengar.
Betalt räntor med skattade pengar.
Reparerat och underhållit huset med skattade pengar.
Betalat fastighetsskatt/fastighetsavgift 20-30 år med skattade pengar.
Finns många fler saker som man betalt med skattade pengar.
Så vet i f om det är rimligt att betala 22% i vinstskatt.
Om det är rimligt så borde man få göra avdrag för allt man betalat med skattade pengar

• Gilla
  • Älska
Lime113 och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.