I grunden anser jag att mäklaren agerat fel, men flera olika scenarier har lagts fram där mäklaren mycket väl kan ha agerat precis som säljaren instruerat om.

Jag skulle släppa det, men om du har svårt att släppa det så är väl enda möjligheten till sinnesro att kontakta säljaren och helt enkelt fråga varför du inte fick chansen att bjuda över köpare 2. Säger han då att han inte instruerat mäklaren till något sådant kanske du - och säljaren - har ett case.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
K Kromo skrev:
Nä fast mot säljaren har hen ganska långtgående skyldighet så lite märkligt agerande av mäklaren
Men vi har ingen information om hur mäklaren agerat mellan säljare och köpande-part eftersom denna inte uttalat sig här.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Kan också vara så att när mäklaren återvänder till han som lagt 3,1m så säger köparen att de står fast vid sitt bud men isf ska det bli affär direkt utan att kolla med dig, annars drar de tillbaka sitt bud.
Då får säljaren ett ultimatum och acceptera således det budet
Är det någon som går på detta "ultimatum"? Hur ska budgivaren veta om att mäklaren inte går till andra budgivaren ändå? Antingen går andra budgivaren med på att höja eller så stannar den, varvid "ultimatumet" fortfarande kan accepteras. Snarare en varningsklocka för mig att köparen verkar vara en riktig typ.

A Aahusen skrev:
Bjöd nyligen på ett hus. Vi var tre som budade. Vinnande bud blev 3.200 tkr, tvåan hade 3.100 och jag 3.075. Budgivningen hade gått lugnt och i samma takt under två dagar, med i princip höjningar på 25 tkr.
När budet på 3,2 mkr kom, hade min gräns passerats och jag slutade buda (budningen skedde på nätet). På morgonen efter jag hade slutat buda, ringde mäklaren och undrade om jag skulle lägga något mer bud. Jag sa nej, förklarade att jag inte kunde gå över 3,2 mkr och förlikade mig med tanken kunna hitta något annat. Tre dagar senare ser jag på Hemnet att huset står som sålt.... till priset 3,1 mkr!
Jag kontaktar mäklaren och får då reda på att det vinnande budet dragits tillbaka och att ”tvåan” fått köpa för de 3,1 mkr han lagt som bud.
Jag blev minst sagt häpen och frågade varför inte jag blivit kontaktad. Att jag sagt nej till att buda över 3,2 mkr innebar ju inte att jag sade nej till att bjuds över 3,1 mkr som var ”tvåans” bud. Mäklarens svammel till svar var helt obegripligt.

Jag anser att mäklarens agerande dels medförde att jag inte fick möjlighet att bjuda över 3,1 mkr och dels och inte minst, att säljaren gick miste om att få ytterligare upp till 100 tkr mer för sitt hus. - Hade jag också fått veta att vinnarens bud dragits tillbak, så hade sannolikt jag och ”tvåan” triggats att lägga bud på ytterligare 25-100 tkr över våra senaste.

Jag tycker mäklaren handlat klandervärt och har tänkt skriva till Mäklarsamfundet. Det kan ju dock vara så att mäklarens agerande är helt i sin ordning och inget att orda om. I sådant fall får jag ju släppa tanken.

Eftersom jag förstått att detta forum besöks av en hel del kunniga och erfarna personer, vill jag gärna att de av er som har lite på fötter och sitter inne med kunskap gällande detta ger mig stöd eller mothugg.

Detta var en lång bakgrund, men i kort version lyder min fråga:
Är det lämpligt och på sin plats att skriva till Mäklarsamfundet om detta?
Släpp det. Så enkelt som så.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det skulle väl vara intressant att ställa frågan till säljaren.

Finns ju två scenarior:
Säljarens idé (alltså säljaren är informerad)
Mäklarens idé (mäklaren informerar inte för att få ett snabbare avslut)

C
Alltså, den beskrivna situationen är ju helt normal.
Om "vinnaren" hoppar av efter avslutad budgivning så öppnar man inte upp budgivningen igen om det redan ligger bud som säljaren kan acceptera.
Det finns inget konstigt här, och inget att undersöka eller ifrågasätta med vare sig mäklarens eller säljarens agerande.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Det är ju så att mäklaren säkert velat stänga direkt och inte föreslagit att kontakta anbudsgivare nummer 3. Säljaren har inte heller tänkt på det och därför gick ni torsk på den. Har de gjort något fel. Nej. Klantigt. Ja. Men å andra sidan hela försäljningsprocessen (eller köp) av hus är ju hur jävla sjuk som helst.

Ett tips om liknande situation skulle uppstå är att man fortsätter buda för att hamna som nr 2 även om priset har gått upp för högt. I det här fallet skulle man ha kunnat lägga 3.125.000 efter att 3.2mkr budet kom in. Bara för att gardera sig att man ändå ligger som nr 2 om ettan skulle hoppa av. Så har vi gjort tidigare, även om det inte har varit till vår fördel än ;)

harry73
D Daniel 109 skrev:
Mäklaren har inga skyldig heter mot dig alls.
Mäklaren har skyldigheter mot både säljare och köpare/spekulant, men det är säljaren som har kontrakt med mäklaren och betalar kalaset. Men en mäklare har definitivt skyldigheter mot spekulanter.

Nja, mot köpare har de skyldigheter. Övriga spekulanter är ingen prioriterad grupp. Säljaren får som sagt välja vilken köpare de vill på vilka grunder de vill.

Ett vanligt exempel är ju alla de spekulanter som blir dragna vid näsan för att man räknar med att det blir visning som annonserat.

Kan man inte också lägga samma bud som det ledande budet för att gardera sig? I det här fallet om någon annan har lagt ett bud som är på min maxbudget så bör jag väl kunna bjuda samma summa, dels för att gardera mot avhopp och dels med hopp om att säljaren ska välja mig om det är så att budgivningen stannar på den aktuella summan?

Förstår att du är besviken, men släpp det och gå vidare, man kan inte hålla på och anmäla hit och dit...

thomasse
Mäklare som jobbar i Nyköping på Husmanhagberg? Låter sjukt likt det vi råkade ut för!

Vi kontaktade säljarna direkt sedan utan mäklare som sa att dom hellre hade sålt till oss. Hon försökte häva försäljningen men mäklaren stressade på.

Har råkat ut för en liknande händelse på förhandsbud. Ringde mäklaren och sa att vi är intresserade av att lägga ett förhandsbud och sa att 4,5'' är inga problem alls men kunde tänka oss att fortsätta om det finns fler intressenter. Samma kväll markerades huset som sålt för 4,6'' och jag ringde mäklaren för att fråga vad som hänt. Han sa att vi bara bjöd 4,5'' och en annan bjöd 4,6''. Jag påtalade att ví var beredda att gå längre men han bröt helt enkelt av med att han bara hade skyldighet att lämna över vårat bud till säljaren och inget annat. Så uppenbarligen såg han möjlighet till en snabb affär och fick möjlighet att skriva kontrakt bara timmar efter att objektet kom ut. Rätt så besvikna valde vi att inte titta på fler objekt som den mäklaren ansvarade för i området då vi inte kände oss övertygade om att han gjorde vad han kunde för att båda parter skulle vara nöjda.

Men kontentan var väl att man behöver vara tydlig med siffrorna och vad man säger till mäklaren om man skall vara säker på att säljaren nås av budskapet. Jäkligt trist för er men jag tror som många andra att det bara är att gå vidare och släppa det hela.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tycker det låter som vilken auktion som helst... När budgivningen är avslutad så är den avslutad, skulle då högsta budet dra sig ur går man till näst högsta budet, skulle den dra sig ur går man till tredje osv osv... Man startar inte en ny budgivning bara för att högsta drar sig ur.
Visst, man kan välja att öppna för ny budgivning, men det är ingen självklarhet eller något krav.

Därför är det alltid en god idé att avsluta sitt budgivande med det abslut högsta man kan tänka sig betala, även om det inte är vinnande budet.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.