En grej att tänka på är att all trall inte är 120mm, vissa brädor är 125, och andra är 117 och tom 115mm.
Eller är trallen redan lagt så du har måtten?
Lägger du trallen dikt an, eller har nåt mellanrum?

Hoppas den här hjälper. Den lilla triangeln i mitten får du lösa på bästa sätt.

• fris.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Callee2
  • Laddar…
Varför inte 120 fris runt om, men börja lägg trallen från frisen och in mot huset och klyv sen sista brädan.

Instämmer, börja utifrån och gå innåt, klyv sedan mot husväggen vid behov.
I min värld bör det funka med 2x120 som fris runtom.
Dels är inte alla brädor som säljs som 28x120mm precis 120mm breda, det gör att uppritade mått kan komma att diffa mot verkligheten.

Antar det redan är försent men det brukar bli snyggast om man lägger trallen åt samma håll. Åtminstone bör man inte låta två 90gr trall möta varandra då det kommer att bli glipor. Bättre att kompensera i så fall med att låta "frisen" gå in och bryta av.

TS har även säkert någon tanke med varför han vill ha ett så stort överhäng, kanske har det något med det tänkta räcket o kjolen att göra.

Överhänget är väl detsamma, oavsett 145 eller 120bräda?

Givetvis var det meningen att lägga 120-trall runt om. Men eftersom jag började längst ut, 360cm från huset, så hamnar inte trallen i linje efter 180cm där denna stolpe sitter. Skulle jag då använda 120-trall även som yttersta frisen så skulle det inte bli nåt överhäng, då jag måste ha trallen i linje givetvis. Sätter jag en 145-trall längst ut kan jag hamna precis rätt och även få överhänget. Nåt oklart?

FredrikR skrev:
En grej att tänka på är att all trall inte är 120mm, vissa brädor är 125, och andra är 117 och tom 115mm.
Eller är trallen redan lagt så du har måtten?
Lägger du trallen dikt an, eller har nåt mellanrum?
Det mesta är lagt, enligt ritningen, fram tills denna stolpe.

Nimajneb skrev:
Antar det redan är försent men det brukar bli snyggast om man lägger trallen åt samma håll. Åtminstone bör man inte låta två 90gr trall möta varandra då det kommer att bli glipor. Bättre att kompensera i så fall med att låta "frisen" gå in och bryta av.

TS har även säkert någon tanke med varför han vill ha ett så stort överhäng, kanske har det något med det tänkta räcket o kjolen att göra.
Omöjligt att inte skarva på längden eftersom altanen är 7.20x10.80 som längst.
Det stora överhänget är för att jag ska ha 22mm-trall som kjol, alltså blir överhänget en dryg cm när den är på plats.

Vad jag menade var att undvika förutom vid frisning att skarva trallvirke i 90gr då det kommer med all sannolikhet att ge glipor kors-o-tvärs när virket sväller o torkar.

Nimajneb skrev:

3 cm e helt perfekt.

Vad menar du med "så hamnar inte trallen i linje"?

I linje med vadå?

Nyfniken skrev:
Vad menar du med "så hamnar inte trallen i linje"?

I linje med vadå?
I linje med de långa trallbrädorna som kommer nerifrån.

Skulle jag sätta 120-trall även som yttersta frisbrädan skulle det bli enligt bilden, ca 25mm glipa. Om jag däremot tar en 145-trall längst ut blir det i det närmaste perfekt.

• IMAG0439.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte lägga all trall i ett fiskbensmönster? Bryt vinklarna åt alla håll och kanter, snyggt men kanske lite svårt?

Pagno skrev:
Varför inte lägga all trall i ett fiskbensmönster? Bryt vinklarna åt alla håll och kanter, snyggt men kanske lite svårt?
Ja det vore nog ett rent helvete att bygga upp regelverket till det. :)

ThomasLindgren skrev:
Skulle jag sätta 120-trall även som yttersta frisbrädan skulle det bli enligt bilden, ca 25mm glipa. Om jag däremot tar en 145-trall längst ut blir det i det närmaste perfekt.
Ja, men då har du väl svaret i #17?

Jag ska få in stolpen där också. Vore väldigt lätt om inte stolpen fanns där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.