Hej, funderar på att köpa mig en ny vinkelslip, men har inge erfarenhet av vinkelslipar...Vad ska man tänka på och är det någon som kan rekommendera vilken man ska köpa? Vilken har ni själv? Är ni nöjda med den ni har?

Först kanske du skulle fundera över vad du ska ha den till, det underlättar med en liten användandebeskrivning då man ska ge råd. Men om man ska generalisera så är det såhär: För vanligt villaägarbruk då man kapar nåt plattjärn vart annat år och slipar upp knivarna på gräsklipparen en gång om året kommer vilken maskin som helst att fungera tillfredsställande, även 99kr-maskinerna på rusta, när de är slut/går sönder kastar du den och köper en ny. Sen finns det ju lite andra aspekter också, tex hur mycket det är värt för dig att hålla i ett verktyg där det tänkts till i nån minut på ergonomin, och att det vibrerar lite, och att det låter mindre fult, och vad det är värt för dig kan nog bara du själv svara på. I mina ögon är i allafall vinkelslipen ett av de verktyg som är svårast att misslyckas med även om det är billigt skit.

Kapar man ett rör en gång om året är det kanske inte så noga, men så fort man ska jobba lite mer visar det sig genast vad man betalat för maskinen. Billiga maskiner, och åtminstone upp i prisklassen Skil vibrerar eländigt. Slängde en Skil i soptunnan för några veckor sen och gick och köpte en Makita som knappt vibrerade alls.

Har en Bosch GWS11 som jag köpt på Clas O. också för 1250:- ca, det är något att satsa på tror jag. Det finns många bra grejer, t.ex. koppborste från Bosch med HSS-trådar, den är otroligt bra till rostborstning, men går knappt alls att använda med en billig maskin som då direkt börjar skaka.

Jeg ville si Bosch sine (blå) er noe av det beste. Lite vibrasjoner, svært holdbare, hurtigjustering av beskyttelsesdeksel. Dessuten har de bra sikkerhet. Kickback stopp som er perfekt for uerfarne (og andre også selvfølgelig). Kiler kappskiva seg fast stopper motoren.

De har også skydd så maskinen ikke starter om på knappen står på og du setter i ledningen.

Ellers er det konstant elektronikk, og noen som har justerbart varvtal, noe jeg synes er et must med lamelrondeller osv.

Kjøp IKKE kinamaskin her, uansett om du skal kappe et lite rør i året. De er direkte farlige. En maskin som snurrer med en skive i 11000 rpm vil du ikke skal falle sammen. Kjøp heller en billig Hitachi eller noe sånt. De gir deg mye mer for pengene.

Husk skyddsglasögon :)

anra skrev:
Hej, tack för era svar... glömde kanske ange vad jag ska ha den till, eller ja...glömde och glömde... jag ska väl ha den till allt som Gilbert skriver..."vanligt villaägarbruk". Jag har funderat på denna: [länk] Vad tror ni om den? Eller ska man köpa en blå Bosch?
Makita är bra, problemet med modellen du länkar till är att den har tvåhandsfattning, vilket gör den stor, klumpig och omöjligt att köra med en hand om man skulle behöva det.

Sök på vinkelslip, det har skrivits mycket och ingående om detta tidigare.

Som redan sagts, det finns redan en hel del skrivet tidigare i forumet . Det jag ffa tyckte var intressant i tidigare trådar är den säkerhetsaspekt man bör lägga på inhandlandet/användandet av just vinkelslip.

Vad hade ni valt för att slipa betong med? Funkar 125 eller bör jag titta på större modeller? Tänkte Slipa enligt den där s.k. sjustegs slipande för att få så fin yta som möjligt...

Binesh skrev:
Vad hade ni valt för att slipa betong med? Funkar 125 eller bör jag titta på större modeller? Tänkte Slipa enligt den där s.k. sjustegs slipande för att få så fin yta som möjligt...
Ska du slipa ett golv? I så fall hade jag absolut hyrt en maskin, kommer att bli otroligt segt att slipa till en riktigt fin yta med en vinkelslip, oavsett storlek.

Nja, Jag har gjutit ett lutande "golv" i cirka 30 graders lutning. (eller 60 grader beroende på vilket håll man väljer att mäta ifrån). Som du kanske redan gissat ska det bli trappa, men trappstegen monteras mot väggarna, så man har en viss mellanrum mellan golvet och trappstegen. Detta för att lätt kunna spola bort löv och annat skräp. Jag är inte riktigt nöjd med gjutningen då det blev viss böjning trots en massa förstärkningar i formen. Väggarna blev bra, men även där tänkte jag finpolera.
Såna maskiner du pratar om väger en hel del så det är inte så lämpligt att hantera de i dessa lutningar....

edit:

Jag antar att det är vinkelslip jag ska ha, och då var frågan om jag skulle ha 125 eller större med tanke på betongslipskivornas storlek&utbud. Och om det överhuvudtaget finns skivor som täcker mina behov (7 stegs slipning).
Samt om jag borde investera i en maskin där det går att ställa hastigheten eller klarar jag mig med en maskin med full fräs?

Redigerat:
Binesh skrev:
Nja, Jag har gjutit ett lutande "golv" i cirka 30 graders lutning. (eller 60 grader beroende på vilket håll man väljer att mäta ifrån). Som du kanske redan gissat ska det bli trappa, men trappstegen monteras mot väggarna, så man har en viss mellanrum mellan golvet och trappstegen. Detta för att lätt kunna spola bort löv och annat skräp. Jag är inte riktigt nöjd med gjutningen då det blev viss böjning trots en massa förstärkningar i formen. Väggarna blev bra, men även där tänkte jag finpolera.
Såna maskiner du pratar om väger en hel del så det är inte så lämpligt att hantera de i dessa lutningar....

edit:

Jag antar att det är vinkelslip jag ska ha, och då var frågan om jag skulle ha 125 eller större med tanke på betongslipskivornas storlek&utbud. Och om det överhuvudtaget finns skivor som täcker mina behov (7 stegs slipning).
Samt om jag borde investera i en maskin där det går att ställa hastigheten eller klarar jag mig med en maskin med full fräs?
Det du skall fundera mest på är nog inte vilken vinkelslip du skall ha, utan en lämplig heltäckande gasmask. Jag har slutslipat golv i källaren med diamantskiva och 125 mm vinkelslip. Det dammar mer än det mesta. Jag och frugan jobbade enligt principen att hon höll dammsugaren i en hand, min axel i den andra för att veta var jag var. Jag höll vinkelslipen och sedan körde vi tills jag omöjligt kunde se golvet, sedan pausade vi 15 minuter.

En hyrd slipmaskin gör ett nästan dammfritt jobb (hade en sådan först, men den tog för stor yta för vissa slipningar.

--- Mats ---

Jo, men jag ska slipa utomhus... Så jag antar att det räcker med en hyffsad bra ansiktmask.

Binesh skrev:
Jo, men jag ska slipa utomhus... Så jag antar att det räcker med en hyffsad bra ansiktmask.
Lyckost :) Har inte slipat så stora partier utomhus, men jag tror du kan ha rätt, tänk dock på ögonen med.

--- Mats ---

Binesh skrev:
Eller skaffa en tryckluftsdriven vinkelslip och ge dig i kast med trappan en dag när regnet står som spön i backen... då lär dammet inte flyga omkring så värst mycket ;)

Dock vet jag inte hur en diamantskiva uppför sig när betongen är blöt... men om det går så...

Nu har jag tittat lite på Bosch GBR 14 CA som ska enligt Bosch vara en riktig betongslipmaskin och Bosch GWS 14-125 CIE som är en vanlig vinkelslip med ställbar varvtal, mellan 2800-11000 varv/min. Eftersom jag ska slipa utomhus har jag inget behov av dammsugare, tror jag.
Så nu undrar jag vad det är egentligen för skillnad på dessa två maskiner? Förutom kåpan och hantaget förstås, men en sak som hantaget är ju bara att byta om man föredrar bygel.
GBR är ju flera gånger dyrare, jag antar att den är bättre isolerad mot betongdamm? Men ren funktionellt, är det något som gör att den ena slipar betong bättre än den andra?

Länkar till maskinerna:

Bosch GBR 14 CA
Bosch GWS 14-125 CIE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.