Jag är i starkt behov av framförallt kyla samt även lite bättre ventilation i mitt 70 tals hus med täta fönster.

Att hitta information gällande ventilationsmonterad AC i sverige är helt hopplöst.

Jag har kollat på mideas 8,8kw ventilationskanalsmonterade luftluftpump som dessutom kan tillföra friskluft utifrån.

18 000kr känns ju billigt.

Det är ju standard/ budget alternativet i både usa och australien så varför inte här?

Frågan är ju bara om det är mer slit och pengar än vad det är värt när man väl fått dit alla don och kanaler.

Kall luft in i alla sovrum samt vardagsrummet och sen ”frånluft” i vardagsrum och hall tänker jag för att inte blanda in flottig eller fuktig luft från kök eller badrum.

Jag har förstått att man bör ha någon form av filter på den varma luften som skall kylas men frågan är i vilken mån? Sitter inte filter i maskinen redan?
Sedan antar jag att man lär ha filter på friskluften man tar in.

Att isolera rören känns som en enkel match men att isolera eventuella filter lådor som skall vara servicebara känns allmänt krångligt.

Aggregatet verkar folk bara stoppa upp på vinden som dem är, finns det ingen risk för kondens på själva aggregatet?

Dimensionering av rör och längder känns lite som en labyrint av kalkyler.

Finns det någon här som har erfaranhet eller är duktig på detta?
Snål som man är så hade jag tänkt göra grovgörat själv och sedan låtit proffsen fylla gas och trycktesta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.