6 626 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Vindskydd/staket ->Järnvitriol på obehandlat trä utomhus
Är sugen på ett, ja vad kallar man det, plank/vindskydd av den typ som man ser i varje trädgård. Ni vet, ett sådant med relativt tätt tvärliggande ribbor från botten till toppen.
Jag vill:
Köpa billig obehandlad läkt från byggmax 23x36 och behandla denna med järnvitriol (+lite silverbets) o sedan banka upp. Billigt & Snyggt. Men hur länge?
Vad tror ni?
(Alternativet med tryckta 45x45 reglar går bort eftersom jag tycker det är skitfult med tryckt virke. Har dessutom ett sådant som jag betsade svart ett år efter uppförandet, men färgen håller sådär och kalaset behöver snart strykas igen Yippie! Dessutom ser det för stabbigt ut med 45x45 ribbor enligt mig.)
Jag vill:
Köpa billig obehandlad läkt från byggmax 23x36 och behandla denna med järnvitriol (+lite silverbets) o sedan banka upp. Billigt & Snyggt. Men hur länge?
- Järnvitriol ger inget skydd alls efter vad jag förstått
?
- Å andra sidan är staketet väldigt luftigt i sin konstruktion och placerad mitt i en stormby, så kanske att god ventilation kan rädda det hela?
- Olja det efter jv-behandlingen!?
Vad tror ni?
(Alternativet med tryckta 45x45 reglar går bort eftersom jag tycker det är skitfult med tryckt virke. Har dessutom ett sådant som jag betsade svart ett år efter uppförandet, men färgen håller sådär och kalaset behöver snart strykas igen Yippie! Dessutom ser det för stabbigt ut med 45x45 ribbor enligt mig.)
Ett annat alternativ kanske kan vara att behandla träet med Sioo (http://www.sioo.se/)
Det verkar också ge en silvergrå yta. Har ingen personlig erfarenhet av denna produkt, men jag har hört positiva omdömen från de som testat.
Det verkar också ge en silvergrå yta. Har ingen personlig erfarenhet av denna produkt, men jag har hört positiva omdömen från de som testat.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Sioo kostar mer än det smakar. Jaghar vitriol på fasadn sedan 1974. i mitt tycke är det bra. Färg är ju egentligen bara kosmetika. Titta på alla lador, Träet blir ju sprött i o f sig men det gör inget. Det är bättre än att det ruttnar bort men det var ju inte din fråga. Använd vitriol-virket håller nog bara 40-50 år...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tumregel för staket/spalje/vindskydd?
Altan & Uteplats -
Ger den här typen av staket något som helst vindskydd?
Fasad -
Ohändig: Skruva fast vindskydd i existerande staket?
Altan & Uteplats -
Insyns- / vindskydd, hur montera frostat plexiglas på staket?
Altan & Uteplats -
Bygga vindskydd, staket, spalje till uteplats
Frågor och svar om arkitektur