Hej! Jag gillar pingis och har ett utebord på altanen. Dock skulle jag vilja kunna träna inomhus med s.k. pingisrobot (maskin som skjuter ut bilar) då blåsten ställer till det utomhus. Jag tänkte försöka få till detta genom att ställa bordet kant i kant med vårt uterum där jag står (hoppar runt) och tar emot bollar från roboten. Då bordet i detta läge står kvar kvar utomhus behöver jag ha tak och väggar över det. Nu kommer kruxet: jag skulle vilja att taket och väggarna ska vara mobila och sluta hyfsat tätt kring öppningen till vårt uterum.
Lättare sagt än gjort? Uterummets öppning då skjutdörrarna är öppna är 320 cm bred och 205 cm hög. Utanför uterummet avgränsas en altanyta på 330*330 cm i öster av uterummet, i söder av en 230 cm hög tegelmur med 4 trästolpar infasade med en meter mellan varje, samt i väster av ett redskapsskjul som sticker upp 165 cm ovan altanen (redskapsskjulets vägg är 280 cm). I norr fortsätter altanen. Se bilder tagna (med nuvarande provisoriska vindskydd på plats) från uterummet samt från altanen nordväst om ytan.
Jag har nu testat att tillverka 4 stolpar som jag med hjälp av 3 rampamuff/stolpe kan ta av och på min altan. Med hjälp av dessa stolpar (alltså monterade norr om utrymmet ifråga), och 2 lämpligt tillklippta presenningar med nya hål och stroppar har jag alltså konstruerat ett fult men funktionellt relativt demonterbart vindskydd. Tyvärr låter det ju en del om presenningen när det blåser, tråkigt nog.
Nu till min önskan: hjälp mig att hitta en lösning som väsnas mindre och gärna är ännu enklare att montera och ta bort. Jag tänker spontant någon typ av väggsektioner med korrugerad plast som jag sätter på stolparna, "takstolar" i form av metallprofiler som jag sätter upp i ett rutmönster mellan stolparna och muren samt mellan uterumstaket och skjulet, och därefter tre längder korrugerad plast som läggs ovanpå "takstolarna". Skulle det ska kunna gå? Jag inser att taket med 330 cm bredd är den svaga länken, men det kommer ju inte att belastas med mer än själva plasten - regn rinner av och jag kommer inte att ha konstruktionen uppe i snöväder (bor för övrigt i Skåne...).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder