M
Handyman 1 skrev:
Inte gräla nu! :geek: tänk på barnen...
ha haa,Inget gräl,Men man bygger på rätt sätt,Vatten som rinner på vindskivsplåten vill kunder inte ha rinna utanför hängrännan,Inte haft en kund som tyckt annorlunda,Var mer en disskusion takläggare imellan❤️
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det handlar om estetiska detaljer som kan göras olika efter tycke och smak. Tänk lite utanför standardplåtar från bygghandeln så kan du nog förstå att man kan lösa detta så man får full funktion och det utseende som den som bestämmer vill ha det. Vill man t ex dölja hela rännan med vindskivorna så går det alldeles utmärkt att lösa men jag personligen tycker det SER lite klumpigt ut.

Du vet inget om mig och du lyckas inte så bra med dina gissningar så jag avslutar detta med ett bra amerikanskt/engelskt uttryck

There is more than one way to skin a cat!
Du har inget foto hur du brukar göra?Eller vad heter företaget så kan jag gå in på hemsidan själv o kolla foton
 
Rickard.
M Ronny takläggare1 skrev:
Du har inget foto hur du brukar göra?Eller vad heter företaget så kan jag gå in på hemsidan själv o kolla foton
Jag sysslar inte med att massomlägga villor så jag byter mycket mindre vindskivor än många men det vanligaste är som du beskriver och tvåa är helt utan utstick på vindskivorna men det är somsagt vanligare på låglutande tak.
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag sysslar inte med att massomlägga villor så jag byter mycket mindre vindskivor än många men det vanligaste är som du beskriver och tvåa är helt utan utstick på vindskivorna men det är somsagt vanligare på låglutande tak.
santOoftast när folk snålar o gör själva o inte kan dom hsätter vindskivor för långt o även snett.
 
Ska byta vindskivorna och undrar följande:
Ska man skruva eller spika fast vindskiveplåten?
Vilken typ av skruv eller spik ska man använda?
Jag undrar också var ska man fästa plåten uppifrån eller på sidan?

Som det är nu (ca 35 år gammalt) är det spikat både uppifrån och från sidan.
Tacksam för bra och användbara svar!
 
Rickard.
R roeng30 skrev:
Ska man skruva eller spika fast vindskiveplåten?
Vilken typ av skruv eller spik ska man använda?
Jag undrar också var ska man fästa plåten uppifrån eller på sidan?
Skruv är väl det vanliga idag.

Exakt vilken finns det lite att debattera om men jag och mina kollegor använder skruv med packning om det behövs skruvar på ovansidan och jag gillar bleckskruv på utsidan om det behöver vara snyggt. Finns lite olika varianter med packning men alla är i stort sett lika "fula".

Jag vet dock flera plåtslagare som använder enbart målad montageskruv men eftersom dom har en tendens att rosta av under skallen vägrar jag använda dom.

Vars man sätter skruvarna beror helt enkelt på vars det behövs för att få plåten att sitta fast och inte fladdra. Och hur man vill att det ska se ut.

Jag är övertygad över att ronny kommer med ett mer rakt svar exakt hur du SKA göra snart ;)
 
  • Gilla
roeng30
  • Laddar…
M
R roeng30 skrev:
Ska byta vindskivorna och undrar följande:
Ska man skruva eller spika fast vindskiveplåten?
Vilken typ av skruv eller spik ska man använda?
Jag undrar också var ska man fästa plåten uppifrån eller på sidan?

Som det är nu (ca 35 år gammalt) är det spikat både uppifrån och från sidan.
Tacksam för bra och användbara svar!
Det finns speciella farmarskruvar till det,Byggmax eller k-rauta har dessa,
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skruv är väl det vanliga idag.

Exakt vilken finns det lite att debattera om men jag och mina kollegor använder skruv med packning om det behövs skruvar på ovansidan och jag gillar bleckskruv på utsidan om det behöver vara snyggt. Finns lite olika varianter med packning men alla är i stort sett lika "fula".

Jag vet dock flera plåtslagare som använder enbart målad montageskruv men eftersom dom har en tendens att rosta av under skallen vägrar jag använda dom.

Vars man sätter skruvarna beror helt enkelt på vars det behövs för att få plåten att sitta fast och inte fladdra. Och hur man vill att det ska se ut.

Jag är övertygad över att ronny kommer med ett mer rakt svar exakt hur du SKA göra snart ;)
Japp den kom där nere
 
M
R roeng30 skrev:
Ska byta vindskivorna och undrar följande:
Ska man skruva eller spika fast vindskiveplåten?
Vilken typ av skruv eller spik ska man använda?
Jag undrar också var ska man fästa plåten uppifrån eller på sidan?

Som det är nu (ca 35 år gammalt) är det spikat både uppifrån och från sidan.
Tacksam för bra och användbara svar!
uppifrån med farmarskruv med platt skalle o torx,skruvar du från sidan så brukar plåten vika upp sig o det blir fel o fult.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.