736 läst ·
11 svar
736 läst
11 svar
vindsjobbet
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
tjena.
Bor i ett gammalt hus byggt någon gång i början på 1900-talet (troligen) och generellt håller det väl bra 60 - 70-tals standard.
Vi umgås med en fundering på att komplettera / byta ut isoleringen på vinden.
En del av vinden har sågspån/muslort med lite random glasull över och resterande (som är ett lite moderna tillbygge) har 10-15cm glasull. Plus ett tjockt lager damm så klart.
Jag var uppe en vända nu i helgen för att kolla runt lite och det tog väl ungefär 20 sekunder innan det kändes i halsen att det var dumt att vara där uppe utan mask, och då var jag ändå väldigt försiktig med att inte röra mig fort och så gott jag kunde undvika att röra upp något damm.
Det finns ju folk som jobbar med sånt här, vad sjutton använder de för att överleva?
Rymddräkt?
Gör det nån skillnad att sätta typ en aircube eller liknande luftrenare?
Och om vi nu bestämmer oss för att riva ut isoleringen i den gamla delen, hur gör man för att knöla ihop gammal gullfiber så man får ner det genom vindsluckan på 50 x 50 cm utan att det blir miljoner säckar av det??
Hoppas det finns nån som kan mer än jag här

mvh/t
Bor i ett gammalt hus byggt någon gång i början på 1900-talet (troligen) och generellt håller det väl bra 60 - 70-tals standard.
Vi umgås med en fundering på att komplettera / byta ut isoleringen på vinden.
En del av vinden har sågspån/muslort med lite random glasull över och resterande (som är ett lite moderna tillbygge) har 10-15cm glasull. Plus ett tjockt lager damm så klart.
Jag var uppe en vända nu i helgen för att kolla runt lite och det tog väl ungefär 20 sekunder innan det kändes i halsen att det var dumt att vara där uppe utan mask, och då var jag ändå väldigt försiktig med att inte röra mig fort och så gott jag kunde undvika att röra upp något damm.
Det finns ju folk som jobbar med sånt här, vad sjutton använder de för att överleva?
Rymddräkt?
Gör det nån skillnad att sätta typ en aircube eller liknande luftrenare?
Och om vi nu bestämmer oss för att riva ut isoleringen i den gamla delen, hur gör man för att knöla ihop gammal gullfiber så man får ner det genom vindsluckan på 50 x 50 cm utan att det blir miljoner säckar av det??
Hoppas det finns nån som kan mer än jag här
mvh/t
Om du använder friskluftshjälm och engångoverall kan du vara där. Jag förstår inte idén med att riva ut bef. isolering den åldras ju inte. Är det inte bättre att göra en tilläggsisolering med någon form av löull. En som kommer och gör jobbet installerat o klart.
Vad är syftet/poängen med att riva ut befintlig isolering?T trycklös skrev:
Byta mot ny? Men skillnaden blir antagligen ganska liten om man byter innan man kompletterar med ett lager ny isolering.
Sedan är det värt att tänka på att det finns en poäng att inte isolera för mycket. Gör man fel riskerar man fukt och mögel på vinden.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
I den nya delen ligger isoleringen bra, den är bara för tunn. så där är det bara tillägg som behövs.
Men i den gamla delen där vi har skorsten, avloppsventilation och takkupor är det kutter och delvis glasull. Där skulle jag vilja ta bort den gamla glasullen för att kunna komma åt och se hur taket ser ut och kunna lägga ny isolering lite mer strukturerat.
Jag har inget emot kutter som isolering, det är fukttrögt och passar bra i vårt gamla hus, men har det legat där i 60+ år kanske det finns något moderna att byta ut mot?
Jag är väl medveten om riskerna med att tilläggsisolera i gamla hus
och det här är inget akut projekt, har vi dragit på det i över ett decennium kan det vänta lite till medan vi bestämmer oss för hur vi vill ha det.
Vi har många frågor kvar att besvara, vi vet inte ens om det finns en fuktspärr mellan övervåning och vind, och inte hur den isåfall är gjord. Vi har vindsluckan mitt i hallen utanför vårt enda badrum
vilket gör att ett vindsrenoveringsprojekt helst skulle göras medan vi bor någon annanstans 
Så många saker att fundera på innan vi börjar. (om någon har ett bra tips för hur man listar ut ifall det finns getingar i de olika getingbona på vinden utan att peta på dem med en pinne tas det också tacksamt emot - är lite känslig för deras stick tyvärr)
Det som vi ska göra nu i höst/vinter är att rota runt lite runt skorsten och de olika skarvarna för att se hur skicket är på taket, inifrån och även lista ut sånt som ifall vi har tätskikt eller inte så att vi sedan kan fatta ett beslut baserat på lite mer fakta.
Men i den gamla delen där vi har skorsten, avloppsventilation och takkupor är det kutter och delvis glasull. Där skulle jag vilja ta bort den gamla glasullen för att kunna komma åt och se hur taket ser ut och kunna lägga ny isolering lite mer strukturerat.
Jag har inget emot kutter som isolering, det är fukttrögt och passar bra i vårt gamla hus, men har det legat där i 60+ år kanske det finns något moderna att byta ut mot?
Jag är väl medveten om riskerna med att tilläggsisolera i gamla hus
Vi har många frågor kvar att besvara, vi vet inte ens om det finns en fuktspärr mellan övervåning och vind, och inte hur den isåfall är gjord. Vi har vindsluckan mitt i hallen utanför vårt enda badrum
Så många saker att fundera på innan vi börjar. (om någon har ett bra tips för hur man listar ut ifall det finns getingar i de olika getingbona på vinden utan att peta på dem med en pinne tas det också tacksamt emot - är lite känslig för deras stick tyvärr)
Det som vi ska göra nu i höst/vinter är att rota runt lite runt skorsten och de olika skarvarna för att se hur skicket är på taket, inifrån och även lista ut sånt som ifall vi har tätskikt eller inte så att vi sedan kan fatta ett beslut baserat på lite mer fakta.
Man kan ju undra hur det är på vinden för att du skall kunna må dåligt så fort.
Jag har jobbat rätt mycket på vinden utan tillstymmelse till skyddsutrustning utan att må det minsta dåligt.
Själv har jag en sågspånsisolering som jag kompletterat med malt tidningspapper som sprutade i rakt på den gamla.
Det fungerar mycket bra.
Jag har jobbat rätt mycket på vinden utan tillstymmelse till skyddsutrustning utan att må det minsta dåligt.
Själv har jag en sågspånsisolering som jag kompletterat med malt tidningspapper som sprutade i rakt på den gamla.
Det fungerar mycket bra.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
*Mycket* damm och omrörd glasull, inget golv utan ett par lösa plankor ovanpå reglarna så det är stört omöjligt att röra sig utan att man rör upp damm tyvärr.Intet skrev:
Sen kanske jag är gnällig
Men jag håller med, normalt brukar det inte vara så farligt att vistas lite försiktigt på vindar. Av alla ställen jag bott på och de ställen jag hjälpt andra med så är det här faktiskt det värsta jag upplevt.
(vilket också är den stora anledningen att vi inte gjort något hittills)
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej
Jag hjälpte min dåvarande flickvän att tömma vinden genom att sätta upp min byggnadsställning och göra en lucka på gaveln.
Luckan gjorde jag genom att kapa upp ett snitt och montera gångjärn, sen "byggde" jag luckan av fasaden och sist kapade jag runt luckan så den gick att öppna.
Bra ventilation och bara slänga ut böset och inget dammande genom den invändiga tackluckan.
/Workingclasshero
Jag hjälpte min dåvarande flickvän att tömma vinden genom att sätta upp min byggnadsställning och göra en lucka på gaveln.
Luckan gjorde jag genom att kapa upp ett snitt och montera gångjärn, sen "byggde" jag luckan av fasaden och sist kapade jag runt luckan så den gick att öppna.
Bra ventilation och bara slänga ut böset och inget dammande genom den invändiga tackluckan.
/Workingclasshero
Det var en strålande idé.Workingclasshero skrev:
Hej
Jag hjälpte min dåvarande flickvän att tömma vinden genom att sätta upp min byggnadsställning och göra en lucka på gaveln.
Luckan gjorde jag genom att kapa upp ett snitt och montera gångjärn, sen "byggde" jag luckan av fasaden och sist kapade jag runt luckan så den gick att öppna.
Bra ventilation och bara slänga ut böset och inget dammande genom den invändiga tackluckan.
/Workingclasshero
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
3M helmask får bra betyg. Det får plats glasögon inne i masken (hjälpligt), fast inte mina såklart
För tjocka skalmar så det blir stora öppningar längs sidan är inte så bra. Annars är jag riktigt nöjd med masken.
Ja vi har tillbringat lite tid på vinden idag. Tyvärr så funkade inte rymdoverallen lika bra, för kort i ben och ärmar så det glipar rejält när man rör sig. Får kolla måtten om en storlek större hjälper, annars var 3M dräkten också helt ok.
Det verkar som att gamla delen av huset inte har någon fuktspärr i plast upp mot vinden så glasull går nog bort som isolering. Ska kolla på några ställen till för att vara säker men det verkar bara vara råspont med masonite spikad på undersidan/innertaket. Kunde inte se att det skulle vara någon papp heller. Den borde väl isåfall ligga ovanpå råsponten under reglarna och isoleringen?
Så vad är lämplig produkt? Jag hittar hunton träfiberskiva, och sen finns det nån firma härikring som säljer något liknande fast baserat på återvinnet papper.
Vad finns det mer för alternativ? Hittar inte så mycket annat när jag söker.
Ja vi har tillbringat lite tid på vinden idag. Tyvärr så funkade inte rymdoverallen lika bra, för kort i ben och ärmar så det glipar rejält när man rör sig. Får kolla måtten om en storlek större hjälper, annars var 3M dräkten också helt ok.
Det verkar som att gamla delen av huset inte har någon fuktspärr i plast upp mot vinden så glasull går nog bort som isolering. Ska kolla på några ställen till för att vara säker men det verkar bara vara råspont med masonite spikad på undersidan/innertaket. Kunde inte se att det skulle vara någon papp heller. Den borde väl isåfall ligga ovanpå råsponten under reglarna och isoleringen?
Så vad är lämplig produkt? Jag hittar hunton träfiberskiva, och sen finns det nån firma härikring som säljer något liknande fast baserat på återvinnet papper.
Vad finns det mer för alternativ? Hittar inte så mycket annat när jag söker.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Nytt besök och lite mer blandade sopor nerplockade. 
Den här gången med halvmask och glasögon så jag kunde se vad jag gjorde
Hittade att det faktiskt ligger någon sort asfaltspapp under spånen i gamla delen så då är det byggt "rätt" enligt den tidens tankar. Däremot är det nog mindre mängd spån än jag trott, och ganska ojämnt fördelat.
Verkar vara runt fem centimeter tjockt, knappt. Sen ligger där brädlappar, tegelsten och lite kartong. Ungefär som förväntat alltså
Ett par rullar entrebiljetter till Lions marknad finns också bland fynden.
Och nya delen verkar ha någon sorts plastad papp som jag inte sett förut, så även den delen verkar byggd som det borde vara. Det är positivt.
En första sensor är placerad, den andra saknade batteri, meh.
Med stigande temperturer och konstant regn verkar luftfuktigheten pendla mellan 60-67% där uppe. Högt men å andra sidan dryper allt av fukt just nu, det intressanta blir att se vad som händer när vädret blir bättre.
Ett bra tillfälle att se om vi har något läckage nånstans i alla fall.
Den här gången med halvmask och glasögon så jag kunde se vad jag gjorde
Verkar vara runt fem centimeter tjockt, knappt. Sen ligger där brädlappar, tegelsten och lite kartong. Ungefär som förväntat alltså
Ett par rullar entrebiljetter till Lions marknad finns också bland fynden.
Och nya delen verkar ha någon sorts plastad papp som jag inte sett förut, så även den delen verkar byggd som det borde vara. Det är positivt.
En första sensor är placerad, den andra saknade batteri, meh.
Med stigande temperturer och konstant regn verkar luftfuktigheten pendla mellan 60-67% där uppe. Högt men å andra sidan dryper allt av fukt just nu, det intressanta blir att se vad som händer när vädret blir bättre.
Ett bra tillfälle att se om vi har något läckage nånstans i alla fall.
Klicka här för att svara