Hej alla,

Vi håller på att renovera vårt vardagsrum och river ner gammal treetex i samma veva. Under denna satt en vindpapp som gick sönder på sina ställen, därför tänkte jag att jag skulle ersätta den.

Men... varför satt vindpapp på insidan? Behöver jag ens ersätta vindpappen? Kan det t.o.m. bli en negativ effekt av att ersätta den med dagens vindskydd?

Tack så länge! :)

Du får ge lite mer info.
Hur är väggen uppbyggd, utifrån och in.
Ålder?
Var i landet ligger huset?
Och resten av huset, vardagsrummet är väl bara en del av det?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du får ge lite mer info.
Hur är väggen uppbyggd, utifrån och in.
Ålder?
Var i landet ligger huset?
Och resten av huset, vardagsrummet är väl bara en del av det?
Hur tar jag lättast reda på det?
Inifrån och ut satt treetex, vindpapp, råspont, karbamidskum... utöver det vet jag inte riktigt. På vinden sticker det upp en bit svart duk. Kan väl vara något vindskydd som sitter efter isoleringen? Men hur kollar jag det mer noga, river ner råsponten?

Huset byggdes om 1986, bl.a. med ny fasad, misstänker jag. Har lite dåligt med uppgifter om det. Verkar inte som att karbamidskummet ersattes då konstigt nog vilket ju känns lustigt.

Resten av huset har jag inte rivit i, men man kan väl tänka sig att det samma uppbyggnad?

Beläget i Skåne, inåt landet utanför Hässleholm :)

Redigerat:
Tror att asfapappen på insidan tjänade två syften:
1) Att vara vindtätning.
2) Att vara fuktskydd (mot utträngande fukt inifrån, dvs en ångbroms).

Ursprunglig konstruktion bör behållas.

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tror att asfapappen på insidan tjänade två syften:
1) Att vara vindtätning.
2) Att vara fuktskydd (mot utträngande fukt inifrån, dvs en ångbroms).

Ursprunglig konstruktion bör behållas.
Okej! Är det den bruna pappen som kallas asfapapp?

Vet inte om den i gammal version var, (eller har blivit), brun. Den man köper sedan åtminstone 20 år sedan är väl snarast svart.

Dock är vindskyddspapp som ligger på glasfiberisolering brun så vitt jag vet. Kanske är det ngn form av vaxat papper?

Om det är brunt och vaxat papper så är det förmodligen jämförbart med nyare asfapapp.

• Gilla
ramafred
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vet inte om den i gammal version var, (eller har blivit), brun. Den man köper sedan åtminstone 20 år sedan är väl snarast svart.

Dock är vindskyddspapp som ligger på glasfiberisolering brun så vitt jag vet. Kanske är det ngn form av vaxat papper?

Om det är brunt och vaxat papper så är det förmodligen jämförbart med nyare asfapapp.
Ah! Ja nej svart är den inte... påminner om kartong snarare än duk. Styvt och brunt. Kanske är det snarare board som du nämnde? Inget vax. Har gått igenom lite fukt vid fönster så pappret/boarden är lite missfärgad. Borde inte vara någon fuktspärr i materialet då eller?
Visserligen är det ju eventuellt från -46 så...

Jo, jag tror att det är ngn form av fuktdämpande.

Oldboy Oldboy skrev:
Jo, jag tror att det är ngn form av fuktdämpande.
Dum som man är så tänkte jag inte på att jag kunde ta en titt bland alla papper. Fasaden byttes 1986, verkar som att allt annat också byttes då? Beskrivs dock endast som ”papp”, men det är ju betydligt nyare då åtminstone.

• Närbild av ett byggdokument som visar specifikationer för renovering gjord 1986, inklusive fasad- och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter en hel del sökande om vad som är bäst så är jag något mer påläst om det hela.
Som du säger så verkar det ju varit en ångbroms som suttit där, denna ersätter jag med liknande ångbromspapp tänkte jag.

Jag kan däremot inte sätta den lika noggrant som den gamla pappen i och med att den satt en bit upp ovanför innertaket och ner en bit från golvet. Det blir lite mer av en insats än jag tänkte mig när jag började.
Har jag skitit i det blå skåpet genom att jag av okunskap tog bort den gamla, eller är det inte 100 % noga? Det är ju ingen ångspärr trots allt.

Men i taket däremot fanns ingen tidigare, då går all fukt upp i taket i stället rimligtvis. Så har det ju varit i 33 år i för sig, så det kanske inte är något jätteproblem. Däremot är ju tilläggsisoleringen på vinden av mineralull, vad jag förstår bör huset inte isoleras med detta så det får jag kanske åtgärda. Originalisolering är endast karbamidskum.

Men så läste jag att ångbroms i tak kan vara en fördel om man isolerar extra... så mycket att tänka på, och så lite kunskap :dizzy:

Nej, tyvärr är det ofta av praktiska skäl svårt att få tätskikten lika bra vid renovering som när de byggdes nya.
Det är bara att göra bästa möjliga. I skarvar, springor och hörn är det lämpligt att dreva ordentligt. Det fungerar hyfsat som en ångbroms. Det absolut viktigaste är att ingen luft har skuggan av en chans att röra sig genom golv, väggar och tak. Då ska man också komma ihåg att när det blåser ute så bildas stora tryck- och suglaster på husets skal. Då behövs omsorgsfull hård och tjock drevning för att inte släppa igenom luft.

Sedan blir det varken mer eller mindre ångtryck i taket oavsett hur ångtäta väggarna är. Det som räknas är ytans storlek x ånggenomgångsmotstånd. Dvs ju större yta och ju sämre "ångbromsvärde", desto mer fukt vandrar igenom.

Om din vind (och fasad) i dagsläget har klarat sig från fuktskador så kan en tilläggsisolering ändra på det. Dålig (tunn) isolering gör att värme smiter ut, och då varm luft kan bära mer fukt så händer inget. Om då isoleringen förbättras så blir det kallare på vinden, och då kan fukten fälla ut där och orsaka fuktskador.
Alltså är det lämpligt att förbättra ångbromsningen i taket.

Om taket t ex består av gipsskivor, spacklade utan sprickor eller öppna skarvar, samt ordentligt drevade runtom mot väggarna, och tätade i eluttagen för taklampor etc, så bör målning med oljefärg förbättra ånggenomgångsmotståndet.

Oldboy Oldboy skrev:
Nej, tyvärr är det ofta av praktiska skäl svårt att få tätskikten lika bra vid renovering som när de byggdes nya.
Det är bara att göra bästa möjliga. I skarvar, springor och hörn är det lämpligt att dreva ordentligt. Det fungerar hyfsat som en ångbroms. Det absolut viktigaste är att ingen luft har skuggan av en chans att röra sig genom golv, väggar och tak. Då ska man också komma ihåg att när det blåser ute så bildas stora tryck- och suglaster på husets skal. Då behövs omsorgsfull hård och tjock drevning för att inte släppa igenom luft.

Sedan blir det varken mer eller mindre ångtryck i taket oavsett hur ångtäta väggarna är. Det som räknas är ytans storlek x ånggenomgångsmotstånd. Dvs ju större yta och ju sämre "ångbromsvärde", desto mer fukt vandrar igenom.

Om din vind (och fasad) i dagsläget har klarat sig från fuktskador så kan en tilläggsisolering ändra på det. Dålig (tunn) isolering gör att värme smiter ut, och då varm luft kan bära mer fukt så händer inget. Om då isoleringen förbättras så blir det kallare på vinden, och då kan fukten fälla ut där och orsaka fuktskador.
Alltså är det lämpligt att förbättra ångbromsningen i taket.

Om taket t ex består av gipsskivor, spacklade utan sprickor eller öppna skarvar, samt ordentligt drevade runtom mot väggarna, och tätade i eluttagen för taklampor etc, så bör målning med oljefärg förbättra ånggenomgångsmotståndet.
Tack för tipset om oljefärg! Det är så att jag har satt upp gipsskivor i taket (endast uppskruvade just nu) redan utan någon ångbromspapp under den, det blir ju en hel del jobb att ta ner för att sätta dit papp, men då kan jag kanske hjälpa situationen genom att måla med oljefärg helt enkelt? Hade jag vetat allt innan hade jag gjort det mer ordentligt så jag retar ihjäl mig på det egentligen. Man vill ju inte göra det halvtaskigt.

Hur menar du med luften, att det inte ska kunna blåsa/dra? Eller hur ska jag hindra luften från att ha skuggan av en chans att ta sig igenom skikten?

M mickeforsberg skrev:
Hur menar du med luften, att det inte ska kunna blåsa/dra? Eller hur ska jag hindra luften från att ha skuggan av en chans att ta sig igenom skikten?
Det klassiska sättet med drevning i springor, skarvar etc där det inte går att få det tätt på annat sätt.

Blir nog att regla upp väggar och tak istället och eventuellt isolera 45 mm med någon eko-isolering, får forska lite mer i det.
Sedan sätta en ordentlig ångbroms. Mest för att det känns bättre. Däremot så kommer ju ångbromsen sluta vid innerväggen... så det kan ju aldrig bli perfekt på något vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.