Byggahus.se

Vindpapp på gammal timring

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har nyligen köpt ett gammalt hus från 1850 isch. Ytterpanelen är i behov av ett byta och planerar inför sommaren att ta mig an detta projekt. Initiala planen var att när man lika är igång göra något åt isoleringen, men efter ha läst på lite så förstod jag snart att det kanske inte var det bästa på ett gammalt timmerhus med torpargrund.

Dock tänker jag att ett lager vindpapp på timringen knappast kan vara fel innan spikläkt och ytterpanel. Tänker jag rätt?

Är ny på sånt här men ivrig att lära mig så ber om överseende om en del frågor kan komma att ses som självklarheter och basics.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    En vindpapp gör mycket för att minska draget i en gammal timring och den kan i princip aldrig skapa några problem i sig.

Vad är det du är orolig för avseende isoleringen? Visst måste man vara lite försiktig i vissa fall avseende vindsbjälklag och torpargrunden. Men utvändig isolering på timmerstommen utgör sällan något problem (viss kondensation i isoleringen kan kanske ske då timmerstommarna sällan har en invändig ångspärr, men denna fukt torkar ut på våren. Luftspalt mellan isoleringen och ytterpanelen är bra att ha.)

Om du, som jag, bor i norrbotten i gammalt hus, blir det ganska rejält krävande med uppvärmning om isoleringen är undermålig. Vi har två utvändigt isolerade timmerstommar, och även om vi har hittat vissa skador på vår stomme, har inga av dessa orsakats av isoleringen (däremot undermåliga fönsterbleck).

3. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Problemet med luftspalter och utvändig isolering på ett gammalt hus är att man förstör utseendet. Det blir som en ytterrock som gör våld på de ursprungliga proportionerna. Du får minskat takutsprång. Du får insjunkna fönster (om du inte gör jättejobbet att flytta ut dem).

Det största problemet med gamla timmerhus brukar vara att de är otäta, dvs drevningen mellan stockarna har med åren lossnat och tappat sin funktion. Drag kyler oändligt mycket mer än brist på isolering. Vad jag skulle göra är att gå igenom stockarna noggrant när du byter panel och sedan lägga en vindpapp. Det här med luftspalt är även det ett modernt påfund.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. norrbottenstorpet: Huset är en norrbottensgård i (det kanske inte nu längre) kalla Norrbotten. Som jag har förstått det finns väl risk med att göra dessa hus för täta då grundkonstruktionen är i behov av att "andas" för att undvika risk för fukt och röta. Är detta dock kanske mer ett problem med invändig isolering?

Huset är totalrenoverat i mitten av 90-talet och om jag förstått det rätt så har man då tätat mellan stockvarven med hjälp av insprutat tidningspapper.

Redigerat 27 feb 2015 09:22
  5. A
    Medlem Nivå 3
    Är det totalrenoverat på 90-talet kan de ha lagt till en invändig diffusionsspärr (byggplast) kolla det, då det kan som du skriver göra dem för täta. Luftspalt behöver man om man använder oorganisk isolering och "modern" färg på panelen.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Lyckligtvis är huset restauerarat på "gammalt vis" med stöd från länsstyrelsen så därför tror jag dem har hållit sig från allt vad moderna material heter. Tyvärr finns ingen som varit med vid restaureringen i livet som kan återge exakt vad som gjordes.