Jag har tänk bygga till min sommarstuga, och vill ha en gavelvägg med 3-4 stora fönster. De kommer att täcka hela väggen i stort sett. Min fråga är: hur ska jag få väggen tillräckligt stabil? I vanliga fall är det, som jag förstått det, väggbeklädnaden i form av t ex spånskivor som ger väggen dess styvhet för vindpåkänning t ex. I detta fall med så stora/många fönster blir väggbeklädnaden minimal. Vad göra?
 
Limträbalkar som ram ger hög stabilitet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.