A
När ni monterar vindduk.
Monterar ni den då upp till takutsprånget, under takutsprång (råsponten) och vidare upp på 45x45 och trekantsläkten?

Jag har alltid monterat den upp bara till underkant råspont och klämt den med en 28x70.

Varför vill man göra på detta vis och vad har de för för och nackdelar?

Jag tänkte att vid en potentiell vattenläcka på taket så följer de kanske vindduk in i ytterväggen?

Fick inga direkta svar varför göra på detta vis utan att de bara skulle göras så 🤓

• Närbild av monterad vindduk vid takutsprång, fäst över råspont och träpanel, med klarblå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadstak med monterad vindduk, gloved hand hanterar dukens kant; ställning och arbete pågår i bakgrunden under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindduk är väl en sådan som sätts bakom en panel på ytterväggen. Den ska helst gå in på vinden ca 0,5 meter, ovanpå isoleringen där. För att inte vinden ska kunna smita in i eller under den isoleringen, samt hålla vindsventilationsspringan öppen, den i takfoten.

A
J jonaserik skrev:
Vindduk är väl en sådan som sätts bakom en panel på ytterväggen. Den ska helst gå in på vinden ca 0,5 meter, ovanpå isoleringen där. För att inte vinden ska kunna smita in i eller under den isoleringen, samt hålla vindsventilationsspringan öppen, den i takfoten.
Här är ingen vind, utan det blir papptak

Oskar bergman skrev:
Här är ingen vind, utan det blir papptak
Men en luftning måste det finnas av undersidan av taket (råspont eller annat materiel ) Och då ska vindduken ankras så att det blir fritt för ventilationen. Samt inte få stopp någon vind att pipa in i någon isolering. Hur det ska göras kan bara ses på plats.

A
J jonaserik skrev:
Men en luftning måste det finnas av undersidan av taket (råspont eller annat materiel ) Och då ska vindduken ankras så att det blir fritt för ventilationen. Samt inte få stopp någon vind att pipa in i någon isolering. Hur det ska göras kan bara ses på plats.
Se bilderna :)

J
Oskar bergman skrev:
När ni monterar vindduk.
Monterar ni den då upp till takutsprånget, under takutsprång (råsponten) och vidare upp på 45x45 och trekantsläkten?

Jag har alltid monterat den upp bara till underkant råspont och klämt den med en 28x70.

Varför vill man göra på detta vis och vad har de för för och nackdelar?

Jag tänkte att vid en potentiell vattenläcka på taket så följer de kanske vindduk in i ytterväggen?

Fick inga direkta svar varför göra på detta vis utan att de bara skulle göras så 🤓
Den gör ingen skada där..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.