Ska upp och göra lite jobb i vinden.. Ingången in till vinden är ca 9 meter ovanför backen, så det blir lite trixande och ta sig in... Har sett att det flyger lite getingar där i närheten av nocken..

Jag är ju extremt r¨dd för getingar.. Man vill ju inte krypa in där i vinden och möta några hundra ilskna getingar:) hur gör man för att säkra sig lite? är juett rejält fall om man skulle ramla ner i all panik:P

Samtidigt har man inte lust och betala för en hantverkare som ska ta hand om detta jobb..

Kom gärna med tips..

Se till att ha heltäckande klädsel och tejpa runt vrister och anklar så inga getingar kan leta sig in under kläderna. Någon typ av hatt/mössa med nät på huvudet och handskar på händerna, sedan är det bara att ta det lugnt och försöka ignorera getingarna så gott det går.

Beväpna dig med något lämpligt bekämpningsmedel ifall du stöter på patrull.

joflopp skrev:
Beväpna dig med något lämpligt bekämpningsmedel ifall du stöter på patrull.
Ja jag skulle inte närma mig vinden utan en burk Radar i sidohölstret.:cool:

Alfredo skrev:
Ja jag skulle inte närma mig vinden utan en burk Radar i sidohölstret.:cool:
Jag har inte vågat och närma mig vinden än..

Jag går nog för en besiktnings man:).. Vad för typ av besiktningsman ska man anlita.?. som ska titta till vindens skick.. inte bara försöka sälja arbete:) ???

Anticimex bekämpar ju skadedjur (räknas getingar dit?), och besiktigar hus...

Idag fick jag nog av min rädsla:) tog mig rejält i kragen och tog mig till vinden..;)

Det var allt lite getingar som jaga mig men då fick jag hålla mig lugn en stund sen fortsätta när dessa hade lugnat ner sig.

Jag tog lite bilder på hur vinden såg ut.. kommentera gärna men jag tyckte att vinden såg väldigt bra ut. råspånten såg ut som nya plankor och takstolarna såg också helt normala ut i färgen.. men som sagt. vad vet jag som inte ens kan snickra:) Det enda som var skumt var den 110mm avlopps röret som kom in på vind.. (där under är det vardagsrum) men så är ju isoleringen 60cm mellan kallvind o hus

• CIMG0005_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0008_liten.jpg
    Skapa konto
  • CIMG0010_liten.jpg
    Skapa konto
  • CIMG0011_liten.jpg
    Skapa konto
  • CIMG0019_liten.jpg
    Skapa konto
kimmo_thn skrev:
Man vill ju inte krypa in där i vinden och möta några hundra ilskna getingar
Än så länge har inte getingsamhällena hunnit växa sig så stora. Därför är det en bra idé att plocka ner getingbon medan som fortfarande är små.

Mellanbarn skrev:
Anticimex bekämpar ju skadedjur (räknas getingar dit?), och besiktigar hus...
Troligtvis ingår det i din försäkring men det beror på vilken försäkring man har och var getingbona sitter.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.