Har ett gammalt hus byggt 1893. Renoverat i omgångar, före min tid i huset.
När jag köpte huset lät jag också genomföra en rad renoveringar.

På vinden, där jag personligen aldrig varit in pga att man måste klättra på ett högt brant tak för att ta sig in via en takluckan, finns isolering i form av spån, sand mm.
Tror ni att det även finns asbestpapp på vinden, ev under spånet och/eller runt de båda gamla murstockarna? Bör vinden isåfall saneras eller kan det ligga kvar?

I samband med husköpet för fem år sedan byttes taket.
Om jag förstått det hela rätt fanns pert under de gamla tegelpannorna.
Pert som man lät ligga kvar. Ovanpå denna la man i samband med takbytet någon form av impregnerade masonitskivor och sedan betongtegel. Är detta ett riktigt tillvägagångssätt?
Eller borde perten ha tagits bort?
Masonitskivorna la man tydligen dit för att perten annars skulle ha riskerat att skära hål i takpapp.
Därför valde man dessa skivor, istället för ny takpapp.
Kan det finnas asbestpapp under den gamla perten och borde den isåfall ha tagits bort?

Tacksam för era synpunkter!

Även om det nu mot all förmodan skulle finnas asbest där så vad skulle det göra? Låt det ligga och lev med det.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Pert = takspån. Ovanpå det lägger man lämpligen oljehärdad masonit med överlapp, sedan strö och bärläkt för pannorna. Ingen takpapp förekommer. Inte heller under perten. Funkar bra på branta tak.

Huruvida det är asbestpapp under vindsisoleringen har väl ingen betydelse? (Det viktigaste är att det finns en papp.) Asbest i material är ingen fara så länge man inte river, sliter och krossar materialen så att fibrer i större mängder kan frigöras.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Mycket att försöka ha koll på i ett gammalt hus..
Man lär sig något nytt nästan varje dag. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.