906 läst ·
5 svar
906 läst
5 svar
Villrådig om golvärme och klinker....
Vet inte riktigt ut eller in här....
Har en till byggnad som från början är en altan som blivit inbygg ca 4x4 meter med gigantiska fönster och obefinlig isolering. Den värms med stort element kopplat direkt på pannans källarslinga och styrs med rumstermostat..
Innan altanen byggdes in hade den klinkergolv och givetvis ingen som helst markisolering.Nu ligger det platonmatta, 120 mm frigolit och golvspån. Det har nu ställts krav på klinker från vissa delar av familjen. Jag undrar räcker ca 130 mm för att få in både isolering, golvvärme och klinker ? Är det överhuvudtaget smart att slita ut elementet och ersätta detta med golvvärmeslinga ? Antar att jag behöver nån liten shunt-termostat-pumphistoria för golvvärmen
Har en till byggnad som från början är en altan som blivit inbygg ca 4x4 meter med gigantiska fönster och obefinlig isolering. Den värms med stort element kopplat direkt på pannans källarslinga och styrs med rumstermostat..
Innan altanen byggdes in hade den klinkergolv och givetvis ingen som helst markisolering.Nu ligger det platonmatta, 120 mm frigolit och golvspån. Det har nu ställts krav på klinker från vissa delar av familjen. Jag undrar räcker ca 130 mm för att få in både isolering, golvvärme och klinker ? Är det överhuvudtaget smart att slita ut elementet och ersätta detta med golvvärmeslinga ? Antar att jag behöver nån liten shunt-termostat-pumphistoria för golvvärmen
Om du har betong att bygga på så räcker det. Det finns en väldigt tät "frigolit" som jag fick demonstrerad på Sigro i Hovmantorp (www.sigro.se) som bygger typ 6 cm inklusive allt. Jag vågar inte säga om debn kan läggas på träbjälklag, men enligt försäljaren ska man kunna använda den direkt på oisolerad platta.
Hm, nej det gör jag inte... Men jag tror bara det finns en variant som bygger så lite och som man kan lägga direkt på oisolerad betongplatta. I alla fall var det så när vi var där för typ 2 år sedan.
"frigoliten" är redan spårad så det är "bara" att lägga ut rören.
"frigoliten" är redan spårad så det är "bara" att lägga ut rören.
Klicka här för att svara