15 167 läst ·
39 svar
15k läst
39 svar
Villaförsäkring, TH eller IF?
Hej kom igen efter alla skandaler och sextrakasserier från If och även en If chef som har våldtagit en anställd inför ögonen på annan personal! Utav respekt till era fruar / kvinnor som ni förmodligen har hemma, var solidariska och ställ er på deras sida offentligt. I det här fallet exempelvis genom att inte köpa en försäkring hos dem! Jag kör på Länsförsäkringar genom återbäringen som jag får och dessutom alltid mycket bra service.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Det är precis tvärtom enligt mina erfarenheter av trygghansa och folksam, jag kommer aldrig att välja folksam-de har blåst mig tillräckligt och krånglat i månader tills jag gav upp
Trygghansa däremot ringde upp och kollade vad jag fått ersättning för samt upplyste mig om mer ersättning som jag skulle få och även fick
Trygghansa däremot ringde upp och kollade vad jag fått ersättning för samt upplyste mig om mer ersättning som jag skulle få och även fick
Jag har en längre tid odlat en liten hypotes att folks missnöje med försäkringsbolag "som luras" och liknande beror på att man som försäkringstagare helt enkelt inte läst villkoren ordentligt! Därmed tror man gärna att man har ett bättre skydd än vad man har.
Det finns svåra situationer där objekt skall värderas och liknande men om det är en ersättningsbar skada eller ej brukar vara enkelt att reda ut för de vanligaste skadorna.
Jag har hittils bara haft enklare skador (dörruppslag,maskinskada , påkörd, rutbyte, ansvarsskada egendom, trasig frys, två drulleärenden) och i samtliga fall har servicen varit föredömlig hos både LF och TH.
Det finns svåra situationer där objekt skall värderas och liknande men om det är en ersättningsbar skada eller ej brukar vara enkelt att reda ut för de vanligaste skadorna.
Jag har hittils bara haft enklare skador (dörruppslag,maskinskada , påkörd, rutbyte, ansvarsskada egendom, trasig frys, två drulleärenden) och i samtliga fall har servicen varit föredömlig hos både LF och TH.
Bor i ett hus som är byggt 1809 och har sedan ca 10år Dina. De har varit kanonbra hela tiden, både vid stor vattenskada och annan misstänkt skada (som tack och lov var falskt alarm).
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Intressant, jag har förstått att du har god insyn baserat på dina tidigare inlägg så jag är böjd att tro dig, men du utelämnar ju det viktigasteC carra skrev:För många år sedan var jag anställd i Folksam.på den tiden letade man anledningar till att ersätta en skada..... Jag har sedan varit anställd i TH bland annat som skadechef.....Jag skulle inte anlita TH och har inte mina försäkringar där.... Men det är jag det..... Mest intressant,oavsett vad som står i villkoren,är försäkringsbolagens tolkning av desamma, antingen en snäv juridisk tolkning, till bolagets förmån, eller bolagets vilja att verkligen visa sin goda vilja " att göra rätt för sig..." Det senare gjorde jag om ärendet hamnade på mitt bord...
Samtidigt: jag fick min privata dator stulen på jobbet för några år sedan - hade inte ens tänkt anmäla skadan då jag antog att det inte skulle ersättas (hade sannolikt lämnat dörren till mitt kontor olåst med ganska dåligt skydd att komma in i korridoren) men mina kollegor övertalade mig. Just den gången var det faktiskt TH som "letade" anledningar att ersätta skadan, handläggaren frågade mig flera gånger om det inte fanns något som tydde på att kontorsdörren var uppbruten/dyrkad (för att på det sättet bli av med den vårdslöshetsnersättning som öppen dörr innebar). Det slutade med att jag fick stoppa handläggaren och säga med bestämdhet att jag inte avsåg driva den linjen då jag hellre tar lite mindre ersättning än ens "riskerar" ett försäkringsbedrägeri. - fick ändå vad jag tycker var väldigt bra ersättning...
LF Halland tar ut 3%avgift på alla betalningar förutom om man betalar per helår. E-faktura går inte att få månadsvis. Stör mig som många andra på detta men har dem ändå☺. Det är väl ett sätt att få det se ut som de har billigare försäkringar än de har.martin43 skrev:
Jag har valt att ha mina försäkringar i Dina försäkringar som finns lokalt representerade, du kan träffa skadehandläggaren om du vill, vilket jag tycker är ett stort plus.... Dessutom har de sitt huvudkontor inte långt från dig och till yttermera visso är det ett helsvenskt bolag. Inte som TH som "ägs" av danska Codan och de har definitivt en syn på det här med skador som jag inte sett i Sverige tidigare....ullberg skrev:
Intressant, jag har förstått att du har god insyn baserat på dina tidigare inlägg så jag är böjd att tro dig, men du utelämnar ju det viktigaste- vad anser du är bra bolag att ha försäkringar i om man nu inte ska ha TH (som jag har f.n.)?
Samtidigt: jag fick min privata dator stulen på jobbet för några år sedan - hade inte ens tänkt anmäla skadan då jag antog att det inte skulle ersättas (hade sannolikt lämnat dörren till mitt kontor olåst med ganska dåligt skydd att komma in i korridoren) men mina kollegor övertalade mig. Just den gången var det faktiskt TH som "letade" anledningar att ersätta skadan, handläggaren frågade mig flera gånger om det inte fanns något som tydde på att kontorsdörren var uppbruten/dyrkad (för att på det sättet bli av med den vårdslöshetsnersättning som öppen dörr innebar). Det slutade med att jag fick stoppa handläggaren och säga med bestämdhet att jag inte avsåg driva den linjen då jag hellre tar lite mindre ersättning än ens "riskerar" ett försäkringsbedrägeri. - fick ändå vad jag tycker var väldigt bra ersättning...
Vi har också enbart goda erfarenheter av TH. I höstas sprack en fönsterruta i vår 10 år gamla sjöstuga. Ingen aning om varför den sprack, men TH menade att det berodde på spänningar i kombination med solstrålning. Det är ett riktigt stort fönsterparti, väger 160 kg och kommer att kosta 42.700 :- att få installerat. Fick brev från TH igår, de ersätter allt förutom vår självrisk på 1.500.
Jag har haft If försäkring, Trygg Hansa och Länsförsäkringars villaförsäkring under många år och det har aldrig varit några problem med TH och LF. Men har haft problem med If. Har haft smärre vattenskada med alla försäkringsbolag men det enda försäkringsbolaget som har nekat och varit otrevliga så är det If. Redan när jag anmälde skadan så blev det problem först sa personen att det blir en självrisk på 10 000 kronor och jag undrade om det inte blir 1 500 som det står i försäkringsbrevet för stor villaförsäkring men det sa han nej till. Jag trodde jag läst fel så jag accepterade 10 000 i självrisk men då svarade han inte på det (tyst i telefonen varje gång jag sa att jag accepterade 10 000). Då ändrade han sig och sa att skadan inte var den jag sa att det var och att det var en annan orsak till vattenläckan som inte gällde i försäkringsbrevet. Jag tyckte att de skulle skicka en skadereglerare men det ville de inte så jag kunde aldrig bevisa att jag hade rätt. Han avslutade med att vi kommer inte så mycket längre i den här diskussionen och la på luren.
Så mitt tips är att välja vilket försäkringsbolag som helst förutom If.
Så mitt tips är att välja vilket försäkringsbolag som helst förutom If.
Redigerat:
Ersättningar har jag ingen erfarenhet av och kan inte bidra med info om.
Men attityden IF har till en skada visade dom i sin reklam för ett antal år sedan.
"Lugn, det ordnar sig" och så ett nerbrunnet hus.
Inte en tanke på eventuell förlust av personliga saker med affektionsvärde eller liknande.
Bara att bygga upp igen, hurra vad bra!
Patetiskt
Men attityden IF har till en skada visade dom i sin reklam för ett antal år sedan.
"Lugn, det ordnar sig" och så ett nerbrunnet hus.
Inte en tanke på eventuell förlust av personliga saker med affektionsvärde eller liknande.
Bara att bygga upp igen, hurra vad bra!
Patetiskt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken bergvärmepump ska jag välja? Nibe, CTC, Bosch eller Thermia
Värmepumpar -
Klippa eller inte thuja Brabant
Häckar, Buskar & Träd -
Kvisthål i panel eller ohyra?
Tak & Vind -
Växthusgrund: gjuta klack direkt på berg eller göra plant med grus