8 341 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Villaägare misstänks ha stulit el i 20 år – Umeå Energi kräver 314 806 kr
Spillet när det gäller "eltjuvar" är nog extremt marginellt" och är nog knappast av den anledningen som elföretag höjer priserna. Handlar nog mer om att man kan höja med rejäla höjningar och då gör det dvs maximerar vinsten till ägarna precis som vilken annan verksamhet som helst som knappt är konkurrensutsatt. Samma gäller matpriser som också höjs omotiverat åt efter år särskilt efter pandemin och styrs av fåtal stora koncerner vilket man som konsument , kund inte kommer undan eftersom vi alla behöver el och mat.F fribygg skrev:
Ja, det var precis det de gjorde. Nu mäts inte varje gata men typiskt i nätstationer, så lite större områden.B Bitterhetsakademin skrev:
Det som syns på fotot är inte mannens mickel utan man ser tydligt spänningsprober och strömtänger och en nätadapter. I påsen hänger antagligen energimätinstrumentet.
Så brukar jag också göra, stoppa instrumentet i en påse för att skydda det lite från smuts när jag gör långtidsmätningar.
Markskåpet är altså skåpet där mannens servis grenar av och där kraftleverantören gjorde sin tillfälliga motmätning.
Det har varit en hel tråd om en kille som frågade om risken med att bli påkommen med att ampa upp sitt skåp från 16 A till 20 A. Några (som gjort det) sa att det var lugnt. Sen var det många som gissade och sa att nationella insatsstyrkan skulle komma efter ett par timmar.B Bitterhetsakademin skrev:
Det här caset visar tydligt att elbolagen har fett dålig koll.
Nu tillbaka till huvudfrågan. Vad f-n använde han elen till. Jag är sjukt nyfiken. 🤓
Det kommer ju troligen inte kunna dömmas ut så mycket pengar som dom begärt pga rättsfall i ämnet..
Det finns ju fall där man stulit mycket mer ström och ändå har det inte betecknats som grovt och preskiberas då efter 2 år.. och om det skulle vara grovt så är det väl 10 år till det preskiberas. så blir sista åren som mest troligt kommer bli beloppet som ev om det begärs ut med korrekta bevisbara beräkningar kan
Sen kanske man lärt sig bättre beräkningsmodeller som ger mer trovärdiga resultat
men några 20 sista åren kommer man inte få betala el för om man läser på lite..
https://lagen.nu/dom/nja/2013s467
tror inget har ändrats egentligen när det gäller det här , inte vad jag kan hitta iaf..
Det finns ju fall där man stulit mycket mer ström och ändå har det inte betecknats som grovt och preskiberas då efter 2 år.. och om det skulle vara grovt så är det väl 10 år till det preskiberas. så blir sista åren som mest troligt kommer bli beloppet som ev om det begärs ut med korrekta bevisbara beräkningar kan
Sen kanske man lärt sig bättre beräkningsmodeller som ger mer trovärdiga resultat
men några 20 sista åren kommer man inte få betala el för om man läser på lite..
tror inget har ändrats egentligen när det gäller det här , inte vad jag kan hitta iaf..
I mitt hus var det en kabel som var skarvad under jord, innan elmätaren och gick till ett förråd.
Farsan köpte huset i mitten på 80-talet och kopplingen fanns redan då men när han upptäckte den så tejpade han ny plast och säkrade upp skarven, sedan drog han en kabel från förrådet in till huset och satte en 3-fashandske där.
Allt detta upptäcktes när förrådet brann ner men elbolaget gav mig inga krav på ersättning, troligen eftersom kabeln bara gick till förrådet och att det inte gått åt mycket el där, jag var dessutom "ovetande" om hela arrangemanget.
När kabeln lagades och allt kopplades som de skulle så ökade min elräkning med ca 300kr i månaden. Det visade sig att farsan varit kreativ och kopplat in varmvatten, tvättstugan och golvvärmen i toan på gratiselen.
Farsan köpte huset i mitten på 80-talet och kopplingen fanns redan då men när han upptäckte den så tejpade han ny plast och säkrade upp skarven, sedan drog han en kabel från förrådet in till huset och satte en 3-fashandske där.
Allt detta upptäcktes när förrådet brann ner men elbolaget gav mig inga krav på ersättning, troligen eftersom kabeln bara gick till förrådet och att det inte gått åt mycket el där, jag var dessutom "ovetande" om hela arrangemanget.
När kabeln lagades och allt kopplades som de skulle så ökade min elräkning med ca 300kr i månaden. Det visade sig att farsan varit kreativ och kopplat in varmvatten, tvättstugan och golvvärmen i toan på gratiselen.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Låter tveksamt om han kan åka på att betala för alltihop. Det bör väl vara preskriberat för de första åren. Ev. blir han bara skyldig för 3 år bakåt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det borde kunna rubriceras som ett perdurerande brott alltså ett brott som anses pågå till dess att tillståndet upphör (alltså strömavledningen) och isåfall börjar preskriptionstiden löpa först då brottet avslutats men det får mer kunniga i juridiken här på forumet utreda. I så fall borde det gå att åtala för hela perioden.
H hempularen skrev:
Det är prövat i HDB Bitterhetsakademin skrev:Det borde kunna rubriceras som ett perdurerande brott alltså ett brott som anses pågå till dess att tillståndet upphör (alltså strömavledningen) och isåfall börjar preskriptionstiden löpa först då brottet avslutats men det får mer kunniga i juridiken här på forumet utreda. I så fall borde det gå att åtala för hela perioden.