G
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har man ångspärr i inre delen av ytterväggarna och tak så kan man ha fuktigt inomhusklimat utan att äventyra husets hälsa.
Turkiskt badhus;)
Övertryck mha olika ftx kan förvärra. Undertryck minskar risken.

Har man ångspärr i inre delen av ytterväggarna och tak så kan man ha fuktigt inomhusklimat utan att äventyra husets hälsa.
Ja det går ju bra när man bygger helt nytt men hjälper ju inte på ett gammal hus, samt att jag inte skulle förlita mig på att det är tätt i alla lägen heller. Räcker ju med att man dragit i ett par för långa skruvar till något så är det hål och har man det då väldigt fuktigt och övertryck och det råkar vara lite dåligt isolerat på denna platsen får man ju helt plötsligt problem med kondensering och fukt i den väggen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Turkiskt badhus;)
Övertryck mha olika ftx kan förvärra. Undertryck minskar risken.
FTX som genererar övertryck är väldigt felinstäld.

G
FTX som genererar övertryck är väldigt felinstäld.
Ja men det händer, tex i Kärrtorp där det gick dåligt.

Nya byggregler funkar utmärkt för hus som ändå är avskrivna och rivningsklara efter sin förväntade livslängd om 30 år.
Det är synd om gamla hus som kanske stått i sekler byggda med beprövade metoder ska behöva genomgå den behandlingen.

Mikael_L
T TypRätt skrev:
En stor del av problemet är väl att de gånger som systemen fungerar tex om du samtidigt har modern ventilation så att du i princip avfuktar luften hela tiden, blir inomhusklimatet bra för huset men kass för människor, många av oss får problem med torra händer som spricker och liknande för att luften blir för torr.
Modern ventilation avfuktar väl ingen luft...
Hur tänkte du nu?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Modern ventilation avfuktar väl ingen luft...
Hur tänkte du nu?
Det FTX system vi hade i den brf jag bodde innan vi flyttade till hus skapade duktigt mycket kondensvatten från värmeväxlaren. Kall luft med låg luftfuktighet kommer in och värms av växlaren (den varma fuktiga luften kyls och där av kondensvattnet) den varma luften som är lika torr som den kalla uteluften absorberar gladeligen all fukt den kan. För att vara tydlig då är det ju samma med självdrag men ett modernt system byter ju ut bra mycket mer luft än vad som sker med ett passivt självdrag där av att luften blir mycket torrare inne.

T TypRätt skrev:
Det FTX system vi hade i den brf jag bodde innan vi flyttade till hus skapade duktigt mycket kondensvatten från värmeväxlaren. Kall luft med låg luftfuktighet kommer in och värms av växlaren (den varma fuktiga luften kyls och där av kondensvattnet) den varma luften som är lika torr som den kalla uteluften absorberar gladeligen all fukt den kan. För att vara tydlig då är det ju samma med självdrag men ett modernt system byter ju ut bra mycket mer luft än vad som sker med ett passivt självdrag där av att luften blir mycket torrare inne.
Det är avluften, dvs luften man blåser ut, som avfuktas. det har ingen påverkan på inneklimatet. Tilluften som värms upp blir inte avfuktad.

Däremot blir det såklart torrare luft inne ju mer torr luft man tar in utifrån.

useless useless skrev:
Det är avluften, dvs luften man blåser ut, som avfuktas. det har ingen påverkan på inneklimatet. Tilluften som värms upp blir inte avfuktad.

Däremot blir det såklart torrare luft inne ju mer torr luft man tar in utifrån.
Ja, det är väl precis det jag skriver. Den springande pucken är det jag avslutar med "För att vara tydlig då är det ju samma med självdrag men ett modernt system byter ju ut bra mycket mer luft än vad som sker med ett passivt självdrag där av att luften blir mycket torrare inne."

Har man roterande värmeväxlare i FTX'en så återförs en del av fukten tillbaks till tilluften.

Mikael_L
T TypRätt skrev:
Ja, det är väl precis det jag skriver. Den springande pucken är det jag avslutar med "För att vara tydlig då är det ju samma med självdrag men ett modernt system byter ju ut bra mycket mer luft än vad som sker med ett passivt självdrag där av att luften blir mycket torrare inne."
Ja OK, det var så du menade.
Men då vi vill ha fräsch och trevlig luft inne så blir detta ju resultatet på vintern då den absoluta fukthalten i luften är så låg. Det finns liksom ingen genväg.
Det handlar inte alls om modern ventilation, utan bara om luftomsättning, allt mellan ingen alls, till normerad 1 luftomsättning varannan timme.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja OK, det var så du menade.
Men då vi vill ha fräsch och trevlig luft inne så blir detta ju resultatet på vintern då den absoluta fukthalten i luften är så låg. Det finns liksom ingen genväg.
Det handlar inte alls om modern ventilation, utan bara om luftomsättning, allt mellan ingen alls, till normerad 1 luftomsättning varannan timme.
Jag likställer modern med funktionell enligt dagens normer och krav på luftomsättning. Men du har rätt i fuktåterföringen i roterande FTX hittade ett kul examensarbete på precis det och det verkar generellt som att ju högre verkningsgrad ju mer fukt återförs på gott och ont men under vissa omständigheter (om tillförseln av fukt inomhus är stor) kan det bli till direkt, för huset, skadliga nivåer.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:550959/FULLTEXT01.pdf

FTX demonstrerar perfekt vad som händer när inomhusluft kyls ner till utomhustemperatur, och varför ångspärr används. :)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.