S Stego1 skrev:
Det är rätt lustigt att banker räknar mycket högre än hur verkligheten ser ut. Risken att räntan ska gå upp till 7% är väldigt osannolik de närmsta åren. Bankerna har satt sig i osotad spis genom att tillåta amorteringsfrihet under många år samtidigt som räntorna varit superlåga vilket drivit upp bostadspriserna. Skulle räntan gå upp till 7% så får för många problem så sannolikheten för det är minimal. Det hade väl varit mera logiskt att bankerna räknar på 4-5% som det joddlas om från expertishåll ska ses som normalränta.
Håller med!
När vi hade mötet med banken sade hon vi pratade med att det är 7 % som är det normala. De räntor som råder idag och som rådit senaste åren är onormala. Hon konstaterade att vi klarar av att köpa ett hus för 3,6 miljoner utan problem utifrån vår ekonomiska situation. Men inte i en hypotetisk framtid då.

Visst, aldrig fel att räkna på lite tuffare tider. Tråkigt bara att verkligheten som faktiskt råder inte är det som avgör.
 
harry73
Jag läste en artikel om att räntan på sikt alltid sjunker och har gjort det i typ1000 år.
Nollåttan är nu det normala och de höga räntorna vi hade för några decennier sen var onormalt höga.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag läste en artikel om att räntan på sikt alltid sjunker och har gjort det i typ1000 år.
Nollåttan är nu det normala och de höga räntorna vi hade för några decennier sen var onormalt höga.
Berätta gärna det för vår bank! :)
 
Visst har räntor varit sjunkande _länge_. Och även om 10% som på 80-talet sticker ut mer än 1,5% som idag så är det ju ändå bra att räkna med en viss marginal. Det gör ju att man inte blir så hyperkänslig för ränteförändringar. Jag tror generellt att nivån är rätt bra på bolånebedömningarna i Sverige och tror du kommer få svårt att argumentera där med banken. Lättare att öka inkomster eller spara mer pengar då tror jag.

Förresten, har inte Danske Bank ett erbjudande där du kan binda räntan på 20år till typ 2,19% eller något sådant? Det är ju lite högre ränta än de flesta andra, men fördelen är att de då kan räkna på 2,19% som kalkylränta istället för 7%. Kanske värt att kolla upp?

Edit, det var 30 år och 2,89%, https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/bolan-stabil
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Visst har räntor varit sjunkande _länge_. Och även om 10% som på 80-talet sticker ut mer än 1,5% som idag så är det ju ändå bra att räkna med en viss marginal. Det gör ju att man inte blir så hyperkänslig för ränteförändringar. Jag tror generellt att nivån är rätt bra på bolånebedömningarna i Sverige och tror du kommer få svårt att argumentera där med banken. Lättare att öka inkomster eller spara mer pengar då tror jag.

Förresten, har inte Danske Bank ett erbjudande där du kan binda räntan på 20år till typ 2,19% eller något sådant? Det är ju lite högre ränta än de flesta andra, men fördelen är att de då kan räkna på 2,19% som kalkylränta istället för 7%. Kanske värt att kolla upp?

Edit, det var 30 år och 2,89%, [länk]
Jobbigt dock om man flyttar efter tex 5 år och blir tvungen att betala in 1,8milj i ränteskillnadsersättning om man har bundit lånet på 30 år, jag har åkt på 120 000kr i det en gång och det är nog den tråkigaste utgiften jag någonsin har haft.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
T Turdus skrev:
Vi hade nog ganska liknande förutsättningar. Vi kollade på hus för 2,5 - 3 miljoner, då var det oftast typ 60-talsvillor med renoveringsbehov. Alternativt ett bostadsrättsradhus. När man började räkna på drifts/boendekostander kändes det väldigt mycket vettigare att bygga ett nytt ”billigt” hus (energiförbrukning, ingen fastighetsavgift ett antal år os.v.). Nu är vi inflyttade, jag har koll på varenda krona och vi har lagt ganska på pricken 3 Miljoner:

Tomt ink. fjärrvärmeanslutning
530 000 Kr
Anslutningsavgifter (El, VA, fiber, mm.)
275 000 Kr
Diverse avgifter + byggherrekostnader (Lagfart, bygglov, utsättning, KA, Besiktning, pantbrev, containerhyra, os.v.)
130 000 Kr
Markarbete (för grund, inklusive grovplanering, finplanering samt gräs)
235 000 Kr
Älvsbyhus, inklusive grund (inget garage)
1 800 000 Kr.
Fullt möjligt med andra ord. Det känns hoppfullt! :)
 
K Kallens skrev:
Visst har räntor varit sjunkande _länge_. Och även om 10% som på 80-talet sticker ut mer än 1,5% som idag så är det ju ändå bra att räkna med en viss marginal. Det gör ju att man inte blir så hyperkänslig för ränteförändringar. Jag tror generellt att nivån är rätt bra på bolånebedömningarna i Sverige och tror du kommer få svårt att argumentera där med banken. Lättare att öka inkomster eller spara mer pengar då tror jag.

Förresten, har inte Danske Bank ett erbjudande där du kan binda räntan på 20år till typ 2,19% eller något sådant? Det är ju lite högre ränta än de flesta andra, men fördelen är att de då kan räkna på 2,19% som kalkylränta istället för 7%. Kanske värt att kolla upp?

Edit, det var 30 år och 2,89%, [länk]
Tack för tipset!
 
M MarcusGust skrev:
Jobbigt dock om man flyttar efter tex 5 år och blir tvungen att betala in 1,8milj i ränteskillnadsersättning om man har bundit lånet på 30 år, jag har åkt på 120 000kr i det en gång och det är nog den tråkigaste utgiften jag någonsin har haft.
Tror faktiskt inte att de hade någon ränteskillnadsersättning på den bindningstiden. Annars hade det nog inte sålt så bra, för vem vet egentligen hur man ska bo om 30 år?
 
  • Gilla
MarcusGust och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Tror faktiskt inte att de hade någon ränteskillnadsersättning på den bindningstiden. Annars hade det nog inte sålt så bra, för vem vet egentligen hur man ska bo om 30 år?
Kollade aldrig länken, men såg det nu. Då kan det ju vara ett ok alternativ som bättrar på lånekalkylen jämfört med att räkna på 7%. Aldrig sätt bolån där man inte behöver betala ränteskillnadsersättning förr.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
Lite åt det amerikanska hållet, där binder man också ofta på 30 år men kan ofta hoppa av när som helst om man vill.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Måste det vara inne i Gävle?

Detta såg ju jättefint ut för 1,5.

[länk]

Nu vet jag INGENTING om området ska sägas... =)
Det behöver inte vara i Gävles centrala delar. Det är dock av stor vikt att kommunikationer finns och fungerar samt skola. I det aktuella exemplet är det bristfälliga kommunikationer. Finns bussförbindelse men tror ett par turer per dag. Lite läskig väg vintertid ca 3 mil enkel resa. Så just det objektet är nog inget för oss.

Men nej, vi har inget behov av att bo centralt. :)
 
H HonkaBonka skrev:
Gävle kommun.
El och avlopp vill man ju ha. Därför drog jag till med 250 000 för det i exemplet för avgifter för detta. Men kanske inte är möjligt (inte tillåts) att ansluta till det kommunala avloppet om inte tomten är köpt av kommunen.

Det finns en del att sätta sig in i och kolla upp. Ursprungsfrågan är i grund och botten av lite mer teoretisk karaktär.

Frågan har uppkommit då priser för befintliga hus på bostadsmarknaden hamnar på 3 miljoner och uppåt. Är tveksam att köpa ett gammalt hus, låt säga ett hus från tidigt 70-tal, där takomläggning, fuktrelaterade åtgätder, rust av badrum etc alltsom oftast måste göras. OM det nu går att få ett nytt hus för samma peng.
Vi byggde i Gävle.
Total kostnad ca 3,3 milj. Då fick vi tomten för 500’ och har byggt ett av marknadens billigaste modulhus och inrett övervåningen själva.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
S sandra.ek skrev:
Vi byggde i Gävle.
Total kostnad ca 3,3 milj. Då fick vi tomten för 500’ och har byggt ett av marknadens billigaste modulhus och inrett övervåningen själva.
Låter som det vi önskar få till. Även om ert slutpris hamnade över vad som är möjligt för oss. Vad är det för hus?
 
H HonkaBonka skrev:
Låter som det vi önskar få till. Även om ert slutpris hamnade över vad som är möjligt för oss. Vad är det för hus?
Älvsbyhus, en av deras 1,5 plans modeller. Vi gjorde övervåningen själva, men tog in firma för badrummet uppe.
 
  • Gilla
HonkaBonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.