Byggahus.se
Arkitektparet Andreas Lyckefors och Josefine Wikholms nya hem ligger i Askim på bekvämt cykelavstånd från Göteborgs centrum. Ett integrerat solcellstak och en både dekorativ och geometriskt precis fasad ger ett sobert intryck. Interiören bjuder på en väl gestaltad ljusföring och en planlösning som kan förändras med tiden.

Du kan läsa artikeln här: Villa Timmerman i Askim

• Gilla
helrob
  • Laddar…
PeterFalun
snyggt

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Tur att jag slipper måla om den fasaden när det är dags! :crysmile:

• Gilla
  • Haha
MinimalistWannabe och 8 till
  • Laddar…
Ett otroligt fint projekt!

Reagerade på 1000 (!) timmar projekteringstid - det är en helt makalös siffra för ett parhus. Blir nyfiken på hur många av dessa timmar som INTE gjorts på deras fritid…

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Väldigt vacker villa, men som i många andra fall när arkitekter får gå loss så blir saker otroligt opraktiska, som det geometriska mönstret, hur väl kommer trä:et klara sig när det kommer konstant ligga vatten i V formen?

Sen tycks det finnas något hat gentemot trappräcken ...

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Till vänster har du ju ett trappräcke.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Till vänster har du ju ett trappräcke.
Kanske bilden som lurar men på ena trappan så ser jag inget trappräcke, på halva trappan i varje fall.
Men i detta fallet så är det ett hus till dom själva. Läste för ett tag sedan att nästan varannan olycka i trappa sker pga avsaknad eller att man inte använder trappans räcke.

Niklasloow Niklasloow skrev:
Kanske bilden som lurar men på ena trappan så ser jag inget trappräcke, på halva trappan i varje fall.
Men i detta fallet så är det ett hus till dom själva. Läste för ett tag sedan att nästan varannan olycka i trappa sker pga avsaknad eller att man inte använder trappans räcke.
[bild]
Ni pratar om handledare? Jo den saknas.

Var är fallrisken/höjdskillnaden? Att folk orkar spana in, tjata och klaga på allt skit mellan himmel och helvete som inte rör dom själva. Istället kan man ju skriva (om man tycker om huset) "vilket fint, utsikt hus, smarta idéer, snygg fasadlösning, våga vägra svennebanan!"

• Gilla
sin och 5 till
  • Laddar…
PeterFalun
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var är fallrisken/höjdskillnaden? Att folk orkar spana in, tjata och klaga på allt skit mellan himmel och helvete som inte rör dom själva. Istället kan man ju skriva (om man tycker om huset) "vilket fint, utsikt hus, smarta idéer, snygg fasadlösning, våga vägra svennebanan!"

lite som Finn Fem Fel

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Måste vara omöjligt att putsa fönstren bakom det där rastret?

A ajn82 skrev:
Måste vara omöjligt att putsa fönstren bakom det där rastret?
Säkert, dom har nog glömt det. Det är ju bara två arkitekter…

Säkert, dom har nog glömt det. Det är ju bara två arkitekter…
Tack för att du förklarade för mig hur det görs, det är mycket klarare nu

• Haha
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Tack för att du förklarade för mig hur det görs, det är mycket klarare nu
Hade hoppats att du kan lista ut det själv! Försök !

Hade hoppats att du kan lista ut det själv! Försök !
Nä, vill inte ta ifrån dig glädjen att briljera med dina kunskaper, varsågod, var inte blyg

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.