Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är alltså inga ränder i gräsmattan utan gammalt klippt gräs. Däremot den raka kanten där gräset blir gult har jag inget svar på. 🤔

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ramnemark skrev:
Ja jordvärmen är inkopplad. Vi har ju sutteräng hus så vi värmer källaren även på sommaren. Jag vet inte exakt hur rören ligger vid träden då tomten "lyftes" av förra ägaren och då skarvades slangen efter de tagit sönder den.
Kör du bara jordvärmen eller kompletterar du med något annat? Vad har du för pump? Jag har köpt ett hus som har förberett med jordvärmeslang nedgrävd. Därför lite intresserad av dina erfarenheter.

GustavB skrev:
Kör du bara jordvärmen eller kompletterar du med något annat? Vad har du för pump? Jag har köpt ett hus som har förberett med jordvärmeslang nedgrävd. Därför lite intresserad av dina erfarenheter.
Jag kör bara jordvärme men pumpen har en el-patron som skjuter till när det är minusgrader. Min tomt är ganska liten (850kvm) så slingan är lite för liten för att klara av att värma mina 224+44kvm. Pumpen är en CTC Ecoheat 7,5. Trots detta ligger jag ändå bara på 14000kwh i total förbrukning och vi håller 22-23 grader i hela huset :)

Redigerat:
Nu har jag haft ett riktigt surt samtal med VDn på Kakelfirman. När de skulle göra om badrummet för 3e gången kom vi överrens om att de skulle besiktiga badrummet (via GVK). Jag har redan stått för en besiktning. Arbetsledaren försökte få min fru att beställa besiktningen så att vi står på pappret och får fakturan. Som tur frågade hon mig innan hon bokade. Efter 5-10 samtal fram och tillbaka går alla i ledningen på kakelfirman på semester. Ingen besiktning bokad, ingen lösning. Vid den 4e telefonsvararen tappade jag humören och ringde deras VD och sa att detta löser ni idag, annars betalas inte en enda krona. För att få lite effekt så ringde jag och fick tag på en anställd och sa till han att ringa sin chef privat om han han har något intresse av att få in några kronor. Efter 2 min (vi har ringt flera gånger om dagen i 2 dagar) så ringer VDn upp. Det tråkiga är att han har absolut sämst attityd av alla på företaget. Han sa att han inte kommer stå för en besiktning, har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Jag menar på att jag kan inte lita på deras ord för 3e gången när de har varit fel de andra gångerna. Han var allmänt dryg och otrevlig men i slutet kom vi fram till att besiktningsmannen jag hade här ska komma tillbaka och de ska firman stå för. Han sa hela tiden att det var beklagligt att det blivit såhär men han tyckte ursäkten räcker och hade inga förslag på någon ekonomisk ersättning. Han kanske är dåligt insatt i ärendet (har skött allt annat med arbetsledaren) men man kan ju tycka att som VD/ägare till företaget ligger det i hans intresse att lösa det så det kommer in lite pengar, snarare än att vägra allt och riskera att behöva stämma mig på pengarna, vilket förmodligen blir en dyrare cirkus för båda.

Min fråga är, gäller inte arbetsledarens ord när vi gör ett avtal om att de ska göra om badrummet? Hade de sagt att de inte står för besiktningen hade jag förmodligen valt att ta in en annan firma. Och hur många chanser måste man ge företaget att rätta sina fel? Enligt konsumentköplagen?

Vilket jävla badrum alltså..... 😵🔫

Så länge du har rimlig anledning att tro att en anställd har rätt att ingå avtal med dig så måste företaget stå för det även om den anställde inte hade formell rätt att göra det.

Rimligheten förändras givetvis av vad ni avtalar om.

Han är definitivt formell eftersom det är han som lämnat offerten och han jag beställt jobbet av. VDn fick samtalet nu när jag tröttnade på lögner och att de drar ut på tiden. Badrummet skulle varit helt färdigt i april. Det tar på husfriden att ha någon slags halv-byggarbetsplats hemma. Och jag lägger inte mer pengar eller monterar upp saker som behöver tas bort om det inte är godkänt denna gången heller. Så det står helt stilla. Nästa projekt på huset skulle ha påbörjats för en månad sedan.....

Hur många chanser behöver man ge ett företag att rätta till? För är det inte mer än en gång så hade jag kunnat välja en annan firma för att göra klart det. Vi avtalade att de skulle göra om det om de besiktigades av GVK.

Ramnemark skrev:
Han är definitivt formell eftersom det är han som lämnat offerten och han jag beställt jobbet av. VDn fick samtalet nu när jag tröttnade på lögner och att de drar ut på tiden. Badrummet skulle varit helt färdigt i april. Det tar på husfriden att ha någon slags halv-byggarbetsplats hemma. Och jag lägger inte mer pengar eller monterar upp saker som behöver tas bort om det inte är godkänt denna gången heller. Så det står helt stilla. Nästa projekt på huset skulle ha påbörjats för en månad sedan.....

Hur många chanser behöver man ge ett företag att rätta till? För är det inte mer än en gång så hade jag kunnat välja en annan firma för att göra klart det. Vi avtalade att de skulle göra om det om de besiktigades av GVK.
Om han lämnade offerten och har skött all annan kommunikation är företaget helt säkert bundet av att ni lagt till en besikting i avtalet. Det följer av:

Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område skrev:
2 kap. Om fullmakt

10 § Den, som åt annan givit fullmakt att sluta avtal eller eljest företaga rättshandlingar, varder omedelbart berättigad och förpliktad i förhållande till tredje man genom rättshandling, som fullmäktigen inom fullmaktens gränser företager i fullmaktsgivarens namn.
Där någon såsom anställd i annans tjänst eller eljest i följd av avtal med annan intager en ställning, varmed enligt lag eller sedvänja följer viss behörighet att handla å dennes vägnar, anses han hava fullmakt att företaga rättshandlingar, som falla inom gränserna för denna behörighet.
Hänvisa till det om VDn påstår att han inte hade rätt att lova bort en besiktning. Om dom däremot ljuger och säger att dom aldrig har lovat något sådant så har du dock ett möjligt bevisproblem.

Lycka till med allt.

Och om det känns riktigt jävligt med badrummet så … några av mina grannar fick "nöjet" att leva med en pausad stamrenovering i två veckor … över jul och nyår...

Jag tror att en kunds ord på vad som avtalats väger tyngre än firmans, annars får du säga att även din fru hörde att han lovade besiktningen

nino skrev:
Jag tror att en kunds ord på vad som avtalats väger tyngre än firmans, annars får du säga att även din fru hörde att han lovade besiktningen
Jag gissar att det i grunden finns ett skrivet avtal.

Den som hävdar muntliga tillägg och förändringar har bevisbördan. Till slut (i rätten) beror det på vem som verkar ärligast som vittne, och om det är "oavgjort" så gäller det skriftliga. Men det kanske finns mail e.dy och då är det bättre.

nino skrev:
Min fru var med och hörde. När jag pratat lite mer med henne så verkade de som att arbetsledaren var på väg att boka besiktningsmannen och sen dagen efter ändrade han sig helt och sa att vi skulle boka. Ungefär som att VDn fick höra det och sa nej. Vi har ett skriftligt kontrakt på pris, jobb och när det skulle vara färdigt. Jag vet inte om nått gäller eftersom det gått 3 månader sedan de skulle vara färdiga. Besiktningen lades till när jobbet var fel utfört för andra gången och jag hade en besiktningsman där på min bekostnad. Därför måste de göra en ny besiktning då försäkringsbolaget vägrar försäkra badrummet med det protokollet som finns.

Jag kommer nog dra av vite även fast det inte står i kontraktet. Däremot ett rimligt vite. Det är snart 1 månad sedan badrummet blev "klart" och de skulle fixa en besiktning. De gör allt de kan för att maska med tiden. Vi har garanterat lägst prio på den firman innan jag ringde VDn idag.

Krilleman
Har mycket otur kan man ha med hantverkare?

Du kanske gått på några "A"-brunnar för mycket?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Tar det aldrig slut på elände med det där företaget? Jaja, hoppas det löser sig snart så du kan gå vidare.

Ja något är det ju. Rykte/storlek och intryck av firman kan man inte gå på. Det är stenhårda kontrakt som gäller om jag någonsin ska anlita någon igen.

Jag vet hur de är Ramnemark. Man kan ju känna ibland att de vore skönt att slippa sätta sig in i varenda detalj om att bygga och renovera hus och bara ta in en firma till vissa moment.

Men min erfarenhet är att är man alldagligt händig och noggrann, så är de bästa alltid att sköta alla jobb själv eller med de vänner och familj i den direkta närheten.

Bra firma eller inte. Gör man de själv så chansar man inte. Har man en dålig dag måste man inte greja. Men alla kan ha dåliga dagar på jobbet. Eller helt enkelt vara dåliga på sitt yrke.

Med andra ord: Gör nästa badrum själv 💪!

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Idag fick jag lite energi och småfixade i badrummet. Det kan ju vara fel och att de ska rivas igen, men det elektriska är ganska lätt att ta bort. Så nu är dosorna kopplade, botten till kristallkronan monterad, termostat monterad och brytare med dekorram monterad. Drog även om matningen så den är lång nog för centralbytet och färgerna blir rätt. Imorgon ska jag koppla in trafon så ser vi hur det lyser.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.