915 751 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
aa, jo. vi har golvvärme och isolerat i gillestugan, så det blir inte lika kallt.
Parkett blir bättre.
Vet inte vad du tycker om vinyl, men det finns en del vinylgolv som jag tycker är snygga.
http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...tarkett-texstyle-authentic-chocolate/p-490039
Men man får aldrig "träkänslan" som är på trägolv. Tycker faktiskt dom lyckats ganska bra med att få till det på klinkersen.
Också ett vinylgolv.
Parkett blir bättre.
Vet inte vad du tycker om vinyl, men det finns en del vinylgolv som jag tycker är snygga.
http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...tarkett-texstyle-authentic-chocolate/p-490039
Men man får aldrig "träkänslan" som är på trägolv. Tycker faktiskt dom lyckats ganska bra med att få till det på klinkersen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Också ett vinylgolv.
Vi har ju inte en kall-källare, men jag tror plattan är oisolerad. Vi håller ca 22 grader i hela huset, även källaren/bottenvåningen. Men klinker är sådär utan golvvärme. Vi har klinker i halva källaren, men inte i rum som vi är några längre stunder i.
aha, biorummet ligger i källaren alltså? Aa håller med dig, vi kommer ju ha klinker i pannrummet (varmt p.g.a. pannan), tvättstugan (vi ska ha bastu där, så då är det gött med kallt golv, annars går vi i tofflor i tvättstugan) och i "vinkällaren" och där är det ok med kyla tycker jag
Annars blir det parkett för oss i ovanvåning, för att slippa det kalla.
Så tänker vi nu iaf. Vill dock hitta ett "rustikt" parkettgolv, likt det klinkersgolvet vi köpte så det kan bli lite repor o sådär utan att det gör nåt.
Så tänker vi nu iaf. Vill dock hitta ett "rustikt" parkettgolv, likt det klinkersgolvet vi köpte så det kan bli lite repor o sådär utan att det gör nåt.
Just i biorum skulle jag med satsa på heltäck, alt trägolv och en "jäkla stor matta"
speciellt om rummet är i lite källarlikt utrymme. Behövs lite mer ljudabsorbenter på väggarna ändå.. (Vi stod och valde mellan att regla ut väggarna och isolera vs att hänga sånt där tyg, som jag glömt vad det heter för ögonblicket, längs med alla väggar - vi hade sten/lecaväggar där)
Vi flyttade dock innan vi hann bygga klart det rummet..
..nu är det värre - Hmpf sån teknik i ett 1800-tals hus.. Inte lätt!
Men det sägs att man ska blanda nytt och gammalt ju..,
Men det sägs att man ska blanda nytt och gammalt ju..,
Passar absolut inte in i biorummet. Sen är det inte ett gammalt hus med fuktig källare utan ett torrt sutteräng med platta på mark. Har parkett nu och det blir det sen mednino skrev:
Ljudet är bra nog som det är nu. Det är redan ett biorum, det blir bara renoverat. Jag vill inte ha matta, det passar inte alls in så som jag tänkt det. Jag vill gärna ha parkett men de golvet som passar kostar 1000kr/m2. Har hittat ett laminat som är billigare men det är ju laminatSnigla skrev:Just i biorum skulle jag med satsa på heltäck, alt trägolv och en "jäkla stor matta"speciellt om rummet är i lite källarlikt utrymme. Behövs lite mer ljudabsorbenter på väggarna ändå.. (Vi stod och valde mellan att regla ut väggarna och isolera vs att hänga sånt där tyg, som jag glömt vad det heter för ögonblicket, längs med alla väggar - vi hade sten/lecaväggar där)
Men det sägs att man ska blanda nytt och gammalt ju..,![]()
tycker laminat är underskattat i rum där det inte ska vara högt slitage. vi skulle aldrig sätta laminat i vardagsrum eller lekrum eller hall, men i vårt sovrum däremot, skulle det vara optimalt
Jag märker knappt skillnad på laminat o parkett längre, om det inte är repigt vill säga.
Allt beror ju på hur kinkig man är, både med ljudet och laminat hehe. Man måste prioritera det som är viktigt för en själv.. kompromissa med sig själv (om man som mig fortfarande vill ha modern teknik framme i ett gammalt hus..). Jag är kinkig vad jag gillar för bas eg (men min sub är inte ens inkopplad..).. Men i övrigt så tycker jag det mesta låter "bättre än tvn" - så då är jag ganska nöjd.
Nu ska jag bara skramla ihop lite burkar så jag har råd med en projektor också.. men det får nog vänta tills jag vet om jag får tag i några nya snickare nu el inte!
Laminat är ganska kallt och halt tycker jag, men otroligt praktiskt och finns jääääättemånga snygga varianter! Det har vi lagt i många rum (inte i detta hus, här är det massivt trägolv som gäller) och har funkat bra.. har köpt nån variant som fläkte upp sig i kanterna dock..det var irriterande, hade inga kvitton kvar osv så vi orkade inte bråka om saken (dyrare variant av laminatgolv, de billiga funka perfekt hmm)
Tror nog du/ni får det jättefint oavsett vad ni väljer!
Nu ska jag bara skramla ihop lite burkar så jag har råd med en projektor också.. men det får nog vänta tills jag vet om jag får tag i några nya snickare nu el inte!
Laminat är ganska kallt och halt tycker jag, men otroligt praktiskt och finns jääääättemånga snygga varianter! Det har vi lagt i många rum (inte i detta hus, här är det massivt trägolv som gäller) och har funkat bra.. har köpt nån variant som fläkte upp sig i kanterna dock..det var irriterande, hade inga kvitton kvar osv så vi orkade inte bråka om saken (dyrare variant av laminatgolv, de billiga funka perfekt hmm)
Tror nog du/ni får det jättefint oavsett vad ni väljer!
Redigerat:
Det blir 7.1 system med Dynavoice högtalare och en Harman/Kardon förstärkare. Kan bli Infinity högtalare om jag hittar lite extra pengar. Blir även en Samsung 65" Curved TV
. Men det får vänta lite 
Renoverare
· Stockholm
· 20 286 inlägg
65 tum, småbild mao 
Åhå, har du provlyssnat på dem? (du kanske har dem redan?).. vilken variant har du planerat att köpa? jag funderade länge och väl på de prisvärda.. hmm.. hette de "challenger"(?) tror jag (de var ganska stora frontar iaf..) ..Ramnemark skrev:
Jag tänkte köpa dem men det slutade med ett rea-inköp på annat håll.. ett Yamahapaket
Jag har två "Dynavoice Magic" sedan innan.. himla snygga och bra ljud