915 768 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Får man då verkligen fakturera om jobben när det gått så lång tid. Det är bestridet 2015 för att jobbet inte var färdigt. Det bestreds 2016 eftersom de aldrig gjorde klart, och det som dem gjorde var fel. Sen har det gått 51 månader fram tills nu. Kortfattat så allt jobb de gjort här har varit fel och behövts göras om. Därför är hela fakturan i sig bestriden.B breakman skrev:
Det skulle vara lite mer USA eftersom enligt lag är 6 månader utan badrum pga dem ingen liden skada. Men det var jävligt opraktiskt....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Har det gått mer än tre år sen de senast hävdade att du hade en skuld till dem är fordran preskriberad. Du behöver alltså inte ens något skäl till att fordran skulle varit felaktig från början längre, det är överspelat. 2 § preskriptionslagen.Ramnemark skrev:
Jag skulle bara svara det kort. Typ: Fakturan bestrides. Er fordran är preskriberad enligt 2 § preskriptionslagen.
Vill du vrida runt kniven och säga att du inte hade betalat oavsett kan du ju göra det, men håll dig i första hand till preskriptionen som skäl till att bestrida.
Fakturan som är bestriden som de bifogade nu är daterad Juni 2016 så det är lite mer än 4 årNötegårdsgubben skrev:
Har det gått mer än tre år sen de senast hävdade att du hade en skuld till dem är fordran preskriberad. Du behöver alltså inte ens något skäl till att fordran skulle varit felaktig från början längre, det är överspelat. 2 § preskriptionslagen.
Jag skulle bara svara det kort. Typ: Fakturan bestrides. Er fordran är preskriberad enligt 2 § preskriptionslagen.
Vill du vrida runt kniven och säga att du inte hade betalat oavsett kan du ju göra det, men håll dig i första hand till preskriptionen som skäl till att bestrida.
Men vi har haft mejlkonversation med ungefär 1 års mellanrum när projektledaren har orkat svara på mina mejl. Men fodran borde vara själva fakturan? För att det inte ska preskriberas så borde de ha gått vidare inom 3 år efter fakturadatum om jag förstått det rätt?Ramnemark skrev:
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Det beror nog på vad de skrivit i mejlet. Har det stått något om att ni fortfarande är skyldiga dem pengar skulle jag tro att de kan hävda preskriptionsavbrott enligt. 5 § andra punkten. Har ni bara diskuterat själva saken och inte alls pengarna har de slarvat bort sin fordran.
Läste igenom mejlen nu. Det var 2016 som jobbet gjordes så där mindes jag fel. Men fakturan är från Juni 2016 och då var alltså inte badrummet färdigt och de ville inte skicka hit någon. Projektledaren har varit sjukskriven men svara på mejl ungefär var 6e månad. Senast vi pratades vid var februari 2018. I varje mejl har han påpekat att vi måste träffas och gå igenom det, för att sedan inte svara på 6 månader.
Kontakt:
Maj 2016
December 2016
Mars 2017
Oktober 2017
Februari 2018
Kontakt:
Maj 2016
December 2016
Mars 2017
Oktober 2017
Februari 2018
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Det är ju de två sista mejlen du behöver titta närmare på då. Har de påtalat fordran i något sv dem har de nog hållit den vid liv. De tidigare mejlen är ju alla mer än tre år gamla, så de spelar ingen roll.
Ja det är möjligt att de höll den vid liv:Nötegårdsgubben skrev:
”
Hej igen, ja det är inte bra att vi missar dig,
Och det kanske är så att du inte skall betala något men innan det så
måste vi träffas och reda ut vad som gick snett. Och vad den andra rörläggaren fick ändra.”
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Nej, det där skulle jag säga är för luddigt. Det krävs nog minst att de skriver något i stil med ”vi anser fortfarande att du är skyldig oss pengar enligt fakturan den XX mars 2016”.
Det enda som finns på mejl är han som säger att vi måste träffas och lösa det, och jag som säger att jag inte är intresserad av att träffas men berättat vad som gått fel. Jag bad dem kolla upp fakturan i Maj 2016 eftersom den helt enkelt inte stämde. Han sa i maj att han skulle kolla upp det och har aldrig erbjudit någon form av avdrag/rabatt utan väntat 6 månader och sedan vill träffas igen.Nötegårdsgubben skrev:
Anledningen till att jag inte ville träffas är att jag jobbar samma timmar som dem och med tanke på vilken skit badrummet var så vägrade jag ta ledigt och förlora MER pengar än vad jag redan gjort
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Då skulle jag göra som jag skrev ovan. Möjligen med tillägg att du vill se bevis på att de hållit fordran vid liv senast i september 2017 för att du ska fortsätta svara och vara villig att diskutera frågan i sak.