Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är en vägg så det hade kanske gått men det ska bli lite mjukfog istället :)

• Gilla
danpih
  • Laddar…
Idag skulle jag ”bara” gräva ur och gjuta en plint till en pollare nere vid odlingshörnan. Kom ner 10-15 cm innan jag stötte på rejäla stenar. Borrade några hål och slog ner några gängstavar (allt jag hade hemma). Sitter nog bättre nu än om jag gjort en vanlig plint ;)

Uppgrävt hål med stora stenar, gängstavar nedslagna i marken för plintfundament vid odlingshörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plintgrundläggning med gängstavar i en trädgård, markduk och stora stenar syns.
Skapa konto
Odlingslådor på svart fiberduk med omgivande stenar, med staket och hus i bakgrunden, nygrävd mark synlig.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Idag kom gruset. Beställde en extra. Nu ska den bara flyttas..
Trädgård med grusgång, odlingslådor och två stora säckar grus från Skanska.
Skapa konto
Nytt grus i en stor säck i en trädgård med upplagda odlingslådor på grusgång, med hus och husbil i bakgrunden.
Skapa konto

Tvättade även altanen :/
Nytvättad träaltan med vattenslang och husvägg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Du skulle ha tagit en säck planteringsjord också. Det går åt mycket jord när man fyller odlingslådor.

S sinuslinus skrev:
Du skulle ha tagit en säck planteringsjord också. Det går åt mycket jord när man fyller odlingslådor.
Ja det skulle man kanske gjort. Vi har 30-40st 40l påsar men det är 3x6 pallkragar som ska fyllas :)

Jag häftar fast plasten från påsarna med jord på insidan av mina sargar. Då håller de lite längre samt att de torkar inte ut jorden precis innanför lika lätt.

Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag häftar fast plasten från påsarna med jord på insidan av mina sargar. Då håller de lite längre samt att de torkar inte ut jorden precis innanför lika lätt.
Jag funderar på att vara super-seriös och köra platonmatta på insidan :)

• Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Bra idé att använda säckarna, jag använde åldersbeständig plast.

Gjorde även den här filen när jag byggde mina lådor. Den kan beräkna hur mycket jord man behöver, gissar på att du behöver nästan dubbelt så många säckar till

[länk]
Det kan bli 4x6 pallkragar med. Frugan har inte besiktigat det än :)

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det kan bli 4x6 pallkragar med. Frugan har inte besiktigat det än :)
Jaja oavsett så kan du iaf enkelt beräkna jordmängden på ett enkelt sätt nu :crysmile:

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Tänk på att inte räkna volymen jord som finns i säckarna. De är mycket löst packat i sådana. Räkna istället på vikten.
Det behövs 12*8*2*0.7 = 134 kg jord per pallkrage, så typ 7 säckar.

Om du fyller till halvvägs upp på den översta behöver du 6*3.5*7 = 147 säckar...

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Tänk på att inte räkna volymen jord som finns i säckarna. De är mycket löst packat i sådana. Räkna istället på vikten.
Det behövs 12*8*2*0.7 = 134 kg jord per pallkrage, så typ 7 säckar.

Om du fyller till halvvägs upp på den översta behöver du 6*3.5*7 = 147 säckar...
Det funkade perfekt för mig att räkna med hjälp av volymen. Fick det till 9 säckar i mina hemmagjorda lådor som håller samma mått som en pallkrage fast varje varv i mina lådor är 120mm högt och jag har tre varv. Vet inte hur hög en pallkrage är men det går ju att skriva in i min formel.

iSnobben iSnobben skrev:
Det funkade perfekt för mig att räkna med hjälp av volymen. Fick det till 9 säckar i mina hemmagjorda lådor som håller samma mått som en pallkrage fast varje varv i mina lådor är 120mm högt och jag har tre varv. Vet inte hur hög en pallkrage är men det går ju att skriva in i min formel.
Cirkus 20 cm om inte minnet sviker mig :).
Jag ville bygga egna lådor i komposittrall men jag har ju ingen känsla för stil enligt frugan :(

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Cirkus 20 cm om inte minnet sviker mig :).
Jag ville bygga egna lådor i komposittrall men jag har ju ingen känsla för stil enligt frugan :(
Har svårt att se att färdiga pallkragar skulle vara snyggare än något man har byggt själv :crysmile:

Därmed inte sagt att pallkragar är fula eller inte funkar för ändamålet.

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
Vi vet väll båda att man inte går emot chefen i huset ;)

• Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.