Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Jag håller med att karmen eller ramen borde vara vit men det går ju bra att måla kanten i efterhand.

Man brukar se att det sitter ett smalt foder som täcker springan.

Eller så gör man det lite extra komplicerat som jag gjorde och sätter takgipset efter vindsluckan. ;)

Tak med vit gipsplatta, vindslucka och brandvarnare ovanför en dörr med grön karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyckte inte det var någon tydlig information om att taket skulle fästas i luckan. Men vi löser det med lite målning och lister, men det känns som produkten kan utvecklas lite :/

S
Tror inte det är tänkt att fästa taket i luckan utan att sätta list runt. Blir ju tyvärr rätt framträdande då.

Men om det är tanken, varför livar inte luckan med ramen?

S
De har väl gjort den med en fals med tätlist i underkant för att tätningen ska hamna på varma sidan. Om du sätter list runt så hamnar ju luckan i liv med listen i alla fall.

Det är min lösning. Men jag hade velat använda allmogelist vilken är helt avrundad inåt. Det blir inte snyggt. Men jag tänkte vända listen åt andra hållet så funkar det.

Är det inte tänkt så att man ska sätta listerna i den vita luckan för att täcka hela ramen? Så har vi tänkt göra på vår iallafall, dock inte gjort det men det borde ju gå.

S
Men då går det inte att öppna luckan.

sinuslinus skrev:
Men då går det inte att öppna luckan.
Är du säker?

kulle
jag brukar sätta ramen jämnt med taket och sedan sätta foder ett par mm in på ramen.

S
huggan skrev:
Är du säker?

Sätter du list på gångjärnssidan så kommer listen slå i taket när den öppnas.

Okej, synd för det var vår plan och trodde att det skulle gå, får nog måla till ramen då.

kulle skrev:
jag brukar sätta ramen jämnt med taket och sedan sätta foder ett par mm in på ramen.
Jo det är ju den vanliga lösningen. Men ramen är inte målad och luckan är lite lägre. Så det är inte den lösningen tillverkaren tänkt sig. Men det är så vi kommer lösa det :)

kulle
Ramnemark skrev:
Jo det är ju den vanliga lösningen. Men ramen är inte målad och luckan är lite lägre. Så det är inte den lösningen tillverkaren tänkt sig. Men det är så vi kommer lösa det :)
Nej jag vet inte om tillverkaren har tänkt alls :p
Kanske skulle funka med klackfoder ?

Edit: Täcker iof inte den omålade ramen men luckan hamnar längre upp.

Redigerat:
Bra tråd och intressant läsning :thumbup:

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.