P
A ajn82 skrev:
När barnen är gamla nog att gå på krogen är de ju inte barn längre.. och förhoppningsvis kan de då flytta till eget boende
Börjar åka hem till kompisar sent redan tidigt i tonåren på helger etc

P
J Josth skrev:
Det går nattbussar till Solhem från både Rissne T och Brommaplan T. Inga problem att ta sig hem på natten bara man kollar tidtabellen.
Rissne är knappast ett tryggt område. Ta blåa linjen dit som ung tjej och hänga vill ingen vettig förälder

P
A ajn82 skrev:
Annars känns det som att man kan betala ganska många taxi resor hem om man bor lite längre ut och sparar någon miljon i inköpspris
Problemet är pendlingen till jobbet 5 dagar i veckan med mera. Behöver vara i city 8-17 varje dag. Sen ska det matchas med barnen

Kentvirulent skrev:
Suck. Sicket bullshit. Som tonåring kan du bara vara hemma och hänga hos en tjejkompis och bli sen.
Suck. Nu skrev du ju om döttrar som skulle åka hem från krogen. Så då svarade jag på det.
Kentvirulent skrev:
Sen om du tror att det är lika otryggt att hänga på en proppad nattklubb som att som tjej traska runt mitt i natten i Tensta C så går det inte att ta dig på allvar
Kanske inte lika , men det är nog ändå en väldigt otrygg miljö för tonårsdottern. Som sagt är det garanterat en hel del av klientelet på krogen som är ungefär samma som hon skulle riskera att stöta på när hon kom ut från T-banan. För att inte tala om vad lite drinkar eller annat som bjuds gör med omdömet hos henne.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Centrala Solhem ligger 500-1000 meter från Rinkeby och Tensta. Sveriges två värsta områden. Bor man i Solhem och tar t-banan gör man det från Tensta. Ska du låta dina barn åka där? Lycka till med det.

Med tanke på närheten till city så är det otroligt billiga villor där. Du kan ju fundera en stund på varför.

Men jättekul för dig att du gillar området. Då kan du ju fynda villa för knappt halva priset av vad det kostar i alla andra områden på samma avstånd från stan.
Har bott i centrala Solhem i 25 år. Aldrig med egna ögon sett ngt våldsbrott utföras. Visst har man hört om händelser men då har det inte varit i Solhem. Pendel till odenplan eller city på 10-12 slår tunnelbanan i min bok. Varför gå upp till Tensta? Sedan är otryggheten sjukt överdriven. Våra barn i åldrarna 12-14 åker själva buss till t.ex Rinkeby för pianolektion på kulturskolan etc. Hur lugnt som helst. Själv cyklar jag till jobbet i gamla stan så avståndet till city är ingen hake tycker jag.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Sen om du tror att det är lika otryggt att hänga på en proppad nattklubb som att som tjej traska runt mitt i natten i Tensta C så går det inte att ta dig på allvar
Tensta kan vi nog (tyvärr) vara överens om att man bör hålla sig därifrån. Men du ser inget av dessa stadsdelar i Spånga Solhem. Inte i skolorna heller. Jag har uppfattat att Solhemsbarnen oftast inte går vidare från Solhemsskolan (årsk 1 - 9) till Spånga Gymnasium, utan då är det andra skolor som gäller.

Solhem tog jag upp som ett exempel som borde kunna passa den omskrivna budgetnivån, och som är ett fint och lugnt område. Men det finns många fler exempel.

Om vi tar problemet man har som förälder när barnen börjar röra sig i staden i tonåren, så kan jag bara tipsa om hur vi gjorde. Jag såg till att erbjuda skjuts oavsett tid på dygnet, utan klagan. Visst fanns det kollektivtrafik igång, och de var minst två som åkte så hämtade jag vid tåget. Alternativt kunde jag hämta inne i stan även om klockan är 03. Och genom att göra klart att jag gärna gjorde detta, så valde de aldrig något farligare alternativ för hemresan. Enda nackdelen var att man fick skippa vinglaset till Lördag middagen, så att man kunde köra om behov uppstod.

Tensta håller jag mig som sagt borta ifrån. Förr kunde jag ibland handla i Tensta, lammkottletter till grillen var bra där. Men efter en incident för 10 år sedan (höll på att bli rånad) så håller jag mig därifrån. Egentligen kanske lite barnsligt, har varit med om värre saker i Kista, men har ändå inget problem att ta konsultuppdrag där.

• Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Tensta kan vi nog (tyvärr) vara överens om att man bör hålla sig därifrån. Men du ser inget av dessa stadsdelar i Spånga Solhem. Inte i skolorna heller. Jag har uppfattat att Solhemsbarnen oftast inte går vidare från Solhemsskolan (årsk 1 - 9) till Spånga Gymnasium, utan då är det andra skolor som gäller.

Solhem tog jag upp som ett exempel som borde kunna passa den omskrivna budgetnivån, och som är ett fint och lugnt område. Men det finns många fler exempel.

Om vi tar problemet man har som förälder när barnen börjar röra sig i staden i tonåren, så kan jag bara tipsa om hur vi gjorde. Jag såg till att erbjuda skjuts oavsett tid på dygnet, utan klagan. Visst fanns det kollektivtrafik igång, och de var minst två som åkte så hämtade jag vid tåget. Alternativt kunde jag hämta inne i stan även om klockan är 03. Och genom att göra klart att jag gärna gjorde detta, så valde de aldrig något farligare alternativ för hemresan. Enda nackdelen var att man fick skippa vinglaset till Lördag middagen, så att man kunde köra om behov uppstod.

Tensta håller jag mig som sagt borta ifrån. Förr kunde jag ibland handla i Tensta, lammkottletter till grillen var bra där. Men efter en incident för 10 år sedan (höll på att bli rånad) så håller jag mig därifrån. Egentligen kanske lite barnsligt, har varit med om värre saker i Kista, men har ändå inget problem att ta konsultuppdrag där.
Jag vet också många som helt enkelt "är taxi" åt sina barn, dvs gör just så, erbjuder skjuts hem. Då har man också koll på vika de hänger med osv. Eller bjuder på kostnaden för en taxi hem om det sker sällan och man inte har möjlighet att hämta. Att låta barnen åka taxi till krogen var och varannan helg, det blir både dyrt och är att curla dem onödigt. Jag har inte kommit dit än, men snart. Har hämtat sent, men då från kompisar. När de får gå på krogen är de förhoppningsvis 18 och visst kan man köra nåt eller några år, men nånstans måste ju barnen få prova sina egna vingar. Förhoppningsvis flyttar de till en mindre studentstad med krypavstånd hem. Plugga i sthlm verkar vara en öken. Har läst en termin. Sög. Inget studentliv alls. Studierna i Uppsala gav vänner för livet och livet man levde i studentområden och korridorer var som nån slags mix av friends och seinfeld. Folk poppade in till varandra hela tiden. Jag hopppas verkligen mina barn väljer nåt sånt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Suck. Nu skrev du ju om döttrar som skulle åka hem från krogen. Så då svarade jag på det.

Kanske inte lika , men det är nog ändå en väldigt otrygg miljö för tonårsdottern. Som sagt är det garanterat en hel del av klientelet på krogen som är ungefär samma som hon skulle riskera att stöta på när hon kom ut från T-banan. För att inte tala om vad lite drinkar eller annat som bjuds gör med omdömet hos henne.
Ingen tar detta på allvar. Det är bara trams.

om du skulle fråga 1000 unga tjejer om en nattklubb på Stureplan var lika otrygga som Tensta C klockan 03.00 så skulle de bara skratta åt frågan.

Varför tror DU att villor i just Solhem är så billiga?

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
P
Kretikos Kretikos skrev:
Har bott i centrala Solhem i 25 år. Aldrig med egna ögon sett ngt våldsbrott utföras. Visst har man hört om händelser men då har det inte varit i Solhem. Pendel till odenplan eller city på 10-12 slår tunnelbanan i min bok. Varför gå upp till Tensta? Sedan är otryggheten sjukt överdriven. Våra barn i åldrarna 12-14 åker själva buss till t.ex Rinkeby för pianolektion på kulturskolan etc. Hur lugnt som helst. Själv cyklar jag till jobbet i gamla stan så avståndet till city är ingen hake tycker jag.
Pendeln går inte på natten.

Varför tror du Solhem är så billigt jämfört med alla andra liknande villaområden på samma avstånd från stan.

P
H hempularen skrev:

Tensta är ju hur tryggt som helst enligt andra skribenter. Inte annorlunda än innerstan. Du är bara alarmistisk.

Skämt åsido. Vi pratar alltså om områden där POLISEN inte får/vill åka in med endast EN polisbil för att det anses för farligt.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Eller bjuder på kostnaden för en taxi hem om det sker sällan och man inte har möjlighet att hämta.
Även det kan vara ett problem. Laglig taxi hem kan även den vara vådlig. Precis som bostad väljs med omsorg behöver man göra detsamma med taxi.

boihus123 boihus123 skrev:
Bodde i radhus område förrut.Ja att barn leker mellan husen är dock en period mellan barnen är typ 2-6 år. Samt är nog vädligt beroende av radhusområde och grannar man få,
Att välja ett område för att man eftersöker till t.ex bra sällskap som kanske t.om är ambitiösa är också något att lägga i parametrarna när man söker område. Dvs, inte bara välja bort, utan även välja till.

Sägs att det krävs en by för att fostra barn.

Kentvirulent skrev:
Pendeln går inte på natten.

Varför tror du Solhem är så billigt jämfört med alla andra liknande villaområden på samma avstånd från stan.
Visst finns det delar av Solhem som ligger lite mera off och där man kan hitta en villa kring 6msek men lite mer centralt går de flesta vettiga kåkar mellan 7-13msek. Tror det är ganska jämförbart med andra områden med samma avstånd till city. Men den stora fördelen är att det har varit ett stort generationsskifte de senaste 10 åren så hela Solhem lever på ett annat sätt idag. Barnen har alla kompisar nära och det är liv och rörelse överallt. När jag flyttade hit var det bara pensionärer så långt ögat nådde.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
P
Kretikos Kretikos skrev:
Visst finns det delar av Solhem som ligger lite mera off och där man kan hitta en villa kring 6msek men lite mer centralt går de flesta vettiga kåkar mellan 7-13msek. Tror det är ganska jämförbart med andra områden med samma avstånd till city. Men den stora fördelen är att det har varit ett stort generationsskifte de senaste 10 åren så hela Solhem lever på ett annat sätt idag. Barnen har alla kompisar nära och det är liv och rörelse överallt. När jag flyttade hit var det bara pensionärer så långt ögat nådde.
Snittpriser på villor i Solhem de sista 12 månaderna är 7,7 msek enligt hemmet. Det är betydligt lägre än typ Sollentuna eller Täby som ligger längre från stan.

Går du bara någon kilometer bort till Sumpan så är snittpriset på villor 11,4 msek. I norra Ängby som också är rätt nära går villorna i snitt för 10 msek.

Kentvirulent skrev:
Går du bara någon kilometer bort till Sumpan så är snittpriset på villor 11,4 msek.
Lika med Duvbo. Granne med Hallonbergen....

• Gilla
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Har absolut inga problem med att ha råd med ett fräscht radhus i Danderyd/Bromma. En stor villa blir för tajt. Därmed att jag överväger radhus i Bromma/Danderyd stället för en stor villa i tex delar av Täby eller Sollentuna (som heller inte är problematiskt ekonomiskt)

Otrolig livskvalitet att komma närmre stan och slippa pendling
Ok, men då har du ju redan bestämt vad du vill så ingen anledning att dividera vidare här.

• Gilla
Emma Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.