Kentvirulent skrev:
Ingen tar detta på allvar. Det är bara trams.

om du skulle fråga 1000 unga tjejer om en nattklubb på Stureplan var lika otrygga som Tensta C klockan 03.00 så skulle de bara skratta åt frågan.

Varför tror DU att villor i just Solhem är så billiga?
Du har både rätt och fel. Nattklubben är inte överdrivet farlig, även om det sker en och annan våldtäkt på toaletten. Hela city är farligt, det rör sig väldigt mycket människor där alla tider på dygnet. Både potentiellt lätta offer och slipade gärningsmän. Procentuellt blir det rätt lite men totalt en hel del brottslighet. Dansa med tre mörkhyade på klubben är roligt, möta dem i förorten är läskigt.

Vad som händer efter nattklubben är väl problemet. Vem följer du med hem eller hur tar du dig hem eller vilken väg. Och är du tillräckligt nykter för att fatta beslut som inte riskerar leda till problem.

Problemet med de villaområden som är trygga är att kommunikationerna är dåliga. Det är i princip därför de är trygga. Svårt at ta sig dit och inte nära till något närgånget område runt T bana eller pendeltåg. Frågan är om det är tryggare att krångla sig hem till avlägset villaområde mitt i natten utan taxi eller skjuts.

Men jag förordar villa före radhus.

• Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Snittpriser på villor i Solhem de sista 12 månaderna är 7,7 msek enligt hemmet. Det är betydligt lägre än typ Sollentuna eller Täby som ligger längre från stan.

Går du bara någon kilometer bort till Sumpan så är snittpriset på villor 11,4 msek. I norra Ängby som också är rätt nära går villorna i snitt för 10 msek.
Att Norra Ängby är löjligt prissatt kan vi vara överens om. Mindre hus och tomt för pengarna får man verkligen anstränga sig för att hitta. Ett område jag aktivt valde bort redan när vi letade efter vårt första hus i Bromma för 12-13 år sen. Spekulanterna bestod då av innerstadsbor som skulle flytta ut när de fått barn, men ville fortsätta bo "hippt", belåningsgrad > 90%. Närheten till tunnelbana för vissa av husen i området kanske kan locka en del om jag ska vara lite mer objektiv. Bromma och många delar av Spånga är ju tyvärr en stor trafikinfarkt för bilar annars kan ju bil vara ett alternativ beroende på vart man jobbar.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
J
Det jag undrar är hur mycket fördomar det är om dessa olika områden.

Nyss på TV att det stals massor av svindyra mountainbikes i täby...

P Pin skrev:
Hela city är farligt, det rör sig väldigt mycket människor där alla tider på dygnet. Både potentiellt lätta offer och slipade gärningsmän.
Ja, city är nog farligt, uppsidan att det är många vittnen, men som jag förstår få som faktiskt ingriper om de ser nåt.

På t-bana/pendeltåg eller i en gångtunnel är det otäcka om man träffar ett gäng eller är ensam och träffar en ensam brottsling.
P Pin skrev:
Problemet med de villaområden som är trygga är att kommunikationerna är dåliga. Det är i princip därför de är trygga. Svårt at ta sig dit och inte nära till något närgånget område runt T bana eller pendeltåg. Frågan är om det är tryggare att krångla sig hem till avlägset villaområde mitt i natten utan taxi eller skjuts.
Att vänta på en buss eller gå en lång sträcka är inte roligt.

Att ha nära till stationen är ett plus...

Man ska tänka på att 10 minuter buss, 10 minuter vänta på buss och 12 minuter t-bana kan ta längre tid än bo vid en station och ha 20 minuters resa. Läget INOM området är alltså också viktigt för pendlingstider.

Om man sen cyklar, åker bil etc så kan givetvis ett läge närmare city vara bättre, trots bökig kollektivtrafik. Om man huvudsakligen åker med "eget" ressätt. Så man ska nog tänka efter hur man brukar transportera sig när man väljer var man bosätter sig.

Att bo nära stationen innebär dock att oönskade element enkelt kan kliva av tåget och besöka villorna. Frågan är om inte nuförtiden bilar, mopeder och elsparkar används vid brott, så detta att det är just vid stationerna brott händer är lite överspelat?

Det som händer här i kvarteren är att då och då åker en bil eller skåpbil runt och rekar. Rätt sällan är det bostadsinbrott, utan det är oftast BMW-bilar som blir bestulna på inredning och hjul. Bilarna som åker runt verkar helt orädda för att bli observerade. Eftersom det går i vågor så skulle jag tro att de tex länsar ett område i täby på BMW hjul, sen åker de till nacka, sen till sollentuna osv.

Inbrotten i villor verkar nästan försvunnit helt, utom på semestertider. Jag tror det beror på att så många i villor jobbar "på distans" (=hemifrån) fortfarande, nästan alla dagar i veckan. Så om en villa skulle vara tom, så är nån hemma i villorna kring den. Dessutom antar jag det inte finns lika mycket i ett hem som är värt att sno som är lätt att sälja. Finns säkert kvar några pundare som gör sådana inbrott. Och ligor från andra länder som som sagt åker runt och länsar område för område, men då främst på bildelar. Ungdomsgängen misstänker jag tjänar mer på att sälja droger. Vilket de troligen gör lika mycket i "fina" områden som i sunkiga... Betalningsförmågan i välmående områden är nog större...

Maria T
I ibrakadabra skrev:
Haha Stockholm är verkligen säreget, du får det att låta som att 9-13 miljoner är sjyssta priser för villor :D. Och det är det kanske också, i Stockholm, i förhållande till utbud/efterfrågan. Men ändå sjukt :D.
Jag som bor strax söder om Söder (Stockholm) kan hålla med dig om att priserna är tossiga - jag kollar, på kul då det inte är aktuellt, vad jag/vi skulle kunna få i andra områden som är av intresse, vissa delar av Dalarna samt vissa delar av kusten mellan Västervik och Kalmar. Ja, vi skulle kunna sälja vårt hus här och lätt kunna köpa ett hus på dessa orter, bli skuldfria och slantar över,
Men av olika orsaker så bor vi i Stockholm med omnejd - föräldrar och andra släktingar, många vänner men främst arbete, så det fortsätter vara sjuka priser.
Med erfarenhet av att ha bott i två andra länder, och deras nära-huvudstads-områden så gäller detsamma.

Maria T
Kentvirulent skrev:
När tonåringarna ska hem från krogen går inte Pendeln. Ska du låta tonårsdottern ta blåa linjen till Tensta på nätterna?
Utan att veta hur gamla dina barn är - trist att de behöver bli curlade.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
P
C Conqvist skrev:
Ok, men då har du ju redan bestämt vad du vill så ingen anledning att dividera vidare här.
nej läs trådstarten. Jag vill ha input på skillnad villa kontra radhus och hur de upplevs

P
P Pin skrev:
Du har både rätt och fel. Nattklubben är inte överdrivet farlig, även om det sker en och annan våldtäkt på toaletten. Hela city är farligt, det rör sig väldigt mycket människor där alla tider på dygnet. Både potentiellt lätta offer och slipade gärningsmän. Procentuellt blir det rätt lite men totalt en hel del brottslighet. Dansa med tre mörkhyade på klubben är roligt, möta dem i förorten är läskigt.

Vad som händer efter nattklubben är väl problemet. Vem följer du med hem eller hur tar du dig hem eller vilken väg. Och är du tillräckligt nykter för att fatta beslut som inte riskerar leda till problem.

Men jag förordar villa före radhus.
För att?

J JohanLun skrev:
Nyss på TV att det stals massor av svindyra mountainbikes i täby...
Är väl denna händelse som avses?
svt.se: Parets cyklar värda 400 000 stals – tjuvar kan ha spårat via träningsapp (2024-11-08)

Det påvisar igen att man skall vara försiktig med slentrianmässigt utfläkande av känsliga data i publika sammanhang.

"Ett spår polisen nu tittar på är om tjuvar utnyttjar digitala spår från cyklister i till exempel träningsappar, på cykeltävlingar eller information som delas på cykelklubbars digitala konton.

– En risk kan till exempel vara att dela gps-position av sin träningsrunda i digitala forum och visa bilder. I princip berättar man ju då var man bor, vad man heter och vilken cykel man har, säger Jonas Nilsson kommunpolis i Täby."

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
C Conqvist skrev:
Att Norra Ängby är löjligt prissatt kan vi vara överens om. Mindre hus och tomt för pengarna får man verkligen anstränga sig för att hitta. Ett område jag aktivt valde bort redan när vi letade efter vårt första hus i Bromma för 12-13 år sen. Spekulanterna bestod då av innerstadsbor som skulle flytta ut när de fått barn, men ville fortsätta bo "hippt", belåningsgrad > 90%. Närheten till tunnelbana för vissa av husen i området kanske kan locka en del om jag ska vara lite mer objektiv. Bromma och många delar av Spånga är ju tyvärr en stor trafikinfarkt för bilar annars kan ju bil vara ett alternativ beroende på vart man jobbar.
Ptja. Jämför Norra Ängby med att bo i typ i typ Gribbylund i Täby. Eller Typ Trollbäcken i Tyresö. Alla ”bra” områden.

Men i Norra Ängby går du till t-banan och har snabb access till city. Det är asmeckigt i de andra områdena. Du har ingen spårtrafik där och att ta sig till city tar en bra bit över timmen dörr till dörr. Släpar du dig till Roslagsbanan i Täby går den mkt mindre frekvent än T-banan och ”bara” till Tekniska.

I Norra Ängby har du natur i judarnskogen, en 4H gård med fantatisk lekplats, kafe, bageri, badhus, tennisplaner, 4-5 olika restaurangalternativ, Ängbybadet i Mälaren. ALLT på kort gångavstånd.

I Norra Ängby bor du helt utmärkt med en bil. Inga problem.

I Gribbylund eller Trollbäcken finns typ en svettig pizzeria eller två att gå till och inte ett smack kul på gångavstånd från kåken. Du måste ta bilen till ALLT och att leva med 1 bil är helt omöjligt.

Även barnen blir ”cut off” på ett helt annat sätt. Om de ska gå på gymnasiet i stan och börjar 08.00 får de åka hemifrån 06.15 för att hinna.

Jag har full förståelse för att en likartad villa i Norra Ängby kostar över 50% mer än i ovan områden.

P
Maria T Maria T skrev:
Utan att veta hur gamla dina barn är - trist att de behöver bli curlade.
Att inte vilja ha döttrarna i Tensta C klockan 03 är knappast att curla dem. Hade du någonsin satt din fot därinne kvällstid hade du hållt med

• Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
J
Kentvirulent skrev:
Att inte vilja ha döttrarna i Tensta C klockan 03 är knappast att curla dem. Hade du någonsin satt din fot därinne kvällstid hade du hållt med
Då får man nog som sagt erbjuda taxipengar hem, eller ännu hellre hämta dem. När de fyllt 18 kan man bara hoppas att uppfostran gör att de inte åker till tensta 3 på natten (om de nu inte bor där förstås).

Kentvirulent skrev:
Ptja. Jämför Norra Ängby med att bo i typ i typ Gribbylund i Täby. Eller Typ Trollbäcken i Tyresö. Alla ”bra” områden.

Men i Norra Ängby går du till t-banan och har snabb access till city. Det är asmeckigt i de andra områdena. Du har ingen spårtrafik där och att ta sig till city tar en bra bit över timmen dörr till dörr. Släpar du dig till Roslagsbanan i Täby går den mkt mindre frekvent än T-banan och ”bara” till Tekniska.

I Norra Ängby har du natur i judarnskogen, en 4H gård med fantatisk lekplats, kafe, bageri, badhus, tennisplaner, 4-5 olika restaurangalternativ, Ängbybadet i Mälaren. ALLT på kort gångavstånd.

I Norra Ängby bor du helt utmärkt med en bil. Inga problem.
Jag förstår absolut tanken att ha nära till "stan" eller till kommunikationer dit man nu vill åka... Men Norra ängby är väl då ett område för dig att satsa på? Eller är det för dyrt? När du pratar om vinster på 5 mille så borde Norra Ängby vara nästan att sikta "för lågt"?

Här är ju en kåk för 9 mille, rätt fin arkitektur, det känns inte jättedyrt eller?
https://www.booli.se/bostad/2212402
Givetvis lite mindre än om man rör sig längre ut, men ändå, för en fristående villa känns det helt ok.

Fast går det verkligen så snabbt från norra ängby till "stan"? Adressen ovan är 13 minuters promenad samt 21 min tub till T-centralen (givetvis kan man ju räkna odenplan eller nåt annat som city och "vinna" några minuter).
Kentvirulent skrev:
I Gribbylund eller Trollbäcken finns typ en svettig pizzeria eller två att gå till och inte ett smack kul på gångavstånd från kåken. Du måste ta bilen till ALLT och att leva med 1 bil är helt omöjligt.
Jo. Fördelen med tex Täby är väl just att det är lite svåråtkomligare än andra ställen. Än mer blir det väl så om man flyttar till en håla på landet... Så buset orkar inte åka dit. Om det heller inte finns så mycket att göra där så är det väl ännu större anleding att inte åka dit. Plus att inget miljonprogramsområde ligger nära.

För många som inte jobbar i city, som hellre är i naturen än i stan så kan de faktorer du värderar vara rätt oviktiga...

Kentvirulent skrev:
För att?
För att slippa grannar nära inpå och allt jidder med samfällighet eller brf.

Nu har du ju diskvalificerat större delen av sto som no go zon och resten går du inte råd med eller för lång pendling för att vara 8-17 i city varje dag så du får skriva om din kravspecifikation.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J
Jag är ingen van kollektivtrafikpendlare, men den slutsats jag dragit är att jag mycket hellre har 30 minuter på SAMMA tåg än att behöva byta mellan buss och tbana/pendeltåg. Det är väntan stående ute i regn, kyla, snö utan en möjlighet att bekvämt läsa, kolla mobilen mm som suger... Till skillnad mot att i bästa fall, på riktiga tåg och vissa pendeltåg (om man undviker rusning) ta fram laptopen och jobba.

Som jag förstår blir väl turtätheten sämre ju längre ut på linjerna man bor. Men bor man innan de delas så lär de gå rätt ofta, så väntevärdet är lågt.

Så, förutom när det är knökfullt på tåg så är det rätt OK att vara på samma tåg en längre tid.

Att byta mellan två tunnelbanor, eller möjligen bussar men då mitt i stan, det är inga som helst problem. Att byta till buss ute i nåt villaområde med turtäthet på 15-20 minuter i rusning och en eller max två gånger i timmen i lågtrafik, DET gör pendling till en pina.

Så att bo nära en station med tät tågtrafik, pendeltåg eller tunnelbana kan kvitta, gör att pendlingen blir rätt ok trots allt. Även om man bor en bit ut.

Att byta från SJ tåg till tunnelbana / pendeltåg var iallafall de få gånger jag provade det en pina, men det var innan man byggde om t-centralen. Jag inbillar mig det blivit bättre nu.

För roslagsbanan, är det inte så att de ska förlänga den till tcentralen?

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
du får skriva om din kravspecifikation.
Lösningen konvergerar till en optimal kompromiss mao som med mycket annat i livet. ;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men bor man innan de delas så lär de gå rätt ofta, så väntevärdet är lågt.
Vänta till SL får för sig att "lägga om trafiken"..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.