Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Åh vad gott att vara färdig med det! Armering slänger du på snabbt själv! Verkar vara en mycket trevlig tomt! Ser ut som ni har tur med vädret ni också!

Tomten är helt underbar, ska ta några fina bilder när det är bra väder.

Heij83
Nu blir det lite stillestånd då vi väntar på bra väder för gjutning, men då har man tid att fundera.
Vi har kommit på att det fins utrymme under den övre plattan som bara ska fyllas med dränerade material så varför inte göra en vinkällare med glaslucka.

Är det någon som har erfaren het av likande eller har bra tips så är allt välkommet.

• 3D-skiss av ett kök med en planerad vinkällare synlig genom en glaslucka i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datormodell av en planerad vinkällare under en övre platta med dränerade material och en synlig glaslucka.
    Skapa konto
  • Wow
PellePeps
  • Laddar…
Heij83
PellePeps PellePeps skrev:
Det finns en liknande här: [länk]
Det fortsätter med några inlägg hur de gjorde allting.
Fräckt, men det vi har tänkt oss är betydligt större.
Luckans mått räknar vi omkring 1,7x1 m men väl nere i källaren så kommer nog botten bli 2,5x2m och 1,5m djup.
Luckan ska vara öppningsbar med kompressordriven fjädring som styrs via kodlås eller app

Heij83
T tpsoft skrev:
Här är också en som jag även tror finns här: [länk]
Tackar! Den var riktigt bra

Kul och häftigt projekt! Vi är i ungefär samma läge byggmässigt. Vi ska förhoppningsvis gjuta till veckan.
Har läst om era turer kring PBL och handikappanpassning och känner mig inte avundsjuk! Vi bygger ett fritidshus och slipper då dessa. Något ni gjort är att vädra planlösningen här på forumet, vilket jag antar varit bra. Mycket input och tid för att tänka till några varv extra. Jag funderade också mycket och googla en del men fick inte den "live feedback" då jag startade min projektråd först när det var dags att dra igång bygget.
Kommer följa ert projekt. Lycka till! Och hoppas gjutningen går/blev bra

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
R Roosen skrev:
Kul och häftigt projekt! Vi är i ungefär samma läge byggmässigt. Vi ska förhoppningsvis gjuta till veckan.
Har läst om era turer kring PBL och handikappanpassning och känner mig inte avundsjuk! Vi bygger ett fritidshus och slipper då dessa. Något ni gjort är att vädra planlösningen här på forumet, vilket jag antar varit bra. Mycket input och tid för att tänka till några varv extra. Jag funderade också mycket och googla en del men fick inte den "live feedback" då jag startade min projektråd först när det var dags att dra igång bygget.
Kommer följa ert projekt. Lycka till! Och hoppas gjutningen går/blev bra
Ja det har varit en lång resa, men man lär sig mycket.
Tyvärr får jag säga att vi tog input om planlösningen här i forumet lite för sent då alla handlingar redan var klara, men en extra toalett lyckades vi få med som vi kände var ett bra förslag. Annars är vår planlösning väldigt speciell vilket väcker lite debatt och åsikter.
Förhoppningsvis blir det gjutning i v13 men det beror helt och hållet på vädret.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ja det har varit en lång resa, men man lär sig mycket.
Tyvärr får jag säga att vi tog input om planlösningen här i forumet lite för sent då alla handlingar redan var klara, men en extra toalett lyckades vi få med som vi kände var ett bra förslag. Annars är vår planlösning väldigt speciell vilket väcker lite debatt och åsikter.
Förhoppningsvis blir det gjutning i v13 men det beror helt och hållet på vädret.
Vad är det med vädret som spelar in? Jag har fått intrycket att man kan "justera" betong blandningen beroende på temperatur. Dock är väl spöregn inte att föredra...

Heij83
R Roosen skrev:
Vad är det med vädret som spelar in? Jag har fått intrycket att man kan "justera" betong blandningen beroende på temperatur. Dock är väl spöregn inte att föredra...
Det går att justera men det kostar mer och kanske inte blir lika bra resultat.
Vi ska ha betonggolv och då vill vi ha perfekta förhållanden.

Heij83 Heij83 skrev:
Det går att justera men det kostar mer och kanske inte blir lika bra resultat.
Vi ska ha betonggolv och då vill vi ha perfekta förhållanden.
Ok förstår. Vi har också funderat på betonggolv men har beslutat för att inte göra några extra åtgärder för det. Som tex annan/extra ballast, inte använda flytmedel (vibbfri), extra grovt armeringsnät. Etc. Men blir plattan ok så kommer vi nog överväga att använda som färdigt golv.
Ang frostkydd i betongen så har jag fått indikation på att det är en ”ringa” kostnad..dock inga exakta siffror. Nu i veckan ser dock prognosen där vi bygger lovande ut med plus hela tiden :)

Heij83
R Roosen skrev:
Ok förstår. Vi har också funderat på betonggolv men har beslutat för att inte göra några extra åtgärder för det. Som tex annan/extra ballast, inte använda flytmedel (vibbfri), extra grovt armeringsnät. Etc. Men blir plattan ok så kommer vi nog överväga att använda som färdigt golv.
Ang frostkydd i betongen så har jag fått indikation på att det är en ”ringa” kostnad..dock inga exakta siffror. Nu i veckan ser dock prognosen där vi bygger lovande ut med plus hela tiden :)
Våren har kommit hit med så idag görs det sista med armeringen så nu är det bara att hålla tummarna på uppehåll

• Gilla
LVH
  • Laddar…
Heij83
Nu är större delen av armering gjord, bara några få gärn kvar att bocka.
Betongaren har nu gett oss en preliminär datum för gjutning som förhoppningsvis kan ske i slutet av v15, så nu är det bara att hålla tummarna för fint väder för jag börjar klättra på väggarna.

• Armeringsjärn på träformar redo för betonggjutning i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Rob em och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Medans vi väntar på att få till gjutningen så blir det lite pill med vinkällaren.
Fick även lite hjälp med att spika i cellplast spikarna.

• Barn hjälper till att spika cellplastspikar för isolering av vinkällare.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
saiter och 5 till
  • Laddar…
Kul när hela familjen hjälps åt att bygga hemmet!

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.