39 874 läst ·
135 svar
40k läst
135 svar
Villa-75, dålig lukt.
Vi har ingen asfboard i golven. Har nivellgolv. Men finns asfaboard i väggarna...L Leif i Skåne skrev:Här är en länk till liknande problem.
[länk]
Problemet med asfaboard från när den kom och fram tills, man begränsade lukt och emission av inpregneringen svensk tillverkad skiva i slutet av 70-talet, var att den användes i många 70-tals hus.
När det används i golv upptäckte det snabbt då fukt vandrar genom betong vilket man inte trodde på då, man hade minsann använt "tvättad singel" under!
När skivan användes i väggar med tegel utanför eller träpanel som är vanligt i gavelspetsar var det inga problem till en början.
Men på 2000-talet började man använda 2 saker samtidigt dels ny tät färg så väggen inte kunde andas, det saknades ventiler längst upp som släpper ut lukt o fukt från luftspalt. Det andra problemet var att husen var så täta att inneklimatet var dåligt, därför förordade man frånluften ventilation vilket orsakar undertryck. Det får till följd att lukt i väggar och golv sugs in i bostaden.
Jag har sett hus med ventiler monterad inifrån som inte går igenom hela väggen utan yttre panelen täcker på utsidan!?
Cillisa skrev:
Spån- och masonitskivor innehöll vid den tiden formaldehyd.Cillisa skrev:Var det luktar mest går inte urskilja. Typ 12 företag har varit här under 4 års tid å letat. Vi har skickat asfaboard på analys och den hade en anisol i sig. Minns inte vilken nu.
Men någon källa måste väl finnas kvar? Eller kan huset vara så luktsmittat att det ca 3 år efter borttagning av källan plus sanering med joner fortfarande luktar och sätter sig i kläder?
Jag vet att det är inne just nu att skylla på impregnering, lim mm, men mitt tips är ändå de tillsynes oförargliga skivorna ni har i skåpbottnar och väggar.
En rejäl kemisk doft som särskilt fastnar i skinn eller plast, som barnens ryggsäckar, i livsmedel .
Innehåller förmaldehyd, 2.4.6 trikloranisoler? Det är vad som finns i vår inomhus luft..Igen skrev:
Spån- och masonitskivor innehöll vid den tiden formaldehyd.
Jag vet att det är inne just nu att skylla på impregnering, lim mm, men mitt tips är ändå de tillsynes oförargliga skivorna ni har i skåpbottnar och väggar.
En rejäl kemisk doft som särskilt fastnar i skinn eller plast, som barnens ryggsäckar, i livsmedel .
Hej! Vi har Götenehus från 77 med liknande uppbyggnad . Oisolerad platta på mark med ursprungligen ingjutna reglar (som sedan byttes ut). Vårt hus fuktsanerades redan 1989 med ventilerat golv och syllbyte. 2015 bytte jag ventilerade golvet igen mot Nivell då jag la i golvvärme. Golvventilationen är hygrostatstyrd och fördelad i fyra zoner. Vi har aldrig haft problem med lukt.
Skillnad mellan vårt och er hus: hos oss byttes all syll "in-situ". Dvs. när jag rev bort golvet på bottenplan såg jag att alla ytterväggar vilade på nya syllbitar som även var isolerade mot bottenplattan. Dvs. de har troligtvis jackat upp väggar och sågat ut/bytt ut syll meter för meter redan 1989 (vilket jag är väldigt tacksam för).
Mao tror jag dessvärre att er syll avger lukt som troligtvis når rummen via väggar, för att sedan sugas upp under golvet igen (därför kan inte golvventilationen råda bot på lukten). Det är synd att ni inte bytte ut syll också när ni redan rev allt för att installera Nivellgolv...
Skillnad mellan vårt och er hus: hos oss byttes all syll "in-situ". Dvs. när jag rev bort golvet på bottenplan såg jag att alla ytterväggar vilade på nya syllbitar som även var isolerade mot bottenplattan. Dvs. de har troligtvis jackat upp väggar och sågat ut/bytt ut syll meter för meter redan 1989 (vilket jag är väldigt tacksam för).
Mao tror jag dessvärre att er syll avger lukt som troligtvis når rummen via väggar, för att sedan sugas upp under golvet igen (därför kan inte golvventilationen råda bot på lukten). Det är synd att ni inte bytte ut syll också när ni redan rev allt för att installera Nivellgolv...
Syllen är analyserad på labb. Den är ej tryckt eller penslad med kuprinol därav gjordes inget syllbyte.Z Zakalwe skrev:Hej! Vi har Götenehus från 77 med liknande uppbyggnad . Oisolerad platta på mark med ursprungligen ingjutna reglar (som sedan byttes ut). Vårt hus fuktsanerades redan 1989 med ventilerat golv och syllbyte. 2015 bytte jag ventilerade golvet igen mot Nivell då jag la i golvvärme. Golvventilationen är hygrostatstyrd och fördelad i fyra zoner. Vi har aldrig haft problem med lukt.
Luftspalt och hål i väggarn, hur är dom utförda?Cillisa skrev:
T.ex. hålet i väggen, är dom riktigt utfärda med ett 110 mm plaströr eller liknande lufttät kanal genom väggen så det är frisk uteluft som kommer in. Det får inte finnas någon luft som kan komma från själva väggen.
Likaså luftspalt under eller över fönster, kan luft och lukt som varit i väggen innanför klädseln sugas in.
Om du lossar den indre ventilen och tittar in i väggen kan du se isolering och väggens trädelar eller är där ett tätt rör ända ut?
Stäng frånluft fläkten under en vecka, vädra genom öppet fönster som man gjorde förr.
Redigerat:
Rören är täta och genomgående.L Leif i Skåne skrev:Luftspalt och hål i väggarn, hur är dom utförda?
T.ex. hålet i väggen, är dom riktigt utfärda med ett 110 mm plaströr eller liknande lufttät kanal genom väggen så det är frisk uteluft som kommer in. Det får inte finnas någon luft som kan komma från själva väggen.
Likaså luftspalt under eller över fönster, kan luft och lukt som varit i väggen innanför klädseln sugas in.
Om du lossar den indre ventilen och tittar in i väggen kan du se isolering och väggens trädelar eller är där ett tätt rör ända ut?
Stäng frånluft fläkten under en vecka, vädra genom öppet fönster som man gjorde förr.
Vi Har tilluft i fönsterna.
Vi har gjort en luftanalys och den visar att inomhus luften innehåller 2.4.6 trikloranisoler. Och asfaboard och syll trikloranisoler och tetrakloranisol.J Jesca skrev:
Vi har stängt och vädret och det hjälper Men d er går inte på vintern med minusgrader. Hela sommaren är det luktfritt när fönster och dörrar är öppna. Jag vill inte ventilera bort. Jag vill veta var källan är Så Vi kan åtgärda det och leva vårt liv igenL Leif i Skåne skrev:Luftspalt och hål i väggarn, hur är dom utförda?