Vilken FLVP är det? Även med en Nibe 750 som har en väl tilltagen kompressor, får du som mest 6,5 kW värme - resten får du från eltillskott. Med 25+ grader på 250 kvm kommer elpatronen gå väldigt mycket/permanent avhängig av isolering på vintern.

Behövs 25-27 grader permanent för den sjuka, eller räcker det att ha tillgång till det vid behov? I så fall kan en kamin i stängd utrymme fungera (kolla vad som gäller i kommunen - vissa har begränsningar på hur mycket en kamin får användas, och skiljer på ved och pellets). Annars en LLVP i ett rum där dörren hålls stängd. Sänkt resten av huset till 19-20 grader. Det är vad jag skulle göra.

Om 25-27 behövs i hela huset har jag ingen lösningar. :-(

• Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Rekommenderat max husstorlek för NIBE F730/F750 är 200 kvm!! Och här pratar vi dessutom om väsentligt högre inomhustemperaturer än normalt. Frånluftsvärmepumpar passar helt enkelt inte, bara om man vill ha mycket el-patron.

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
P
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
IVT 490 är en klassisk frånluftsvärmepump av den äldre typen som ger ca 2 kW värme från kompressorn. Resten blir med el-patron. Jag uppskattar att ni behöver en värmepump som ger uppåt 12 kW från kompressorn för att motsvara det stora värmebehovet och hålla 25-27 i hela huset utan el-patronen.

Kanske går det att få in en vattenburen radiator i badrummet på plan 2 så ni inte behöver köra el-golvvärmen eller i vart fall kan köra den betydligt mindre?

• Gilla
  • Älska
Carpe Thermia och 5 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.
Kompressorn i en IVT 490 kan ge upp till 2 kW värme. I ert hus på 225 kvm är den stackars FLVP en elpanna med väldigt lite stöd av kompressorn tyvärr. :-( Långsiktig lösning bliver en annan värmelösning - Berg/Jordvärme, Luft/Vatten, fjärrvärme eller liknande. Har inte tillräcklig kunskap att räkna ut hur mycket dom ska överdimensioneras för att ge er det inomhusklimat som behövs för hälsan tyvärr. Hoppas någon annan bjuder inn.

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Det här inlägget hjälper ju inte ts alls men det är ju nästan kriminellt att sätta en sådan vp i ett hus på dryga 200kvm.... men det är väl som vanligt att kataloghus bara levererade denna lösning om inte beställarn ville ha något annat

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Kompressorn i en IVT 490 kan avge ca 1,5 - 2 kW värme och drar då ca 500 - 600 W el. Om huset behöver mer än 2 kW blir det tillsats (elpatron).

Om man antar att er 490-kompressor går kontinuerligt sep-maj drar den ca 4 000 kWh el (och gör ca 12 000 kWh värme). Skillnaden mellan 4 000 kWh och 28 200 kWh är fläktel, hushållsel och elvärme (elpatron, elgolvvärme etc). Rimlig fläktel och hushållsel kan vara 6 000 kWh, vilket innebär att ca 18 200 kWh är elvärme.

Mina tankar:
* Stänger du av elgolvvärmen i badrummet kommer det att bli kallare där och då blir elanvändningen lägre - men om du genom att ha dörren öppen lyckas få badrummet att vara lika varmt som tidigare (lite osannolikt) har du bara flyttat elanvändningen från golvvärmeslingorna till elpatronen i värmepumpen.
* Att stänga av ventilationen drar undan underlaget för frånluftsvärmepumpen och sparar därmed inget - dessutom är det helt förkastligt för inneklimatet.
* Som flera andra nämnt är sänkt inomhustemperatur den enklaste åtgärden, men den verkar inte möjlig med dina förutsättningar.
* Den enda "quickfix" jag kan komma på är en luftluftvärmepump. Beroende på planlösning mm kan det vara lämpligt att placera dess innedel där värmen är mest önskad. Borde kunna ge upp till 5 000 kWh besparing.
* En lösning som på allvar kan sänka energibehovet är bergvärmepump eller luftvattenvärmepump i kombination med ftx-ventilation, men den lösningen kan du i bästa fall ha på plats inför hösten 2023. Borde kunna sänka ert elbehov åtminstone 10 000 kWh, kanske 15 000 kWh.

Har själv gjort det senare i mitt hus, även det byggt 2005 med en IVT 490-kompressor. Något mindre yta (169 m²) och innetemperatur kring 21 °C, men elbehovet har minskat från ca 16 000 kWh till ca 9 000 kWh per år.

• Gilla
Warleod och 15 till
  • Laddar…
Håll ögonen på blocket efter en beg luftvattenpump, om du är snabb och har tur…

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
P Per L skrev:
Kompressorn i en IVT 290 kan avge ca 1,5 - 2 kW värme och drar då ca 500 - 600 W el. Om huset behöver mer än 2 kW blir det tillsats (elpatron).

Om man antar att er 490-kompressor går kontinuerligt sep-maj drar den ca 4 000 kWh el (och gör ca 12 000 kWh värme). Skillnaden mellan 4 000 kWh och 28 200 kWh är fläktel, hushållsel och elvärme (elpatron, elgolvvärme etc). Rimlig fläktel och hushållsel kan vara 6 000 kWh, vilket innebär att ca 18 200 kWh är elvärme.

Mina tankar:
* Stänger du av elgolvvärmen i badrummet kommer det att bli kallare där och då blir elanvändningen lägre - men om du genom att ha dörren öppen lyckas få badrummet att vara lika varmt som tidigare (lite osannolikt) har du bara flyttat elanvändningen från golvvärmeslingorna till elpatronen i värmepumpen.
* Att stänga av ventilationen drar undan underlaget för frånluftsvärmepumpen och sparar därmed inget - dessutom är det helt förkastligt för inneklimatet.
* Som flera andra nämnt är sänkt inomhustemperatur den enklaste åtgärden, men den verkar inte möjlig med dina förutsättningar.
* Den enda "quickfix" jag kan komma på är en luftluftvärmepump. Beroende på planlösning mm kan det vara lämpligt att placera dess innedel där värmen är mest önskad. Borde kunna ge upp till 5 000 kWh besparing.
* En lösning som på allvar kan sänka energibehovet är bergvärmepump eller luftvattenvärmepump i kombination med ftx-ventilation, men den lösningen kan du i bästa fall ha på plats inför hösten 2023. Borde kunna sänka ert elbehov åtminstone 10 000 kWh, kanske 15 000 kWh.

Har själv gjort det senare i mitt hus, även det byggt 2005 med en IVT 490-kompressor. Något mindre yta (169 m²) och innetemperatur kring 21 °C, men elbehovet har minskat från ca 16 000 kWh till ca 9 000 kWh per år.
Intressant, tack!

Vi ska nog seriöst börja titta på en berg-vp eller luft/vatten-vp.

Kändes för ett par år sedan som en enorm investering som man kunde räkna hem först efter 10 år, men med dagens förhållanden så kanske den tiden är nere på ett par år.

Vi är mest rädda för att bli "lurade", läser man inte på och själv lär sig det som ska göras så är det enligt vår erfarenhet ofta tyvärr väldigt mycket lurendrejeri. Precis som att vi fått denna pump som tydligen är helt fel till detta hus.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
du kan hyra en sådan, gör det när det blir kallare så får du tydligare utslag.

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Intressant, tack!

Vi ska nog seriöst börja titta på en berg-vp eller luft/vatten-vp.

Kändes för ett par år sedan som en enorm investering som man kunde räkna hem först efter 10 år, men med dagens förhållanden så kanske den tiden är nere på ett par år.

Vi är mest rädda för att bli "lurade", läser man inte på och själv lär sig det som ska göras så är det enligt vår erfarenhet ofta tyvärr väldigt mycket lurendrejeri. Precis som att vi fått denna pump som tydligen är helt fel till detta hus.
Det straffar sig att vänta med investeringar också. Senaste året har priset på värmepumpar ökat kraftigt och det har blivit betydligt dyrare att borra bergvärme med de högre diesel-priset. Jag skulle säga att det är ännu lättare att bli lurad nu när alla samtidigt vill skaffa ny värmepump. Det öppnar upp för de mindre seriösa och för slarvjobb.

Att ni har den typ av frånluftsvärmepump ni har beror helt enkelt på att man det var så man byggde då och det beror delvis på skattereglerna som gällde då. Exempelvis bergvärme var rejält beskattat. En IVT 490 kan i ert hus spara runt 10000 kWh per år och det tyckte man räckte på den tiden. Idag är synen på energibesparingen som sagt annorlunda.

• Gilla
d95andek och 3 till
  • Laddar…
P
J Josth skrev:
Det straffar sig att vänta med investeringar också. Senaste året har priset på värmepumpar ökat kraftigt och det har blivit betydligt dyrare att borra bergvärme med de högre diesel-priset. Jag skulle säga att det är ännu lättare att bli lurad nu när alla samtidigt vill skaffa ny värmepump. Det öppnar upp för de mindre seriösa och för slarvjobb.

Att ni har den typ av frånluftsvärmepump ni har beror helt enkelt på att man det var så man byggde då och det beror delvis på skattereglerna som gällde då. Exempelvis bergvärme var rejält beskattat. En IVT 490 kan i ert hus spara runt 10000 kWh per år och det tyckte man räckte på den tiden. Idag är synen på energibesparingen som sagt annorlunda.
Känns som synen på energibesparing alltid går uppåt. :)
Först var det 0cm isolering sen blev det 10...20...30.. nu tittar man på 50cm och passiva hus.

Ja, att alla vill ha detta samtidigt nu känns ju inte så bra.

Tack iallafall!:heart:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Invänta det utlovade pristaket.

• Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Invänta det utlovade pristaket.
Det är mycket lovande inför ett val så var inte så säker på att det kommer.
Får riksbanken bestämma så kommer inga lättnader alls.

• Gilla
  • Ledsen
bsba och 2 till
  • Laddar…
V
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Att värma till 25-27 grader o be om hjälp med förbrukningen måste ju va som att tanka bilen med hål i tankens botten.

• Gilla
  • Arg
@ndreas och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.