106 930 läst ·
196 svar
107k läst
196 svar
Villa 250kvm drar 30.000 kWh/år. Hjälp!
TL/DR hela tråden - Billigast och snabbast om ni inte vill sänka innertemp borde vara luftvärmepumpar.StefanEriksson skrev:Hej!
Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.
Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?
Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Inte för att vara okänslig på något sätt! Men har ni funderat på alternativet att resa utomlands och bo typ i Thailand i 6 månader?
Semester eller betala elräkning för pengarna?
Semester eller betala elräkning för pengarna?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du byter till bergvärme så måste du även konvertera till FTX ventilation så det lär inte bli den mest prisvärda lösningen.
Ha kvar frånluftsvärmepump för återvinning av värme i ventilationsluft. Stäng inte av ventilationen !!
Sätt in en luft/luft värmepump i respektive våning som någon skrev.
Stäng av all elvärme som någon skrev.
Ha kvar frånluftsvärmepump för återvinning av värme i ventilationsluft. Stäng inte av ventilationen !!
Sätt in en luft/luft värmepump i respektive våning som någon skrev.
Stäng av all elvärme som någon skrev.
Uppvärmning och varmvatten är som du säkert kännetecken de stora posterna i elförbrukningen. Om du kan stänga av elpatron på värmepumpen och enbart låta kompressorn jobba spar du mycket el.
När det är som kallast eldar du istället om du har den möjligheten. Jag har fått ner min årsförbrukning från 30000kwh/år och siktar på 15000kwh/år. Vi har slutat tumla. Tar korta duschar, sänkt temperaturen från 25grader till 20. Använder smart price adaptation trots att jag har fast pris för att dra mitt strå till stacken. Laddar elbilen på natten osv. Om du kan installera solceller är det också bra. Det finns aktörer som erbjuder leasing där du inte betalar något i förhand.
När det är som kallast eldar du istället om du har den möjligheten. Jag har fått ner min årsförbrukning från 30000kwh/år och siktar på 15000kwh/år. Vi har slutat tumla. Tar korta duschar, sänkt temperaturen från 25grader till 20. Använder smart price adaptation trots att jag har fast pris för att dra mitt strå till stacken. Laddar elbilen på natten osv. Om du kan installera solceller är det också bra. Det finns aktörer som erbjuder leasing där du inte betalar något i förhand.
StefanEriksson skrev:Hej!
Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.StefanEriksson skrev:Hej!
Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Ang värmekamera (om du har android):StefanEriksson skrev:Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.
Frånluftspumpen vi har är IVT 490.
Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.
Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.
EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.
Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
https://cdon.se/bygg-verktyg/flir-o...ulti-detektorer > värmekameror för diagnostik
https://www.kjell.com/se/produkter/...e-pro-lt-varmekamera-med-usb-c-kontakt-p48989
https://www.kjell.com/se/produkter/...-one-pro-varmekamera-med-usb-c-kontakt-p48854
Lista från prisjakt.nu (max ung 6000):
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=2557
Jag har ett mindre och mycket äldre hus som jag gjort ett antal energibesparande åtgärder på.
"treglasfönster" är inte köpta sådana utan ombyggda innanfönsterramar, kompletterat innansidan med en extra energiglasruta.
Bilden är lite gammal men jag ligger nu efter ombyggnad/renovering av gårdshus på 12MWh/år. Har timtaxa men nu bytt elleverantör från Fortum till Tibber för att kunna köpa utrustning som styr värmepumpen till nattkörning mm.
"treglasfönster" är inte köpta sådana utan ombyggda innanfönsterramar, kompletterat innansidan med en extra energiglasruta.
Bilden är lite gammal men jag ligger nu efter ombyggnad/renovering av gårdshus på 12MWh/år. Har timtaxa men nu bytt elleverantör från Fortum till Tibber för att kunna köpa utrustning som styr värmepumpen till nattkörning mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om inte varmare kläder funkar så finns det även elektriskt värmande kläder. Kan det vara något?
Exempel i länken, vet inget om produkten i sig och har aldrig testat den eller något liknande. https://www.hylte-lantman.com/genzo...UWwKwG-Em4iVfLQIK9FZa_ec_gTkEHpRoC5hEQAvD_BwE
Exempel i länken, vet inget om produkten i sig och har aldrig testat den eller något liknande. https://www.hylte-lantman.com/genzo...UWwKwG-Em4iVfLQIK9FZa_ec_gTkEHpRoC5hEQAvD_BwE