Skulle det gå att installera braskaminer med ackumulerande värmemassa i de rum som behöver va extra varma? Elda i dom och ha resten av huset vid 18-20 grader.

StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
TL/DR hela tråden - Billigast och snabbast om ni inte vill sänka innertemp borde vara luftvärmepumpar.

• Gilla
Embee och 1 till
  • Laddar…
Inte för att vara okänslig på något sätt! Men har ni funderat på alternativet att resa utomlands och bo typ i Thailand i 6 månader?

Semester eller betala elräkning för pengarna?

• Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Planera tvätt, tork, avfuktare och diskmaskin. Jag avstod från att tumla samt köra avfuktare i tvättstugan under augusti och då sänktes min förbrukning med 40%

Om du byter till bergvärme så måste du även konvertera till FTX ventilation så det lär inte bli den mest prisvärda lösningen.

Ha kvar frånluftsvärmepump för återvinning av värme i ventilationsluft. Stäng inte av ventilationen !!
Sätt in en luft/luft värmepump i respektive våning som någon skrev.
Stäng av all elvärme som någon skrev.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Dessa brukar gå att hyra, kan det vara värt.

Uppvärmning och varmvatten är som du säkert kännetecken de stora posterna i elförbrukningen. Om du kan stänga av elpatron på värmepumpen och enbart låta kompressorn jobba spar du mycket el.
När det är som kallast eldar du istället om du har den möjligheten. Jag har fått ner min årsförbrukning från 30000kwh/år och siktar på 15000kwh/år. Vi har slutat tumla. Tar korta duschar, sänkt temperaturen från 25grader till 20. Använder smart price adaptation trots att jag har fast pris för att dra mitt strå till stacken. Laddar elbilen på natten osv. Om du kan installera solceller är det också bra. Det finns aktörer som erbjuder leasing där du inte betalar något i förhand.

StefanEriksson skrev:
Hej!
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Vi brukar ha väldigt hög inomhustemp, cirka 25-27 grader.
Det låter som om det kommer att bli en flytt till Kanarieholmarna i framtiden.

TRJBerg
StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Ang värmekamera (om du har android):

https://cdon.se/bygg-verktyg/flir-o...ulti-detektorer > värmekameror för diagnostik

https://www.kjell.com/se/produkter/...e-pro-lt-varmekamera-med-usb-c-kontakt-p48989

https://www.kjell.com/se/produkter/...-one-pro-varmekamera-med-usb-c-kontakt-p48854

Lista från prisjakt.nu (max ung 6000):

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=2557

Jag har ett mindre och mycket äldre hus som jag gjort ett antal energibesparande åtgärder på.
"treglasfönster" är inte köpta sådana utan ombyggda innanfönsterramar, kompletterat innansidan med en extra energiglasruta.
Bilden är lite gammal men jag ligger nu efter ombyggnad/renovering av gårdshus på 12MWh/år. Har timtaxa men nu bytt elleverantör från Fortum till Tibber för att kunna köpa utrustning som styr värmepumpen till nattkörning mm.

Diagram som visar effekten av energibesparande åtgärder på ett hus's energiförbrukning över flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RSAndersson och 8 till
  • Laddar…
Måste fråga vad du jobbar med?
Alltså, trådskaparen Stefan Eriksson.

Redigerat:
R robban1989 skrev:
Om du byter till bergvärme så måste du även konvertera till FTX ventilation så det lär inte bli den mest prisvärda lösningen.
Varför?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D David_.._ skrev:
Måste fråga vad du jobbar med?
Frågar du mig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.