Hej!
Vi har nyligen blivit husägare och har en önskan om att öppna upp mellan kök och matplats.
Jag vet att en konstruktör verkligen bör räkna på sådant etc. men tänkte i vilket fall ställa frågan här.
Väggen i fråga är 670 cm lång och av denna önskas 600 cm öppnas upp enligt ritning nedan.

En snickare jag frågat i förbifarten påstår att övervåningen är självbärande, vilket jag inte riktigt vet om jag tror på.

Har använt byggbeskrivningars beräkningsverktyg, det sträcker sig dock bara till en öppningslängd på 500 cm. Där rekommenderas en limträ på 115x630, vilket naturligtvis inte funkar. Omräknat har jag fått det till HEB240 om man byter till stålbalk.

Frågor:
Finns det något sätt att se på en ritning nedan om en vägg är bärande?
Finns det någon som är kung på beräkningar och skulle vilja kontrollräkna mina beräkingar?
Är det något som jag inte tänkt på?

• Byggnadsritning som visar planlösning av husets bottenplan och fasad mot söder, inkluderar markeringar för potentiell öppning mellan kök och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning av husets bottenplan med markerad vägg för öppning mellan kök och vardagsrum, 600 cm av totala 670 cm.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av hus med kök och matplats; handskrivna anteckningar och skisser över byggplaner.
    Skapa konto
T
Jag skulle säga att väggen du vill ta bort är bärande då takstolarna är så pass långa och ni har boyta på övervåningen. Hade det varit W-takstolar så hade de kunnat vara fribärande hela vägen.

Jag är ingen konstruktör så jag tänker inte ge mig på någon killgissning om vad ni behöver för balk. Det är ju både takstolarna/bjälklaget och rummen på övervåningen som ska bäras upp plus egenvikten på balken.så det blir ju en del.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T Testarn skrev:
Det är ju både takstolarna/bjälklaget och rummen på övervåningen som ska bäras upp plus egenvikten på balken.så det blir ju en del.
Plus del av vikten av tak med pannor och snö.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Your concerns are valid. Due to the usable floor, the wall is 99% load-bearing.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.