2 000 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vill öppna upp till nock
Min plan är att öppna upp hela vägen min fråga är hur långt upp ska man ska isolera, kan man isolera hela vägen upp eller ska man släppa en bit i från nock och sätta gavelventilation i det lilla vindsutrymet som då blir, jag har fixat luftspalt längs hela taket och hade tänkt fixa avluftning i takfoten.
Du kan väl se till att avlufta vid nock också istället för ventiler. Vad skulle du vinna på den lilla kallvinden undrar jag?
Det här är en sån där rolig fråga där väldigt många människor har väldigt tvärsäkra åsikter som är väldigt olika. Jag vet av erfarenhet, för vi har gjort detta.
Jag föreslår att du googlar lite på parallelltak, för det är så denna konstruktion kallas, och försöker blida dig en egen uppfattnig om hur du ska göra.
Vi gjorde luftspalt närmast yttertaket (även om en del säger att det inte behövs) och ventlierade mot den på takets långsidor. Annars är det tätt. Vi satte 400-500 mm isolering.
Jag föreslår att du googlar lite på parallelltak, för det är så denna konstruktion kallas, och försöker blida dig en egen uppfattnig om hur du ska göra.
Vi gjorde luftspalt närmast yttertaket (även om en del säger att det inte behövs) och ventlierade mot den på takets långsidor. Annars är det tätt. Vi satte 400-500 mm isolering.
Har varit inne och googlat en del på paralleltak men blir tyvärr nte mycket klokare på de, hur fixar man nockventilation på ett eternittak??
Har varit inne och kollat lite ang hur man skulle kunna fixa nocknentilation på eternittaket och de jag kommit fram till är att man får borra hål i nockbrädan skulle detta funka eller??
Om du har takstolar med hanbjälkar så tänk då på att undertaket är en del av konstruktionen. Tar du bort undertaket så bör/måste du oxå förstärka hanbjälkarna så att dessa styvas upp i sidled. När lasten kommer så ser undertaket normalt sett till att hanbjälken inte böjs.
Lycka till
PC
Lycka till
PC
Klicka här för att svara