11 039 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Vill ni bli lurade?
Jag blir också förvånad över det Rrrr skriver, jag är också byggare och har aldrig hört talas om "bak-rabatt".
Det jag redovisar till min kund är den faktiska kostnaden för material exkl mitt avtalade påslag -punkt.
Det jag redovisar till min kund är den faktiska kostnaden för material exkl mitt avtalade påslag -punkt.
Det är väl egentligen ointressant vad hantverkarn har för rabatter, det är ju när han lägger på så mycket att man kunde tagit taxi till woody och fått det billigare, som man ruttnar..
Om han så lägger på 200 %, men det är ett bättre pris än vad jag hade fått i någon butik, så får man väl vara nöjd..
Jag är förresten så dum att ibland handlar jag det kunden behöver, där jag närmast hittar det, sen får kund betala exakt vad jag la ut, däremot så tar jag betalt för tiden det tog..
Om han så lägger på 200 %, men det är ett bättre pris än vad jag hade fått i någon butik, så får man väl vara nöjd..
Jag är förresten så dum att ibland handlar jag det kunden behöver, där jag närmast hittar det, sen får kund betala exakt vad jag la ut, däremot så tar jag betalt för tiden det tog..
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det är väl väldigt viktigt att veta vilka rabatter hantverkaren får och vilket påslag som tillkommer. Då går det ju att jämföra med andra hantverkare som redovisar samma sak.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har läst att det kan gå till på det sättet i tidigare trådar här på forumet...joppe_73 skrev:
möjligen kan det ha haft med att göra att grossisterna ger olika rabatter för olika stora kunder, och att man ju inte vet hur mycket varje kund handlat för, förrän året är slut?
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
I el och VVS branschen förekomemr det i s tor skala. Men om ni ex. anlitar en byggare som tar sina leveranser från Ekssiöö här i Stockholm, så ger de överhuvudtaget aldrig rabatt på fakturerat belopp. Byggaren får hela rabatten som en årsbonus, baserad på totalt inköp under året.
Jag tvivlar på att speciellt många byggare redovisar hur många procent bonus de räknar med att få, när de redovisar "verklig kostnad".
När det gäller snickare etc. så tror jag inte att det här är et problem. Jag har anlitat samma snickare som Hemmakatten, det har fungerat bra. De priser som jag får redovisade ligger på en nivå som är lika eller ibland lägre än vad jag kan köpa samma varor för på byggmarknader.
Men om en elektriker erbjuder 20% rabatt (och redovisar att det är hans riktiga inköpspris) och fortfarande ligger 200% över de priser jag kan handla själv för (OBS identiskt samma produkt) då är det väl ändå uppenbart att systemet inte fungerar.
Jag tvivlar på att speciellt många byggare redovisar hur många procent bonus de räknar med att få, när de redovisar "verklig kostnad".
När det gäller snickare etc. så tror jag inte att det här är et problem. Jag har anlitat samma snickare som Hemmakatten, det har fungerat bra. De priser som jag får redovisade ligger på en nivå som är lika eller ibland lägre än vad jag kan köpa samma varor för på byggmarknader.
Men om en elektriker erbjuder 20% rabatt (och redovisar att det är hans riktiga inköpspris) och fortfarande ligger 200% över de priser jag kan handla själv för (OBS identiskt samma produkt) då är det väl ändå uppenbart att systemet inte fungerar.
Jag tycker det är väldigt intressant att läsa på alla dessa forum som finns eller rättare sagt som jag har hittat.
Men min erfarenhet som jag har så ska man skriva de olika avtalen som finns och vara klar och tydlig med vad man ska göra och vad som ingår i offerten.
Så jobbar jag:
1: Jag ger en offert efter kundens önskemål +/- 15%.
2: Skriver avtalet med betalningsplan m.m. + 15% påslag av material och andra yrkesgrupper som ska utföra jobb där jag inte har behörighet eller kunskap om.
3: Övriga yrkesgrupper ska också ge offert enligt punkt 2.
4: Om kunden hittar billigare material eller annan yrkesgrupp så har kunden rätt att detta.
5: Lämnar garantier på det som har blivit sagt och gjort.
6: Vid ändringar efter man skrivit avtalet eller kontraktet skriver i en ändring/tilläggsavtalet.
7: Alla Yrkesgrupp måste vänta med 10% av offerten som man har lämnat tills T.ex slutbesiktning av utfört jobb m.m.
Olika formulär:
Entreprenadkontrakt ABS 05
Hantverkarformuläret 09 RO 05 (version 2).
Några punkter som jag jobbar efter.
Men min erfarenhet som jag har så ska man skriva de olika avtalen som finns och vara klar och tydlig med vad man ska göra och vad som ingår i offerten.
Så jobbar jag:
1: Jag ger en offert efter kundens önskemål +/- 15%.
2: Skriver avtalet med betalningsplan m.m. + 15% påslag av material och andra yrkesgrupper som ska utföra jobb där jag inte har behörighet eller kunskap om.
3: Övriga yrkesgrupper ska också ge offert enligt punkt 2.
4: Om kunden hittar billigare material eller annan yrkesgrupp så har kunden rätt att detta.
5: Lämnar garantier på det som har blivit sagt och gjort.
6: Vid ändringar efter man skrivit avtalet eller kontraktet skriver i en ändring/tilläggsavtalet.
7: Alla Yrkesgrupp måste vänta med 10% av offerten som man har lämnat tills T.ex slutbesiktning av utfört jobb m.m.
Olika formulär:
Entreprenadkontrakt ABS 05
Hantverkarformuläret 09 RO 05 (version 2).
Några punkter som jag jobbar efter.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det några av er skriver om "bakrabatter" och annat bekräftar ju bara bilden av en helt igenom RUTTEN OCH KORRUMPERAD bransch med några få guldkorn.
Förstår inte hur vissa hantverkare på forumet kan framhärda att det är kundens fel att han blir lurad. Begrägeriet är ju satt i system och utformat så att det ska bli så svårt som möjligt att upptäcka. Jag gissar att hantverkarnas "guldkunder", vid företagsjobben, blir minst lika lurade. Kan kanske tom vara så att dom blir än mer lurade.
Förstår inte hur vissa hantverkare på forumet kan framhärda att det är kundens fel att han blir lurad. Begrägeriet är ju satt i system och utformat så att det ska bli så svårt som möjligt att upptäcka. Jag gissar att hantverkarnas "guldkunder", vid företagsjobben, blir minst lika lurade. Kan kanske tom vara så att dom blir än mer lurade.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är nog för att försöka intala sig själv att det inte är något orätt med dolda rabatter, prislistor där i princip ingen inte har stora rabatter (jämför tex ständigt extrapris - är inte det egentligen ordinarie pris?) sådant har nog jämt funnits inom handeln, jag tror personligen att det är särskilt utbrett i sverige där det inte är 'fint' att ens fråga om priset...
Problemet är att det inte främst handlar om ojämlikhet i kunskap, det är ofta ju därför man köper in tjänsten. Problemet är att en orimligt stor andel av branschen medvetet försöker blåsa upp solsken i baken på köparna, och att de i detta läget som regel inte har möjlighet att försvara sig. De metoder som ofta används, som dubbla prislistor, överdriven materialåtgång (som säljs om igen någon annan stans) osv. handlar inte om (brist på)kunskap utan är rent ofog!Rillsson skrev:Nämn någon bransch som har 100%:igt duktiga företag och arbetare? Spelar ingen roll om det gäller IT, Taxi, Klädbutiker, Bilhandlare, mm.mm. Rötägg kommer alltid att finnas!!
Tycker att det ofta bli gnäll om dåliga hantverkare hit och dit. Det handlar om att införskaffa kunskap om tjänsten eller produkten man ska köpa. [...] Ut och införskaffa kunskap och gör bättre affärer : )
Att vara hantverkare är att arbeta i ett serviceyrke, spc. när man har att göra med privatpersoner - dags att branschen börjar leva upp till det!
Vad gäller materialåtgång kan man ju ofta kolla efteråt om det verkligen stämmer och kolla så att överblivet material har dragits av från fakturan. Hade en gång en rörmokare som debiterar för orimligt mkt material och sa att han inte kunde beställa mindre mängder från sin grossist och att han kastat det som blev över i den container som tömdes samma eftermiddag han jobbade hos oss. Varför han inte kastat alla andra rörstumpar, isoleringsbitar och annat skräp som låg överallt där han varit kunde han inte riktigt svara på och han gick med på att dra av för de meter som uppenbarligen inte monterats i mitt hus. Ett långt tag efteråt berättade grannen hur hon sett rörisen bära ut massor med oanvänt material och lastat i bilen...
Detta stärker ju bara mitt påstående om ofog. Att man behöver kunskap för att göra en bra upphandling är en sak, men att hela tiden dubbel/trippel-kolla för att inte bli rakt av lurad är en helt annan! Sedan detta med att inte städa efter sig, och att aldrig komma på utsatt tid osv... Denna bransch förtjänar sitt rykte, sedan finns det ju vissa i denna som sköter sig men de är inte på långt när tillräckligt många.frhe skrev:Vad gäller materialåtgång kan man ju ofta kolla efteråt om det verkligen stämmer och kolla så att överblivet material har dragits av från fakturan. Hade en gång en rörmokare som debiterar för orimligt mkt material och sa att han inte kunde beställa mindre mängder från sin grossist och att han kastat det som blev över i den container som tömdes samma eftermiddag han jobbade hos oss. Varför han inte kastat alla andra rörstumpar, isoleringsbitar och annat skräp som låg överallt där han varit kunde han inte riktigt svara på och han gick med på att dra av för de meter som uppenbarligen inte monterats i mitt hus. Ett långt tag efteråt berättade grannen hur hon sett rörisen bära ut massor med oanvänt material och lastat i bilen...
Fick för ett tag sedan höra att takfirman som de tidigare ägarna till vår gård hade, antagligen gick i kk p g a för låga priser, dvs hans leverantörer i utlandet blev "ombedda" att sluta leverera till honom, anonyma samtal till tullen om smuggel försvårade/försenade leveranserna osv. I normala fall skulle jag ha trott att detta inte kunde vara sant, men som hantverkarbranschen är finner jag det som både möjligt och troligt, vilket är skrämmande!
Är inte det intressanta mängden rötägg? Om rötäggen uppgår till 5% är det bra, 10% ok, 20% börjar det bli illa... Känslan är tyvärr att när det gäller hantverkare så är det betydligt högre än så.
Ni hantverkare som är här inne och delger oss amatörer en massa matnyttig information och som lägger tid på att känna av marknaden och vad det är konsumenterna vill ha är INTE represenatativa, all heder åt er, ni förtjänar att göra bra pengar på era jobb, jag hoppas ni gör det också (det borde ni, om ni har tid att sitta här... ;-) ...)
Materialproblematiken är verkligen stor, jag köpte VVS-prylar av en röris som jag frågade rakt ut, ska jag köpa grejerna och ha allt här? Han svarade att det var onödigt... Att lita på honom kostade mig 5000 spänn... Eller ännu värre, 40%...
Ni hantverkare som är här inne och delger oss amatörer en massa matnyttig information och som lägger tid på att känna av marknaden och vad det är konsumenterna vill ha är INTE represenatativa, all heder åt er, ni förtjänar att göra bra pengar på era jobb, jag hoppas ni gör det också (det borde ni, om ni har tid att sitta här... ;-) ...)
Materialproblematiken är verkligen stor, jag köpte VVS-prylar av en röris som jag frågade rakt ut, ska jag köpa grejerna och ha allt här? Han svarade att det var onödigt... Att lita på honom kostade mig 5000 spänn... Eller ännu värre, 40%...
Finns det någon möjlighet att för mig som privatperson göra ett sådant underlag?Snickar-Urban skrev:"b2b2 skrev: Ta in offerter från olika firmor. Begär materialspec och be dem dela på priset för arbete och material. Då är saken löst."
Det fungerar bra om du har ett välgjort anbudsunderlag. Jag har ännu inte träffat på en privatkund som bygger om eller reparerar och som har tagit fram ett underlag som går att räkna på. Hantverkaren får helt enkelt göra underlaget själv vilket innebär att anbudet inte går att jämföra med andra anbud. Det blir ju olika underlag till varje anbud.
Finns det mallar? kurser? böcker ?
Ja vad krävs för att utforma ett välgjort anbudsunderlag? Några år i skola + många års erfarenheter från byggen...? Isåfall är det omöjligt för alla privatpersoner ...
Citat
"Fast mycket av problemen handlar ju om materialpriser. Beställare som blir sura när det visar sig att hantverkaren tar 4- 5 gånger så mycket som man anser sig kunna handla själv för. Jag ser inte riktigt hur avtalet skall förhindra detta.
Jag blev själv lite upprörd häromdagen när jag fick fakturan från elektrikern jag anlitar. Han hade bytt central hos mig. Jag hade handlat allt material själv enl. överenskommelse med elektrikern. Det jag inte hade skaffat var kopplingstrådarna som behövdes inne iu centralen, ca 50cm av resp. färg. Elektrikern debiterar högre timpeng efterssom jag ordnar material (helt OK tycker jag).
Elektrikern debiterade mig för 2m av varje färg, 6 färger (den sjätte fattar jag inte riktigt). Det var MK 10 kvmm. Den tråden kostar 20kr / m inkl. moms på elbutik.se.
Elektrikern tog 72kr/m inkl moms. Så för en trolig åtgång av ca 3m tråd fick jag betala ca. 900kr.
Jag biter ihop. Jag vet att detta är fullt normala påslag i elektrikerbranschen. Vågar knappt tänka på hur mycket hela centralen hade kostat via elektrikern (den kostade mig ca. 7000).
Att han sedan dessutom lade ner ca 12 timmar på att byta en central med totalt 36 säkringar (inget strul, inga jordfel osv) gör ju inte fakturan mer rolig att betala. "
Hej hempularn.
Om du handlar MK 10mm2 för 20:- m så är det ett bra pris.
Jag är jobbar som grossist och jag har sämre pris in än vad du betalar på nätet. Men jag tror nog att det är RK som du pratar om http://www.elbutik.se/product.html?product_id=71054&search_page= då stämmer priserna lite bättre. Sen att det är ett stort påslag det får stå för den installatören.
/jonas
"Fast mycket av problemen handlar ju om materialpriser. Beställare som blir sura när det visar sig att hantverkaren tar 4- 5 gånger så mycket som man anser sig kunna handla själv för. Jag ser inte riktigt hur avtalet skall förhindra detta.
Jag blev själv lite upprörd häromdagen när jag fick fakturan från elektrikern jag anlitar. Han hade bytt central hos mig. Jag hade handlat allt material själv enl. överenskommelse med elektrikern. Det jag inte hade skaffat var kopplingstrådarna som behövdes inne iu centralen, ca 50cm av resp. färg. Elektrikern debiterar högre timpeng efterssom jag ordnar material (helt OK tycker jag).
Elektrikern debiterade mig för 2m av varje färg, 6 färger (den sjätte fattar jag inte riktigt). Det var MK 10 kvmm. Den tråden kostar 20kr / m inkl. moms på elbutik.se.
Elektrikern tog 72kr/m inkl moms. Så för en trolig åtgång av ca 3m tråd fick jag betala ca. 900kr.
Jag biter ihop. Jag vet att detta är fullt normala påslag i elektrikerbranschen. Vågar knappt tänka på hur mycket hela centralen hade kostat via elektrikern (den kostade mig ca. 7000).
Att han sedan dessutom lade ner ca 12 timmar på att byta en central med totalt 36 säkringar (inget strul, inga jordfel osv) gör ju inte fakturan mer rolig att betala. "
Hej hempularn.
Om du handlar MK 10mm2 för 20:- m så är det ett bra pris.
Jag är jobbar som grossist och jag har sämre pris in än vad du betalar på nätet. Men jag tror nog att det är RK som du pratar om http://www.elbutik.se/product.html?product_id=71054&search_page= då stämmer priserna lite bättre. Sen att det är ett stort påslag det får stå för den installatören.
/jonas
Anbudsunderlag är bra, det bästa är att för att du skall kunna skriva ett sådant så behöver du fundera och vända och vrida på det du vill ha gjort flera gånger för att kunna formulera dig tydligt. Då har du med ens också blivit väldigt säker på vad du vill ha och inte vill ha. Den tiden brukar vara väl investerad om man vill engagera sig.
Dock har det för min del infunnit sig ett problem som jag inte ens kunnat drömma om: Inte en enda av de installatörer som jag fått offerter från har ens fått med 1/3 av det som står i anbundsunderlaget. Är de inte läskunniga? Skiter de i vad jag vill ha och kör som de alltid gjort? 100% svarade inte inom utsatt tid trots löften om detta vid hembesök och trots påminnelser. Detta vid ett jobb som närmar sig 250 tkr så lite möda kan man ju tycka att de borde lägga ner.
Jobbar inom IT-branschen och tycker svar på anbud där är bristfälligga allt som oftast men det här är rent ut sagt för j-vligt!
På tal om avtal (har inte läst standardavtalen som länkats till här tidigare), hur reagerar en hantverkare om jag vill ha vite vid leveransförsening?
Dock har det för min del infunnit sig ett problem som jag inte ens kunnat drömma om: Inte en enda av de installatörer som jag fått offerter från har ens fått med 1/3 av det som står i anbundsunderlaget. Är de inte läskunniga? Skiter de i vad jag vill ha och kör som de alltid gjort? 100% svarade inte inom utsatt tid trots löften om detta vid hembesök och trots påminnelser. Detta vid ett jobb som närmar sig 250 tkr så lite möda kan man ju tycka att de borde lägga ner.
Jobbar inom IT-branschen och tycker svar på anbud där är bristfälligga allt som oftast men det här är rent ut sagt för j-vligt!
På tal om avtal (har inte läst standardavtalen som länkats till här tidigare), hur reagerar en hantverkare om jag vill ha vite vid leveransförsening?