R Renoverings-Linn skrev:
Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet i mitten av februari som är i ett visst behov av renovering. Köket som står där nu är ett originalkök från 50-/60-talet. Jag har inga bilder för tillfället tyvärr. Om man googlar på vitt funkiskök eller retrokök kommer det upp liknande kök som mitt. Det är vita luckor med knoppar i silver/krom, diskbänk, "integrerad" skärbräda i trä, överskåp, bänkskåp och ett högskåp. Allt är i hyfsat skick men vissa delar kan ha ett visst behov av uppfräschning.

Jag har tänkt att sälja det i första hand och att skänka bort det i andra hand. Har ni erfarenhet av att det finns intresse att köpa ett sådant kök?

/Linn
Personligen skulle jag aldrig byta ett sådant fulländat kök från "Hemtekniska institutets storhetstid". 😉 Kvalitetskänsla och äldre charm (det är ju inte gammalt på riktigt). Jag tror ni kan ångra er. Restaurera det som står där. Kalla det miljöriktigt, eller så.
Det större problemet är ju att de moderna konstruktionerna ser blanka och fina ut bara några år. Man har sett så mycket trist i köksväg som bara är 5-10 år. Rätt sorgligt faktiskt hur gamla kök slits ut och byts mot något IKEA "bara för att" nästan...
Det är inte tvång på att ha separat häll, infälld ugn och vinkyl. Det fungerar ändå.

• Gilla
SnyggPer och 14 till
  • Laddar…
Mitt 20-talshus hade köksinredning från 50-talet. Kompletterade detta (med proffssnickare) när jag bott in mig, två nya snickrade köksskåp och höjde då diskbänken (för diskmaskinen) som var i kraftig rostfri plåt. Autosol lyfte glansen. Målade om rubbet själv - lådorna vart tionde år. Efter drygt 20 år såldes huset ... nye ägare rev inte heller ut köket men målade om i annan färg.

• Gilla
  • Älska
SnyggPer och 7 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Personligen skulle jag aldrig byta ett sådant fulländat kök från "Hemtekniska institutets storhetstid". 😉 Kvalitetskänsla och äldre charm (det är ju inte gammalt på riktigt). Jag tror ni kan ångra er. Restaurera det som står där. Kalla det miljöriktigt, eller så.
Det större problemet är ju att de moderna konstruktionerna ser blanka och fina ut bara några år. Man har sett så mycket trist i köksväg som bara är 5-10 år. Rätt sorgligt faktiskt hur gamla kök slits ut och byts mot något IKEA "bara för att" nästan...
Det är inte tvång på att ha separat häll, infälld ugn och vinkyl. Det fungerar ändå.
Eller så fäller man in ugn och mikro i det gamla skåpet. Inbyggd ugn och mikrovågsugn i ett gammalt köksskåp med träluckor och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Amanda ÖLM och 26 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ett annat sätt är ju att du själv istället för att riva ut det, renoverar det. Går ju att höja bänkar och komplettera / bygga om så att vitvaror med moderna mått passar. Kvaliten är säkert överlägsen det mesta spånskive skräp som säljs nuförtiden.

Hoppas att du kommer till den slutsatsen. Måla och fixa så kommer det säkert bli jättefint, dessutom börjar väl modet svänga att det är populärt med denna stilen...
Det är sant, jag vill dock ha ett nytt kök i den här lägenheten. Om det hade varit en sommarstuga hade jag eventuellt tänkt annorlunda.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Försök att ge bort det gratis mot att dom demonterar det, då slipper du tänka på att det blir skadat, när det rivs och får ett kök som är rent från alla delar. Bara börja bygga det nya. Lägg upp lite foton så det syns, hur mycket delar det är.

EDIT Nu är det ett äldre kök och det har inte sammanfogning som dom nya, utan kan vara ihopspikade på många ställen.
Och går inte att få isär utan att delarna går sönder/spricker/fläker sig.
Ja, jag funderar på det! Jag vill inte att vem som helst kommer och river det, utan både att någon ska använda köket och även inte gör alltför stor skada på väggar mm.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Att det finns i Stockholm borde underlätta jämfört med om det är långt till större stad. Sedan beror det på kvaliteten på skåpen.

Vi köpte ett komplett kök med teakluckor för 2000 kr i västra Stockholm förra hösten. Det var tillverkat i slutet av 60-talet, ordentliga separata enheter och spikat i lättbetongväggar. Två timmar efter att vi anlände hade vi (2 personer) monterat ner hela köket och lastat skåpbilen.

Jag tror inte att du får ut några fantasisummor för köket utan det du kan vinna är att någon annan utför nedmonteringen. Risken du tar är att köparen har sönder väggar eller annan inredning.
Ja, jag tänker så också.

Oj, det gick ju väldigt snabbt och smidigt!

Nej, det tror inte jag heller. Skulle någon montera ned det och ta med sig det gratis skulle jag bara bli glad. Ja, och det vill jag verkligen inte.

H hovapettson skrev:
Haha! Jag har haft IKEA-kök tidigare och tycker att de har hållit sig bra. Men ser som sagt gärna att någon annan får nytta av det.

Jag kan i för dig tycka att ska man riva ut ett platsbyggt kök får men ersätta det med ett nytt platsbyggt kök, men blir såklart betydligt dyrare än Ikea

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
Är köket platsbyggt eller är det prefab som blev standard på 60talet?

K Karin Svensson5 skrev:
Eller så fäller man in ugn och mikro i det gamla skåpet. [bild]
F fribygg skrev:
Är köket platsbyggt eller är det prefab som blev standard på 60talet?
Jag är ganska säker på att det är platsbyggt. Jag ska ladda upp en bild så kanske man ser.

Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet i mitten av februari som är i ett visst behov av renovering. Köket som står där nu är ett originalkök från 50-/60-talet. Jag har inga bilder för tillfället tyvärr. Om man googlar på vitt funkiskök eller retrokök kommer det upp liknande kök som mitt. Det är vita luckor med knoppar i silver/krom, diskbänk, "integrerad" skärbräda i trä, överskåp, bänkskåp och ett högskåp. Allt är i hyfsat skick men vissa delar kan ha ett visst behov av uppfräschning.

Jag har tänkt att sälja det i första hand och att skänka bort det i andra hand. Har ni erfarenhet av att det finns intresse att köpa ett sådant kök?

/Linn
Jag är ganska säker på att det är platsbyggt. Jag ska ladda upp en bild så kanske man ser.
Jag hittade inte att man kunde göra det i första inlägget så det får bli här istället! Bilden består av två bilder som jag har beskurit, vet inte hur OK det är att lägga upp bilder från mäklaren.

• Vitt kök med rostfri diskbänk, röda kakelplattor, vita skåp och träluckor. Tre röda äpplen och en grön växt på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ser man bara så där kan det minst lika gärna bestå av moduler. Det var vanligast med prefabricerade moduler på 50- och 60-talet. Även i det kök från 40-talet där vi bodde ett tag hade delvis prefabricerade moduler.

En bild på hur det ser ut inne i skafferiet kan säga lite mer. I 40-talslägenheten var skafferiet platsbyggt och bestod av en synlig träregelkonstruktion som delades med skåpet bredvid. Bara masonitskiva på ena sidan av träreglarna.

J
Hoppas du funderar igenom en gång till, ser ut att vara ett fint kök och med ikea får du inte alls den kvaliteten

• Gilla
16386 och 7 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Även i det kök från 40-talet där vi bodde ett tag hade delvis prefabricerade moduler.
Precis. Platsbyggt från eran får nog normalt anses innebära att man använt någon sorts byggsats.

https://renoveringsraseriet.se/sa-har-byggdes-kok-pa-50-talet/

Personligen kan jag känna att värdet snarare ligger i hur påkostat utförandet är. Det förekommer både masonit med wellpappfyllning och massiva träskivor, och mer eller mindre påkostade regelverk.

Den typen av kök är prefab och det är ganska lätt att demontera det utan att skada det.
Jag köpte själv ett komplett 60 tals kök förra året på blocket, för att jag letade ett gammalt kök, gav 1200 komplett med diskbänk. Så tyvärr är det inte så högt värde, men värda att bevara.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.