Monzons monteringsbeskrivning var inte ok, visade diagonalstagen felaktigt och andra detaljer var oklara.
Men man listar ut det om man tar det lugnt.
Utan väggfästen eller diagonalstag blir det olyckor.

Jag köpte breddning till min ställning, blev riktigt bra.
Kan varmt rekommenderas.

IMG_6292.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Lite trist "bemötande" där jag handlade Ställningen.

Först missade dom både muntligt och skriftligt att jag ville ha det via avbetalning.

En dag damp det ner en faktura. Bad dom kreditera den då vi skulle ha det genom avbetalning.

Sen så ville dom att jag skulle ta ledigt för att komma förbi dom för att komma förbi och komplettera papprena.

Det löstes genom att jag bad om att få papprena via mail och postade dom direkt så det löstes bra

Sen saknades det två låssprintar. En bagatell men anser ändå att det ska vara ett komplett paket från start så jag bad de komplettera med 2 sprintar.

Återigen, så vill man att jag ska åka förbi och hämta upp dom. Återigen så får jag be dom posta detaljerna. Borde inte vara några bekymmer att slänga i dom i ett större kuvert.

Sen dess så får jag inga svar jämf med väldigt kvick respons innan köpet.

Hade dom haft öppet efter kl16 hade det inte varit några problem men att behöva ta ledigt för att fixa en leverans som saknar grejor är lite surt. Likaså svårigheten att få ledigt från jobbet i dagsläget.

Nu i efterhand så ångrar jag lite av en princip att jag skrev på papprena att leveransen var komplett ( Wasa kredits papper ) då jag tyckte att det var en liten sak som inte skulle behöva bråkas om ( dvs vänta med att signera papprena tills leveransen var komplett )

D09
Tänk vad lite feedback på BH kan göra ;)

Fick ett jättetrevligt svar nyss och grejorna skickas imorgon :)

D09
Hur brukar ni få upp 3 plattformen lättast ?

Den vägde lite mer än när man körde med plank ha ha

Idag tog jag den via kortsidan med hjälp av rep och sambo men helt lätt var den inte.

En nackdel mot haki är att där finns det alltid rör att koppla fallselen mot.

Upplevde det lite bökigt när man skulle upp på 3 våningen och montera bortre kortsida.

Då har man ju normalt sett längsgående rör men nu fanns bara plattformen.

Nedan en diagonal och en längsgående men den har stopp på mitten och löper inte med.

Nu tog jag kortsidan där stegen var men upplevde det inte helt optimalt.

Hur gör ni?

Snailman
Norrhyttan skrev:
Hur fäster du den i ett L..? Den där ska sitta i en ram.
Likadant som om jag satt den i en hel ram, klämmer fast den runt röret med muttrarna

D09
Gott

Idag fick jag de saknade låsningarna..

Se om man hinner klättra upp imorgon :)

Idag så stodd en kollega och jag tjötade om en skylift på jobbet och halkade in på stegar och jag sa att jag skaffat en byggnadsställning och vips så satt vi och kollade assco där jag visade min.. Dom får nog ett besök snart ha ha

Lönar det sig att köpa ny eller begagnad ställning vid husbygge? Jag behöver 4m hög ställning till hus 16.5x6.2m.

Jag tror slutsatsen av tråden är att för villaägaren är en ny aluställning att föredra, lätthanterad och billig.
Ska den klara högre belastning (tegel och annat material) och om mera utrymme (bredd) behövs
så kan en gammal Haki vara bättre.

D09
kuntri skrev:
Lönar det sig att köpa ny eller begagnad ställning vid husbygge? Jag behöver 4m hög ställning till hus 16.5x6.2m.
Jämför vad det skulle kosta dig att hyra under husbygget samt för kommande underhåll.

Jag köpte 3x8 och ser att jag kan spara in de pengarna

D09 skrev:
Jämför vad det skulle kosta dig att hyra under husbygget samt för kommande underhåll.

Jag köpte 3x8 och ser att jag kan spara in de pengarna
Vad jag funderar på är hur en byggfirma ser på saken. Vill de ha en ställning runt hela huset när de tex jobbar på taket (pulpettak förrästen) eller kan det räcka med ställning på nederdelen. Då är det inga problem att ro hem det.

D09
kuntri skrev:
Vad jag funderar på är hur en byggfirma ser på saken. Vill de ha en ställning runt hela huset när de tex jobbar på taket (pulpettak förrästen) eller kan det räcka med ställning på nederdelen. Då är det inga problem att ro hem det.
Det kanske tom lönar sig att köpa en större volym om firman önskar det för att sedan sälja en del av den.

Ställning har ett förvånansvärt högt sndrahandsvärde så det kan vara en ide.
Det är nog bara släpkärror som har liknande värdeminskning, dvs nästan ingen alls.

• Gilla
D09
  • Laddar…
nikasp
Någon som sitter på bra tips på något helst kring 15 men max 18?

Önskemål:
Jag vill helst ha en ställning som är 9 meter lång så jag kan jobba vid takfoten på torpet som är på ca 3,30 m höjd. 6 meter kan räcka för att komma ner i pris. Och finns det någon där man kan sätta plattformen på ca 3 meter eller 2,50. Verkar som att det är plattform på 2, 4 eller 6 meter som gäller på många. Måste gå på ca 70 cm bredd map pris. Vill ha sparkskydd men skippar genomgångsplattform.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.