Gör ett startförsök och ta sedan loss ett tändstift. Är det vått och/eller luktar bensin så ligger felet förmodligen i tändsystemet. Är stiftet snustorrt så ligger felet förmodligen i bränsletillförseln (förgasaren eller insprutningen).
Ok, så då är det nog nåt med tändningen. Om du tar det lösa tändstiftet och sätter tillbaks "tändhatten", alltså den gummibeklädda hatten, och lägger tändstiftet nånstans på cylindern, där underdelen ligger an mot metallen på cylindern, syns det då nån blå eller blågrön gnista när du försöker starta? Gnistan är svår att se men syns bättre om det är mörkt ute...S Sofia1989 skrev:
Så då verkar ju tändsystemet funka, trots att tändstiftet var blött. Montera tillbaks tändstiftet och starta motorn med startgas (går att köpa på t.ex. Biltema) Spruta in direkt i luftfiltret och gör ett startförsök så snart som möjligt. Om motorn kommer igång en kort stund så är det stopp nånstans i bränsletillförseln, t.ex bränslefiltret. Skulle i så fall ta bort bränslefiltret (det kan sitta inne i bensintanken) och se om det funkar.S Sofia1989 skrev:
En teknisk fråga: Är det förgasare eller insprutning på motorn? Det ser ut på din bild att det sitter en förgasare innan insuget till cylindern...
Ah, missade slutet på inlägg #9 att den startar med hjälp från bilen. Då är det väl batteriet som är dåligt, vilket ju är ett enkelt problem. Dåligt laddat, eller för låg kräm (Ah) eller liknande. Prova att ladda upp batteriet, alternativt byt ut mot nytt.
Är det 6 volt eller 12 volt? Vet av egen erfarenhet att laddare kan ha svårt att förstå att det är ett 6V-system och indikerar att det är fulladdat fast det inte är det...
Är det 6 volt eller 12 volt? Vet av egen erfarenhet att laddare kan ha svårt att förstå att det är ett 6V-system och indikerar att det är fulladdat fast det inte är det...
En annan tanke är också att det är nåt fel med startmotorns drivning, eftersom du också skriver att det låter en del när den får jobba. Det motsägs ju visserligen av att det funkar att ge den starthjälp från en bil. När en startmotor startar skickar den ut en axel som ska börja driva vevaxeln. Om axeln, eller motsvarande infästning i motorn, är sliten (det sitter ofta längsgående spår, eller splines på den som kan vara slitna) så funkar det mindre bra.
Går det att rullstarta jeepen, alltså starta tändningen, trycka ned kopplingen, lägga i 2:an, putta igång bilen, antingen i nedförsbacke eller om nån puttar på bakifrån, och sedan släppa upp kopplingen?
Går det att rullstarta jeepen, alltså starta tändningen, trycka ned kopplingen, lägga i 2:an, putta igång bilen, antingen i nedförsbacke eller om nån puttar på bakifrån, och sedan släppa upp kopplingen?
Redigerat:
Klicka här för att svara
