337 616 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Om han inte har en laddstation så är det inte lämpligt att ladda elbil från ett 220-uttag. Uttagen är inte dimensionerade för det. OM det finns laddstation och mer än en gäst kommer med elbil, vem ska få ladda och vem ska inte få ladda? Ett dilemma, bättre att säga nej till alla. Som någon sa, man begär i dagens läge, inte värden att tanka bilen om man har bensin/diesel bil. Svärfars skäl var lite väl fyrkantigt dock. Men att sätta sitt elsystem på spel är väl lite väl mycket begärt ur teknisk synvinkel.F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.
Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Förra månaden var mitt timpris 120öre per kwhNissens skrev:
36 öre skatt
19 öre överföring
Och 25% moms
= 217öre per kwh... på en av de dyraste månaderna på året så stämmer min tes väldigt väl.
Men vem vet.. de kanske kommer ändras i framtiden.
I somras så låg jag precis under 1kr per kwh... Så... normalt sett... stämmer de
Dumheter, laddarna drar bara 10A på 230 uttagen. Och de är visst dimensionerade för det. Du får läsa på lite innan du kastar ur dig saker…roland53 skrev:
Om han inte har en laddstation så är det inte lämpligt att ladda elbil från ett 220-uttag. Uttagen är inte dimensionerade för det. OM det finns laddstation och mer än en gäst kommer med elbil, vem ska få ladda och vem ska inte få ladda? Ett dilemma, bättre att säga nej till alla. Som någon sa, man begär i dagens läge, inte värden att tanka bilen om man har bensin/diesel bil. Svärfars skäl var lite väl fyrkantigt dock. Men att sätta sitt elsystem på spel är väl lite väl mycket begärt ur teknisk synvinkel.
Nyfniken skrev:
Håller helt med. Har du köpt en elbil så är det faktiskt inte andras ansvar att du har tankat den för att ta dig hem. Sniket? Absolut. Men bara för att man kanske har en bonde med dieseltank på gården, så betyder inte det att man kan få tanka sin bil där..Nyfniken skrev:
Du får räkna bort denna förbrukning så att det inte påverkar energideklarationen.S slugger75 skrev:Tråkigt men du får lösa laddningen på annat sätt.
Svärfar kanske ska göra en energideklaration på huset, och försöker därför snåla så mycket det går med elen. På så sätt kanske han hoppas få energiklass A eller B, och kan då få lägre ränta med så kallade gröna bolån. Det ger minst 0,1 procentenheters bättre ränta, vilket kan bli många tusenlappar på ett år, om man har miljonlån.
Min farbror hade egen elektricitet genom ett litet vattenverk och han kunde sälja el. Min kusin hade eget vindkraftverk och de kunde sälja el. Där är det viktigt med staplar och tabeller på in och ut.
Men vad har svärfar som är så värdefullt?
Eller är det leverantörens staplar han går in och håller koll på?
Dem kan han inte ändra på själv för att dra av ev. laddning till svärsonens elbil.
Är det så, så är det som Arkimedes citatet "Rubba inte mina cirklar"
Hoppas svärfar inte möter samma öde dock som matematikern.
Men vad har svärfar som är så värdefullt?
Eller är det leverantörens staplar han går in och håller koll på?
Dem kan han inte ändra på själv för att dra av ev. laddning till svärsonens elbil.
Är det så, så är det som Arkimedes citatet "Rubba inte mina cirklar"
Hoppas svärfar inte möter samma öde dock som matematikern.
F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Hej, jag ger Dig ett enkelt förslag: köp energiräknare (till ex på Clas Olson) stoppa i eluttag och varje gång när Du laddar ser Du hur mycket el har Du "tagit" dvs antal kWh. (Min Prius Plugg in tar 6,5kWh). På det sätt Du betalar för de XkWh x pris för 1kWh och svärfar vet exakt hur mycket el har Du tagit! Lycka till, D.G.F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Ja, men inte en längre tid. Tidsaspekten finns också med som en parameter. Dessutom vet vi ju inte vilken huvudsäkring som finns i anläggningen. Det är väl lite magstarkt om värden ska behöva stänga av andra förbrukningskällor i huset bara för att en utomstående ska ladda sin bil.Nissens skrev:
Jag har inte läst många kommentarer här i tråden men måste säga att elbilsägare är otroligt fräcka!
Det kommer ofta säljare till mig på jobbet och "kräver" att få ladda sina bilar. Inte "fan" står någon och väntar med en reservdunk när jag i min tur åker ut till mina kunder
Det kommer ofta säljare till mig på jobbet och "kräver" att få ladda sina bilar. Inte "fan" står någon och väntar med en reservdunk när jag i min tur åker ut till mina kunder
Alla har sina anledningar och det får man respektera. Jag har själv också vägrat låta vänner ladda just för att jag ville hålla husets energiförbrukning på den nivå som krävdes för energiklass B som behövs för att få grönt bolån. Idag har jag laddbox så det är inget problem för nästa energideklaration då elen därifrån loggas separat.
Den gamla mannen kanske hade andra mål och det kanske var hans enda hobby att kolla statistiken samt hålla förbrukning på en viss nivå.
Folk kan ju till o med bli arga om man gräver en grop i deras smörpaket trotts att det inte ens kostar några pengar
Den gamla mannen kanske hade andra mål och det kanske var hans enda hobby att kolla statistiken samt hålla förbrukning på en viss nivå.
Folk kan ju till o med bli arga om man gräver en grop i deras smörpaket trotts att det inte ens kostar några pengar
De får ju snällt betala förmånen då. Annars får ju du eller företaget du jobbar på betala för det. =)S stef2200 skrev:
Jo, shuko är dimensionerat för 16A, men inte under någon längre tid. Däremot klarar de 10A under långa tider. Det är därför laddarna är ”strypta” till 10A.roland53 skrev:
Du kastar ur dig direkta felaktigheter hela tiden…