Hej, vi är eventuellt intresserade av en lägenhet som ser ut på detta viset. Köket är inte tipp-topp men vi kan leva med det om vi lyckas pula in en 60 cm diskmaskin någonstans. Jag har installerat en diskmaskin förut men då var det enkelt eftersom det helt enkelt gick att plocka ut ett 60 cm skåp. Det här köket är annorlunda och det verkar inte finnas någon naturlig plats.

Till höger om spisen finns ett utrymme på exakt 60 cm. Men diskmaskinen får troligen inte plats där. När diskmaskinens lucka fälls ned kommer den nämligen ta i både spisens handtag och den smala luckan till höger om spisen. Vi har därför funderingar på att sätta in diskmaskinen till vänster om spisen. Är detta rimligt och hur ska vi göra för att då det snyggt?

Några andra kreativa ideer? Vill helst inte ha en smal diskmaskin då det blir för litet. Eventuellt kan jag tänka mig två smala... :p

Avlopp och vatten finns färdigt under diskbänken.

diskmaskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får den plats om du rycker ut bänkskåpet närmast bilden, om den med lådorna är 60? Du får nog komplettera med en stödregel för diskbänken i bakkant/sidan men annars kanske det är ett alternativ? Om det inte är ett komplett skåp med egen stomme som du kan flytta till fönstret så kan du demontera inredningen och göra om ett annat 60-skåp till att hålla lådorna. Det blir mitt bidrag :)

Paul-Staffanstorp
Vänster om spisen lär bli stora problem med VA ju... ;)

Jo, vänster om spisen kommer ställa till det med VA.
Sätt den på höger sida och byta ut den antika spisen också. Om jag gissar rätt kommer en spis med enkelugn inte ge dig bekymmer med lucköppning av diskmaskinen

Ni kanske kan sätta in en 45 bred?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är inte så säkert att det behöver bli stora problem med VA om den sitter till vänster om spisen. Dra ut spisen och kolla vilket utrymme som finns där bakom, många spisar har ett hyfsat gap bakom, särskilt en bit ner. Genom skåpen borde ju inte vara några problem. Kruxet med det är väl mest att man normalt sett vill ha diskmaskinen i direkt anslutning till diskbänken.

Om det är en brf, så byt ut diskbänken till en med en smalare ho, som kanske är placerad lite mer åt sidan och omdisponera skåpen under, kanske får bli nya skåp där också då ;)

Kan ni inte ta bort lådorna och stoppa in en 45 maskin, men se till att skaffa en snabb modell och diska lite oftare?

thomasx skrev:
Det är inte så säkert att det behöver bli stora problem med VA om den sitter till vänster om spisen. Dra ut spisen och kolla vilket utrymme som finns där bakom, många spisar har ett hyfsat gap bakom, särskilt en bit ner. Genom skåpen borde ju inte vara några problem. Kruxet med det är väl mest att man normalt sett vill ha diskmaskinen i direkt anslutning till diskbänken.

Om det är en brf, så byt ut diskbänken till en med en smalare ho, som kanske är placerad lite mer åt sidan och omdisponera skåpen under, kanske får bli nya skåp där också då ;)
Man kan inte förlänga diskmaskinens avloppsslang hur långt som helst. Då orkar inte pumpen tömma vattnet. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men ca två meters förlängning är max om jag minns rätt. (Kan säkert finnas nån maskin som klarar längre)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
torbeno skrev:
Man kan inte förlänga diskmaskinens avloppsslang hur långt som helst. Då orkar inte pumpen tömma vattnet. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men ca två meters förlängning är max om jag minns rätt. (Kan säkert finnas nån maskin som klarar längre)
Så är det säkert, men avloppet är ju väääääldigt långt ;) Efter max två meter behöver det alltså vara fritt flöde, det går väl att ordna. Upp högt direkt efter spisen och ett 40mm avloppsrör därifrån ;)

Ett alternativ är ju faktiskt också att sätta ditt en extra pump, typ en tryckpump till en båt eller nåt, sen är det inga problem det kan jag lova ;)

Paul-Staffanstorp
thomasx = MacGyver :P

Alla sätt är bra utom de dåliga :) och här ligger McGyver i lä, för mina uppfinningar funkar ju på riktigt :p

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så är det säkert, men avloppet är ju väääääldigt långt ;) Efter max två meter behöver det alltså vara fritt flöde, det går väl att ordna. Upp högt direkt efter spisen och ett 40mm avloppsrör därifrån ;)

Ett alternativ är ju faktiskt också att sätta ditt en extra pump, typ en tryckpump till en båt eller nåt, sen är det inga problem det kan jag lova ;)
ThisThreadIsWorthlessWithoutPics

torbeno skrev:
ThisThreadIsWorthlessWithoutPics
See #1, blindstyre ;)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gör en fullösning bredvid diskbänken och byt alla bänkskivor så får ni ett kalaskök.
Släpp på en vild målare så får ni ett trendigt kök i ett par år och byt allt sen.........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.